Paard hoeveel meter wei is geschikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Paard hoeveel meter wei is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 10:32

Hoi, ik heb de discussie al een paar keer gehad, vandaar dat ik er maar eens een topic tegenaan gooi om te gaan snappen, waarom mensen vinden wat ze vinden.

Hoeveel meter wei is geschikt voor een paard?

Een kennis van mij heeft een huis gekocht met 3.000 meter wei. Voor 2 paarden. Per saldo heeft ze dus 1.500 meter wei voor een paard. Ze voert voordroog bij, overdag gaan de paardjes op de wei en 's avonds naar binnen. Ze heeft geen bak. Die gebruikt ze bij de vereniging. Paardjes zien er heel goed uit en zijn tevreden. Doe je dan je paard te kort?

Ik vraag dit omdat ik regelmatig huisjes te koop zie komen met zulke lapjes grond. En dan verbaast het mij dat paardeneigenaren niet happen. Als ik ga rekenen wat ik kwijt zou zijn aan pension, daar heb ik een leuke hypotheek voor en dan bouw ik ook nog wat op. Pensiongeld bouwt meestal vrij weinig op.

Wat is beter? De paard op pension met 12 op een hectare (wat ik veel zie) of met 2 op 3000 meters? In beide gevallen zal er voor het paard niet voldoende gras zijn om het hele jaar door van te voeren zonder bij te voeren.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Groetjes,
Anouk

Brainless

Re: Paard hoeveel meter wei is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:35

Als een paard voldoende kan bewegen en genoeg krijgt bijgevoerd, zie ik niet in dat het zielig is.
Mijn paardje is HB gevoelig en staat ook, met vriendje, in een paddock van 1000m2.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:37

Ik zou met 3000 meters weinig problemen hebben! Inderdaad op een pension stal staan ze vaak op minder. Of juist niet buiten. Voldoende beweging is imo belangrijker dan het grondoppervlak.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 10:41

Ik zelf heb één WPN'er, één andalusiër en een Dartmoor. Ze stonden op een perceel van 3.000 meter. Wij verscharen elke keer bij, zodat ze het goed kaal eten en vooral de laatste 2 worden dik van de lucht, dus op die wijze houden we ook in de gaten wat ze eten. Het is me dus echt verteld, dat het dieronvriendelijk is. Maar je moet wat tegenwoordig hè? Een huis met meer land is meestal duurder, vooral in mijn woonomgeving, of je moet willen emigreren.

Toevallig troffen we een heel oude boerderij met meer land voor een schappelijke prijs, maar die zijn er niet heel veel. We zijn ook met een huis met 4.000 meter beziggeweest.

Wat is HB gevoeligheid? Dat ken ik nog niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:43

sorry: HB is hoefbevangen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:46

Ik vindt 3000 m2 te klein voor 2 (grote) paarden. Wij thuis hebben 2 shetten op die grote staan. En dat gaat net maar voor 2 grote paarden vindt ik het te klein omdat ze niet echt de benen kunnen strekken. Ach tja ik zie wel vaker paarden staan op een postzegel grond. Lijkt wel of iedereen op iedere vierkante meter hun paard wil zetten. Mij gaat het puur om het feit dat ik wil dat mijn paard fatsoenlijk de benen kan strekken en niet eens zozeer dat ze zonder bijvoeding kunnen. Maar dat ze meer kunnen rennen dan een paar galopsprongen. Zonder al te veel moeten opletten dat ze tegen de omheining gaan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 10:52

Maar de meeste hobbymatige paardeigenaren hebben maar één paard toch? De kennis die ik heb, heeft ook één wpn en één heel oude Arab die aan één oog blind is. Beestje kan helaas ook niet meer in een grote wei. De WPN wordt daarnaast elke dag ook nog gereden of gelongeerd.
Als ik zie wat mijn paard al kan met 50 meter, zo lang is paddock waar hij 's avonds nog mag uitbuiken.
Haar paarden kunnen dat met maar liefst 100 meter lengte en doen dat zelden.

