spenen van veulen wat je gaat houden hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

spenen van veulen wat je gaat houden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 16:49

Mijn merrie is drachtig en moet bevallen rond midden april. (nog een tijdje ja). Maar ik zit toch met een vraag. We zouden graag het veulen zelf houden maar hoe zit het dan met spenen? Ik heb nu de drachtige merrie en een pony ruin en dan dus een veulen. De stal van de merrie en die van het veulen liggen naast elkaar en er is een tussenschot tussen waarvan als het veulen er is de deur van kan opengezet worden zodat ze eigenlijk gebruik kunnen maken van 2 stallen.
Wat moet ik dan doen? Gewoon zijn gang laten gaan (ik laat de merrie dan niet meer dekken) of spenen?

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:58

Je moet 'm wel spenen. Wij hebben het veulen en de moeder voor een maand naar een opfokbedrijf gedaan (door omstandigheden kon het spenen niet op de stal waar wij toen stonden). Op dat opfok bedrijf (heel kleinschalig) hebben we ze rustig gescheiden, ze stonden overdag samen op het land en 'snachts stond moeder alleen en de kleine met de andere veulens.

Na die maand hebben we de moeder opgehaald en zijn we weer met haar aan het werk gegaan, de kleine bezochten we 1 keer per week en na nog eens 10 maanden (in totaal heeft die kleine dus 11 maanden in de opfok gestaan) hebben we haar ook weer opgehaald.

Nu staan ze weer samen op het land en het gaat prima.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 10:33

ja maar mijn bedoeling is van ze niet weg te doen. Gewoon helemaal hier te houden.
heeft er iemand een idee hoe ik dat dan het beste doe?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:49

Er zijn mensen die het veulen gewoon bij de moeder laten lopen totdat ze het beu is. Dan hoef je dus niet eens af te spenen. Vooral als het een merrieveulen is, is dit dus best een optie, als je merrie het lichamelijk en geestelijk aankan.

Als het een hengstje is, krijg je natuurlijk in het voorjaar van zijn jaarlingtijd het probleem dat zijn hormonen op beginnen te spelen. Dan moet hij dus wel van de merrie gescheiden zijn. Dan is het een kwestie van vroeg ruinen, of de boel goed gescheiden houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:52

Wij zette de moeder en kind altijd in 2 aparte boxen naast elkaar.. Zodat ze nog wel contact hadden maar het veulen niet meer kon drinken.. zo houd je een goede vriendschap tussen de 2 paarden en zien ze elkaar niet meer als moeder en kind maar als vriendjes...

Vond ik zelf altijd een erg vriendelijke en fijne manier van speenen

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:54

s'nachts scheiden en overdag samen voorlopig en na een week misschien 2 weken ook scheiden overdag. Dit kan je doen door de merrie apart te plaatsen en het veulen met de pony samen op een ander stukje veld. Na een tijdje kan de boel weer samen lopen. Ik heb het altijd zo gedaan en tot nu toe nog nooit problemen gehad.