Vragen over "bak"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Vragen over "bak"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 15:29

Hoi, omdat ik een shet heb die beter meewerkt als er geen gras in de buurt is wil ik een soort van bak. nou vraag ik me dus af, ik wil longeren maar ook andere dingen doen (later) maar wat kan ik dan het beste nemen? en rechthoekige bak of een longeercirkel? kan natuurlijk ook alle bei maar wat is handiger, en hoe groot is een standaard longeercirkel? diameter ofzo?

Groetjes Jin

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:35

De standaard maat voor een rijbak is 20x40, maar voor A en B pony's wordt bij wedstrijden 15x30 gebruikt. Daar kan je dus met gemak in rijden.

Een longeercirkel voor een paard is ongeveer 18 meter doorsnee. Ook dit zou voor een shetlander dus kleiner kunnen, bijvoorbeeld 14 meter is al heel wat.

Als je wilt rijden (of mennen) zou ik zeker niet voor een cirkel kiezen. Je kan namelijk in een rechthoekige bak altijd een cirkel afzetten met lint en paaltjes, maar andersom kan niet. En alleen maar de op volte rijden is heel beperkend denk ik.

Robin_Rikkie

Re: Vragen over "bak"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 15:43

nouja, ik rijd er niet op maar gewoon en nh en vd en heel miss later aan het zadel laten wennen ook wil ik hem er eens inzetten als het gras heel hoog staat

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:19

de afmetingen zijn volgens mij voor paarden 15m doorsnede envoor shetlanders 10-12m

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:53

roxy_ZharaX schreef:
de afmetingen zijn volgens mij voor paarden 15m doorsnede envoor shetlanders 10-12m

Niet dus. Paard is 20x40, A en B pony 15x30.

Als je niet wilt rijden heb je die oppervlakte echter niet perse nodig hoor, dan kan je het best wat kleiner maken.

Wat ik even niet snap, je wilt een bak omdat je niet op het gras wilt werken, maar als het gras hoog staat moet hij erin staan? Maar er staat dan in de bak toch juist geen gras?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:21

_Esther_87_ schreef:
Wat ik even niet snap, je wilt een bak omdat je niet op het gras wilt werken, maar als het gras hoog staat moet hij erin staan? Maar er staat dan in de bak toch juist geen gras?

Soms is het even goed als ze geen gras onder hun neus hebben. Shetjes hebben makkelijk de neiging om dik te worden en dan ligt hoefbevangenheid op de loer. Een bak (paddock) is dan ideaal.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:43

Jin159 schreef:
nouja, ik rijd er niet op maar gewoon en nh en vd en heel miss later aan het zadel laten wennen ook wil ik hem er eens inzetten als het gras heel hoog staat

Ja dat snap ik, ik doelde op deze zin. Ik las het alsof je de shet in de bak wilde zetten als het gras daar (in die bak) heel hoog werd...dat leek me wat raar aangezien je geen gras in de bak wilt laten groeien. Maar ze bedoelt volgens mij gewoon te zeggen dat ze de shet in de bak zet als het gras in de wei te hoog word...staat gewoon niet helemaal duidelijk en daarom vatte ik het verkeerd op!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 06:59

Haha, zo kun je het ook lezen ja!! :D

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 12:28

dat bedoel ik zeg maar, omdat shetjes nogal snel dik worden dacht ik van als het nou heel hoog staat dan kan hij daar in.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:42

Hoi Jin159,

Zelf heb ik mijn paarden aan het huis van mijn ouders staan, al mijn hele leven heb ik geen eigen bak. Wat ik doe als ik grondwerken is gewoon een stukje afzetten met prikpaaltjes en lint. Kan je zelf de vorm maken en de grootte. Zomers kan ik gewoon op de wei rijden en dan grazen ze niet, maar met grondwerken is het wel makkelijker als er geen smakelijke sprietjes op de loer liggen.

Wat ik deed wat die cirkel afzetten en omdat je er veel in bezig bent, trap je sowieso de boel kapot en krijg je een stuk waar weinig tot geen gras groeit. Wat ik tijdens het beleren van mijn vorige paard deed, was de cirkel vullen met zand. Dat moest ik dan wel tijdig weer bijvullen, want verloop je zo weer omdat je geen goede ondergrond hebt en geen balken die het zand tegenhouden of waterafvoer. Maar omdat mijn
buurman zand verkoopt, liep ik gewoon telkens even met de kruiwagen heen en weer.

Verder huur ik altijd een bak verderop als ik die nodig heb. Maar met bovenstaande ben ik heel wat uren verder gekomen in de training met mijn paarden hoor!

Sucses!! Owja en als je je shetje erin wilt zetten omdat ze te dik wordt, dan moet je wel een stroompje op je draadje zetten natuurlijk ;-)