Ze heeft ook een twenter en die gaat naar de opfok.

Aha, die HB. :+ Die ken ik wel ja. Gelukkig heeft ons trio daar nog geen last van. Ik merk wel als ze een te vette wei hebben, dat vooral de Anda en de Dartmoor er van aan de diarree gaan. Vandaar dat ze ook geleidelijk aan meer gras krijgen.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 27-05-11 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:54

Ik vind zolang ze lekker kunnen galopperen en dollen is die 3000 meter genoeg.
Ja je moet bijvoeren, maar dat gebeurt op pensionstallen ook, daar staan ze ook niet altijd de hele dag buiten.
Zolang je een bak of een paddock hebt die lekker droog is waar ze zomer en winter in kunnen, en dus lekker kunnen rennen e.d.
Heel veel paarden mogen toch al niet de hele dag op het volle gras, dus wat maken dan die hectares uit.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:54

Volgens mij kan een paard op 3000 m2 zich lekker bewegen.
Als hij dan voldoende wordt bijgevoerd is het toch prima!

Mijn criteria zijn; goed kunnen bewegen in de frisse lucht, een vriendje hebben en voldoende ruwvoer. Gras, hooi, kuil of wat dan ook, dat ze wat te kauwen hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:59

Tigra_ schreef:
Ik vindt 3000 m2 te klein voor 2 (grote) paarden. Wij thuis hebben 2 shetten op die grote staan. En dat gaat net maar voor 2 grote paarden vindt ik het te klein omdat ze niet echt de benen kunnen strekken. Ach tja ik zie wel vaker paarden staan op een postzegel grond. Lijkt wel of iedereen op iedere vierkante meter hun paard wil zetten. Mij gaat het puur om het feit dat ik wil dat mijn paard fatsoenlijk de benen kan strekken en niet eens zozeer dat ze zonder bijvoeding kunnen. Maar dat ze meer kunnen rennen dan een paar galopsprongen. Zonder al te veel moeten opletten dat ze tegen de omheining gaan.

Mijn paard mag niet op het gras (max 1 uurtje).
Ik heb een paddock van 20x50 meter. Ze staan daar 24/7 op en echt rennen doen ze ook niet.
Mijn ruinen daarentegen speelde (rende) veel meer, mijn merries doen dat eigenlijk niet.
De totale grond voor de paarden is in zijn geheel 20x300m, maar ook toen ik daar 2 paardjes in had lopen, galoppeerden ze nooit de hele 300m. Achterin komen ze helemaal niet graag.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:01

idefix4 schreef:
Haar paarden kunnen dat met maar liefst 100 meter lengte en doen dat zelden.

100 meter lengte is te doen maar dat wil zeggen dat de breedte maar 30 is. En dat is vrij krap als ze echt eens goed willen rennen en draaien. Ik vindt dat een paard moet kunnen doe wat die wil zonder al te veel rekening moet houden met de omheining. Maar goed die meningen verschillen. Ik vind dat je ze toch beperkt in vrije beweging. Maar dat is ieder voorzich.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 11:05

Tja, een manegebak is 20 en dat redden ze ook? :+ Mijn paard draait gewoon 180 graden. Idd zijn ruinen veel actiever in de wei dan merries. Dat heb ik ook al eens vastgesteld. En ik heb mijn paard eens op hol zien slaan in een bak van 20x60 en toen stond ik ook echt met de tenen krom. Hij ging hard en kwam goed de bochten door. Die WPN van mijn kennis is idd ook een merrie.

