daar ben ik dus benieuwt naar! of hoe lang doen jullie met een baal kuil? (en waarom kuil?)
Mastrootje
Geplaatst: 27-05-11 20:17
wat versta je onder een pak? hoe groot? klein baaltje of echt een grote bak
Yannie
Geplaatst: 27-05-11 20:18
Ik doe met 10 plakken hooi 5 dagen, 's ochtends 1 en 's avonds 1. Met een kuilgras baal doen wij niet echt lang aangezien we een hoop paarden op stal hebben staan dus dat kan ik je niet precies zeggen.
suuzepuus
Geplaatst: 27-05-11 20:19
Toen ik alleen een shetje had deed ik er 1,5 maand mee, nu in de winter maanden 3 dagen.....
Kuil is niet gezond voor paarden. Ik heb weleens een baal gehad maar dat mengde ik met Hooi. Wel heb ik hooi in grote pakken gehad. Makkelijker voor mij omdat ik meerdere paarden heb. Met 1 krijg je het niet optijd op (die grote pakken moeten in 3 wken uiterlijk op omdat ze meestal niet helemaal droog zijn)
MisticRider
Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-11 20:19
gewoon pakken, dus van 10 plakjes ong. oja, en voor hoeveel paarden is dat dan?
hoe kopen jullie in dan? eerst kon ik namelijk echt heel lang doen met 10 pakken, dat was dan voor 2 shetten. maar nu heb ik een shet er bij (met veulen aan de voet) en vreet als een paard. logisch. maar nu kan ik om de klip klap achter hooi aan?
Je paard heeft elke dag 1,5 a 2 % van zijn gewicht aan DS per dag nodig.. Hooi is geloof ik zo'n 80% DS per kilo.. Reken dus maar uit wat je paard nodig heeft..
Ik doe iets van 2 weken met 12 baaltjes hooi, in de winter. Ik heb een fjordenjaarling en 2 shetters. In de zomer staan ze overdag op de wei en snachts in de paddock en nu doe ik iets langer dan een maand met 12 pakken. Omdat ze met een volle buik het land afkomen en eerst gaan slapen voordat ze gaan knabbelen aan het hooi, gaat veel langzamer.
ukoldaatje
Geplaatst: 28-05-11 12:28
DeSa schreef:
10 balen 10 dagen. Voor een KWPN'er,volwassen shetlander,2x twenter shet, jaarling shet en een veulen shet(eet nog niks)
Vind ik best weinig voor een grote KWPN-er en 4 shetters eigenlijk.
Maar ik geef dan ook altijd onbeperkt eiwitarm hooi. Dwz als de hooinetten leeg zijn, dan vul ik ze meteen. Ze kunnen altijd hooi eten, en dat doen ze dus ook.
ligt eraan welk paard, en hoelang ze buiten staan en hoeveel gras op de weide staat in de winter staan ze op de paddock en krijgen ze voordroog, 2 speciekuipen per paard per dag Nu in de zomer staan ze op strookbegrazing, en krijgen ze 1 plak per dag van klein pakje hooi
Ze krijgen alleen hooi bij op de wei als ze niet te dik zijn, dat zijn ze bij mij altijd in deze tijd al staat er bijna geen gras, pas in het najaar krijgen ze dan een 100 kilo baal voordroog, die zetten we gewoon in de wei totdat hij op is, verschilt van 1 tot 2 weken. Op stal (uitloop)krijgen ze om te vergelijken met hooi (wat ze vroeger kregen)1 baal per dag verdeeld over 4x . Het gaat dan om een kleine shet, een tink en een kleine arab, ook 2 geitjes, (vergelijkbaar met twee grote paarden denk ik.)