Grazen aan de hand, bang voor giftige dingen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angietje

Grazen aan de hand, bang voor giftige dingen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 16:07

Hallo allemaal,

Ik ben de laatste tijd lekker aan het grondwerken en wandelen met mijn paard.
Vooral omdat hij de laatste tijd niet lekker in zijn vel heeft gezeten en omdat wandelen ook een goede
oefeningen is ter voorbereiding op het alleen buiten rijden.

Nu vind ik het "gezellig" om hem wat te laten grazen aan de hand. Ook ter beloning als hij het goed doet.
Maar nu ben ik een vreselijke schijterd wat betreft giftige planten :o
Ben zo bang dat hij iets verkeerds eet uit de berm ofzo.

Hoe denken jullie erover en wat doen jullie? Laten jullie je paard grazen in de berm?
Er is bijvoorbeeld ook een soort grasveldje in het bos, waar ook een picknicktafel staat enzo en daar zou ik graag eens heen wandelen om hem dan daar een half uurtje te laten grazen en weer lekker terug wandelen.
Alleen ik durf het niet echt... weet ook niet of het uberhaupt mag.

Graag zou ik jullie meningen horen!

Bedankt alvast.

Deesiej

Re: Grazen aan de hand, bang voor giftige dingen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:09

Hoe ik er over denk?

Een paard "eet" alleen giftige planten als het gras helemaal op is en hij echt vergaat van de honger, of als het gemaaid is en hij de geur van de giftige plant niet meer ruikt.

Dus zoals je zelf al zegt, je bent een schijterd :D

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:11

Ik zelf ga ook vaak wandelen, soms langs de weg en anders door het bos. Maar ik laat mijn paard alleen grazen op openplekken in het bos, en dus nooit langs de weg, er ligt bij ond heel vaak afval langs en heb liever niet dat ze dat binnen krijgen.
En een paard kan zelf heeft goed onderscheiden wat giftig is en wat niet. (heeft instinkt daarvoor) Dus ik ben daar niet zo bang voor. :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:12

Dieren weten idd echt wel wat goed is voor ze.. Ik laat mijn paard altijd grazen onderweg en gaat altijd goed ;) En anders alleen laten grazen waar alleen gras staat en geen andere plantjes, voor je eigen gemoedsrust ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:12

:j je bent een schijterd :')

nee echt....een paard weet zelf heus wel wat goed en slecht voor hem is hoor.
en in het bos mag je ze volgens mij echt wel een half uurtje lekker laten eten.

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 16:13

Hihi ik dacht het al hoor.
Ik ben ook echt een schijterd... moet me er gewoon overheen zetten.
En zou het ook mogen van boswachter zegmaar? Laten grazen op een veldje in het bos??

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:15

tuurlijk wel, anders vraag je het de boswachter eerst?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:15

ik laat mijn knollen ook wel grazen , ook niet langs de weg wegens uitlaad gassen en troep die de berm kan bevatten , maar wel langs de fiets paden en andere bermen en open grasplaatsen.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 07:29

Je begrijpt het al een paard eet het niet
Maar anders een hulp mideltje alle gele bloeiende plantjes zijn niet gezond (niet teveel van eten, zo als paardebloem) of giftig

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 07:38

als jij, gezien jouw woonplaats kan dat, het veldje in het Liesbos bedoelt, dan mag je daar met je paard niet op :)
Ik laat mijn pony zo weinig mogelijk grazen onderweg, want als hij een vinger krijgt neemt hij een hele hand, en dan staat hij om de haverklap met zijn snufferd aan de grond, ook als ik dat niet wil :+

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 07:46

Mijn paarden mogen pertinent nergens anders grazen dan in het weiland. Je kunt namelijk niet weten dat iemand de berm gespoten heeft?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:33

friesiszwart schreef:
Mijn paarden mogen pertinent nergens anders grazen dan in het weiland. Je kunt namelijk niet weten dat iemand de berm gespoten heeft?

Dat heb ik ook wel eigenlijk. :j

En daar komt bij, van mij hoeven ze niet overal te eten als ik ze meeneem. Ik ben bang dat als ik ze toelaat te grazen aan de hand, dat ook onder het zadel geprobeerd gaat worden. En ik vind dat gewoon niet nodig. Ze staan bij mij overdag op de wei. Voordat ze de wei opgaan krijgt mijn jaarling fjord nog wat meuslie, snachts gaan ze de paddock met buitenboxen in (die staan altijd open) en ik voer ze onbeperkt hooi..ze mogen eten zoveel ze willen van wat ik aanbiedt, en niet tussendoor.