Tigra: ik weet ook, meer grond is idealer, maar wat is er tegen om te starten met zo'n huis en je bent paardenliefhebber? Tot nu toe kreeg mijn paard op de pensions ook geen hectare tot zijn beschikking. Hij paste zich aan aan de ruimte die hij kreeg en zo lang hij kon spelen en bewegen, maakte hij zich nergens druk om. Een gezond paard is heel wendbaar. En niet aanvallend bedoeld, maar ik snap het echt niet: Het zijn geen olifanten toch?
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 27-05-11 11:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:09

Ik heb nu 2 merries en die rennen bijna nooit (1 minuutje is al veel haha).
Mijn ruinen konden zich echt in het zweet rennen met spelen en steigeren.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:23

Ik vind het niet te klein, meer is altijd beter natuurlijk, maar voor twee paarden is het te doen. Voor veel paarden zou het een vooruitgang zijn in vergelijking met de gemiddelde pensionstal. Een vast maatje, geen stress, altijd dezelfde vertrouwde omgeving. (Ik ga er dan wel vanuit dat de paarden 24/7 vrije beweging hebben.)

Ik zou het inrichten als een paddock paradise voor voldoende geestelijke stimulans en meer meters die de paarden dan maken (http://www.paddockparadijs.nl).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:50

Citaat:
Tigra: ik weet ook, meer grond is idealer, maar wat is er tegen om te starten met zo'n huis en je bent paardenliefhebber? Tot nu toe kreeg mijn paard op de pensions ook geen hectare tot zijn beschikking. Hij paste zich aan aan de ruimte die hij kreeg en zo lang hij kon spelen en bewegen, maakte hij zich nergens druk om. Een gezond paard is heel wendbaar. En niet aanvallend bedoeld, maar ik snap het echt niet: Het zijn geen olifanten toch?

Omdat 3000 m2 echt niet zoveel is als vele denken. Als het er gras staat blijft er weinig van over als je een natte winter hebt. En als dat het enige is wat je hebt. Een gezond paard is zeker wendbaar maar ik vind het belangrijk dat ze niet perse die korte wendingen moeten maken(=meer kans op blessure's). Daarbij vindt ik het belangrijk dat als er meerdere staan ze hun eigen ruimte op kunnen zoeken. Verder hebben onze shetten en die zijn toch heel wendbaar het nu goed ze kunnen kunnen rennen en spelen. Maar moet er niet aan denken om mijn paard op zo'n weide te zetten dat is echt vragen om ongelukken. Zeker in haar geval ze is niet de slimste. Ze is ontzettend wendbaar maar zou ook zo door de omheining knallen als ze even niet oplet of te wild wordt.

Ik ken veel paarden die het met nog veel minder moeten doen. Ik vindt gewoon dat je een standaard van 5000 m2 zou moeten nemen voor 2 paarden. Zeker als je paarden aan huis wil hebben heb je die keus. Op pensions is die keus er inderdaad niet. Waarom zou je er dan thuis niet voor zoeken tot je het meest ideale hebt.
Daarbij kun je 3000 m2 in vele variatie's hebben. Een mooi rechthoekig of vierkant weiland. Maar ook andere vormen maten dat speelt ook een rol. Als je bv een weiland hebt van 300 bij 10 lijkt me dat helemaal niet zo ideaal. Of andere rare verhoudingen.

En eerlijk gezegd nee mijn paard red het niet om in een normale bak van 20x40 zonder schrammen er weer uit te komen als ze los is geweest of de bak moet er aan geloven.
Iedereen moet voor zich weten maar zolang mijn ouders de overige 2 ha er niet bij pakken aan wei komt mijn paard niet aan huis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:30

Tigra_ schreef:
En eerlijk gezegd nee mijn paard red het niet om in een normale bak van 20x40 zonder schrammen er weer uit te komen als ze los is geweest of de bak moet er aan geloven.
Iedereen moet voor zich weten maar zolang mijn ouders de overige 2 ha er niet bij pakken aan wei komt mijn paard niet aan huis.

Mijn paardjes staan 24/7 buiten en gaan dus niet meer zo uit hun dak.
Ik denk dat dat ook een groot verschil maakt.

En wat ik ook al zei: de mijne mag niet op het gras, dus aan 2 ha weiland heb ik niets.
Ik heb nu op een 1/2 ha gras staan, dit wordt binnenkort gemaaid en dan heb ik voor de hele winter kuil. Als ik aan het eind van de zomer nog een keer laat maaien, dan heb ik totaal 10 a 12 balen kuil dus genoeg voor bijna het hele jaar.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:35

Ja wij hebben 3300m grond (maar daar staat ons huis ook nog op)
Er blijft ongeveer 30 bij 50 meter over voor de paarden.
Mijn paarden gallopperen wel eens een rondje maar echt heel veel enorm rennen, nee niet echt.
Maar dat doen de paarden van de buren ook niet en die hebben 4 hectare en zijn tussen de 1 en 3 jaar oud (allemaal merrie's)

We huurde ik in de zomer een groot land voor ze.
Dat was ong 1 hec.

Kijk ideaal is het niet.
Maar mogelijk is het wel.
Ik had echter na de winter geen grasland, maar een bouwland.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:40

Hier stonder er eerder 6 + shet op 3 ha, ging prima, in de winter bijvoeren, in de zomer in 4 stukken zodat ze het goed kaal aten en daarnaast indien nodig bijvoeren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:55

Brainless schreef:
Tigra_ schreef:

Mijn paardjes staan 24/7 buiten en gaan dus niet meer zo uit hun dak.
Ik denk dat dat ook een groot verschil maakt.

Die van mij staat nu ook 24/7 op de wei dat kan verschil maken maar ze hebben hier elke dag hun speelkwartier. 9 van de 10 keer zie ik dat ook niet omdat ik namelijk niet 24 uur bij de wei staan. Maar ze doen het toch wel hoor.

blauweloek1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:55

Als een paard voldoende kan bewegen en genoeg krijgt bijgevoerd, zie ik niet in dat het zielig is

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:51

tja, de hoeveelheid totale grond zegt niet alles over de oppervlakte per weitje en met snel te dikke paarden kan een grote wei zeer beperkend werken op het aantal uren dat ze er in mogen lopen omdat er snel te veel gras in staat als je niet zoveel paarden hebt.

Ik persoonlijk vind 3000 tot 5000m2 een mooie oppervlakte voor 1 stuk wei ivm de speelruimte, als je dan meerdere stukken hebt kun je wisselen, maar als dat al je grond is, wordt het in de praktijk toch vaak opgesplitst in 2 of meer kleinere stukjes.
Voor het grazen vind ik stukken van 800 tot 1200m2, en dan omweiden als het kort is, ook prima.

Hier thuis doen ik meestal aan strookbegrazing dus dan schuif ik de draad steeds een stukje op en als het stuk te groot wordt maak ik het aan de anderen kant weer kleiner door daar de draad weer op te schuiven. Dan kan dat korte stuk ook weer rusten en bijgroeien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:57

je kunt prima wisselen. Zodra ze gewend zijn zal dat heel makkelijk gaan

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:03

Ik ga dit topic ff volgen want mijn man is net bezig geweest om op papier onze tuin om te gooien. Alle struiken eruit en dan een paddock maken van 25x20. Dan kan mijn paard (en dan een shetje erbij) lekker bij huis staan. En dan onbeperkt hooi aanbieden. Dan heeft hij het beter dan waar hij nu staat (op pension met drie paarden op een kale strook weide (omdat de rest van de 8000 m2 gehooid moet worden dit jaar) |o

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:04

3000m2. Ik zou willen dat ik het had!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:07

Brainless schreef:
Ik heb nu 2 merries en die rennen bijna nooit (1 minuutje is al veel haha).
Mijn ruinen konden zich echt in het zweet rennen met spelen en steigeren.

Mannen he.. groeien nooit op :D