Mijn allereerste paardje (jaaaaaaaaaaaaaren geleden) ik was toen zelf nog kind (nu 32jr), liet ik dat wel doen, en die ging gewoon altijd en overal eten, altijd strijd. Omdat het de ene keer van me wel mocht en de andere keer niet. Ben nu consequent, het mag niet :D :D !

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:35

Deesiej schreef:
Hoe ik er over denk?

Een paard "eet" alleen giftige planten als het gras helemaal op is en hij echt vergaat van de honger, of als het gemaaid is en hij de geur van de giftige plant niet meer ruikt.

Dus zoals je zelf al zegt, je bent een schijterd :D

dat dacht ik ook, maar ik ga zelf ook regelmatig aan de hand grazen en zag dat dotje heermoes opat, toen wist ik nog niet dat dit giftig is voor paarden ;(

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:11

Je bent inderdaad een schijterd, haha. :D

Nee hoor, in de berm weet je paard zelf prima wat hij of zij wel of niet kan eten. Er groeit hetzelfde als op de weide: gras en ander onkruid waar je ze een groot plezier mee doet. ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:14

Gewoon zien dat ze geen hapje buxus/taxus meegrabbelen in hun vraatzucht, en voor de rest niet teveel zorgen maken :)

goldyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:41

een paard kan zelf wel bepalen wat hij eet of niet. kijk alleen uit voor boterbloemen, dat zijn die kleine, glimmende, gele bloemen, die eten ze soms wel.
voor de rest kan het echt geen kwaad om ze van de berm te laten eten, wij doen het ook altijd en er is (nog) niks gebeurd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:44

Zou je denken he, dat een paard goed weet wat het wel of niet kan eten...Hier in de berm staat paardestaart/heermoes en de buurkinderen lopen ook geregeld met hun pony hier langs de weg te grazen en zag vorig jaar dus dat die het wel opat. Gelukkig was ik er snel bij en kon ik ze waarschuwen, maar die pony had dat dus niet in de gaten. Paardestaart/heermoes is wel een zeer giftig plantje en is voor velen niet herkenbaar in het gras, tenzij je het kent..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:47

marise83 schreef:
Dieren weten idd echt wel wat goed is voor ze.. Ik laat mijn paard altijd grazen onderweg en gaat altijd goed ;) En anders alleen laten grazen waar alleen gras staat en geen andere plantjes, voor je eigen gemoedsrust ;)

Zammie schreef:
Zou je denken he, dat een paard goed weet wat het wel of niet kan eten...Hier in de berm staat paardestaart/heermoes en de buurkinderen lopen ook geregeld met hun pony hier langs de weg te grazen en zag vorig jaar dus dat die het wel opat. Gelukkig was ik er snel bij en kon ik ze waarschuwen, maar die pony had dat dus niet in de gaten. Paardestaart/heermoes is wel een zeer giftig plantje en is voor velen niet herkenbaar in het gras, tenzij je het kent..

Ben het met beiden gedeeltelijk eens..Het gaat hier altijd goed met de paarden, alleen wil mijn merrie ook rustig een hap buxus mee graaien als het haar lukt. Want die komen we onderweg tegen. Ben haar altijd voor en weet ze zelf ook te staan (je leert je buurt op een andere manier kennen :D ).. maar als ze de kans krijg zal ze het zeker eten.

Dus die theorie gaat bij mijn merrie niet helemaal op.

Shadow_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:35

weet niet of t al gezegd is maar over het algemeen eet een paard geen giftige planten.
Zolang deze niet afgemaaid zijn, herkend het paard ze als ze giftig zijn

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 12:59

En wat als een berm gespoten zou zijn en het paard eet dat gras toch?
Is dat erg schadelijk?

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:03

mijn pony graast graag langs de weg, daar zitten juist de lekkere dingen zoals paardenbloemen, jonge brandnetels en fluitekruid en dovenetels. en riet :)
lekker laten grazen, "giftige" dingen eten ze niet, de mijne spuugt soms zelf wat uit als ze een te enthousiaste hap heeft genomen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:05

Het nadeel is als je ze laat grazen onderweg, dat als je gaat rijden ze ook steeds met de neus op de grond zitten.
En als het gespoten is lijkt me niet gezond nee.
Maar zouden er veel bermen gespoten worden?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:41

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:26

Dakotah schreef:
Het nadeel is als je ze laat grazen onderweg, dat als je gaat rijden ze ook steeds met de neus op de grond zitten.
En als het gespoten is lijkt me niet gezond nee.
Maar zouden er veel bermen gespoten worden?

dat is aanleren, die van mij graast onder het wandelen, maar met rijden doet ze het echt niet.. Ze weet dat het met halster mag, als ik het zeg, en dat het met bit in niet mag..