Sedalin schadelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

noommie

Sedalin schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 17:54

Mijn verzorgpaard staat in de wei. Moet morgen naar de stal toe.

Maar ze is bang als je bij haar komt, ik ben nu wel vertrouwen aan het winnen van haar, maar ze is nog heel schrikkerig en je kan haar dus gewoon geen halster omdoen.
Nou wil de eigenaresse haar morgen Sedalin geven om haar makkelijker te pakken te krijgen en naar de stal te brengen.

Maar het feit is, dat ze nog ongeveer 2 weken dragend is en dan al gaat veulenen.
Mijn vraag is dus, is het schadelijk om het dan te geven? En zo nee welke hoeveelheid kan dan het beste.

luve_rozes

Re: Sedalin schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:57

Als je er geen halster omkrijgt, hoe wil je de sedalin er dan in krijgen? Op de verpakking staat wat wel en niet lan, en de hoeveelheden. Had toch wat meer geduld geprobeerd.

noommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 18:02

Eerst kon je niet in de wei bij haar komen, liep ze direct weg.
Maar ik kan nu al gewoon bij haar in de wei gaan zitten, en dan komt ze op haar tempo en haar tijd naar me toe lopen. Wil niks dwingen, wordt ze alleen maar banger van.
Als ik het doorzet kan ik er over een paar dagen wel een halster omdoen.

Wil ook liever niet dat de eigenaresse haar Sedalin geeft. Zal morgen even op de verpakking kijken.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:09

Bedenk je wel dat Sedalin niet werkt bij paarden die al gestresst zijn. Die gaan er dwars doorheen.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:35

Je zou kunnen proberen haar met een ander paard te lokken, daar lkopen ze meestal zo achter aan.
Anders in plaats van op haar toe lopen haar elke keer van je weg jagen. Op die manier gaat ze je zien als kuddeleider en komt naar verloop van tijd zo naar je toe en kun je haar pakken.

Sedalin heeft denk ik weinig zin.
Heel rustig blijven en de tijd nemen is denk ik de beste tip die gegeven kan worden.

noommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 14:15

De eigenaresse heeft het niet gedaan. Paard is vandaag niet uit de wei geweest omdat ik zei dat als ik tijd kreeg ik haar wel zover krijg.
Vandaag weer in de wei erbij gaan zitten, en ik ben nu zo ver dat ik haar over haar hoofd, hals, rug en billen mag aaien, en zelfs naast haar mag lopen.

Er is nu wel iets bekend over haar verleden. Voordat ze bij ons kwam is ze mishandeld door haar vorige eigenaar.

De eigenaresse nu laat de sedalin liggen, en geeft me de tijd om het vertrouwen van het paard te winnen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:06

Is er geen mogelijkheid om het halster om te laten in het weiland?
Mijn merrie was altijd lastig te vangen en dit heb ik opgelost door:

- Weiland in stukken te verdelen zodat je minder kilometers maakt en de vangkans verhoogt
- Haslter om in de wei (nu hadden wij alleen schrikdraad dus ze kon nergens achter blijven hangen
- de belangrijkste: regelmatig op bezoek gaan zonder haar te vangen; appeltjes komen brengen of alleen even een knuffel en weer gaan. Ook weidegenoten begroeten en haar negeren en weer gaan; zo kom je niet om "alleen te vangen/halen". Als je haar hebt een rondje binnen het weiland lopen en weer loslaten.
- Nooit recht op paard aflopen.. "zigzaggen" door het weiland en bijv eerst op andere paarden in haar buurt aflopen ipv een rechte lijn op haar af.

Buiten dit om als je haar in de hand hebt een band opbouwen en wellicht is grondwerk / NH een goede optie voor je (of de eigenaresse) om de communicatie te verbeteren.. Sedalin zou ik zeker achterwegen laten.. heeft geen zin en zal ook de oorzaak (nl wantrouwen) niet wegnemen. Ook zeker ivm het veulen, het zal misschein geen schade geven, maar goed zal het nooit zijn!

dit zijn mijn tips! succes.

noommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:26

Ze heeft een halster in de wei om gehad, maar heeft deze tegen de bomen kapot geschuurd. Hij was ook wat te groot, en door te blijven hangen aan een tak heeft ze hem afgekregen dus zodoende wil ze geen halster meer om. Als je er mee aan komt lopen om het andere paard uit de andere wei te halen, loopt ze al in haar land naar achteren. Terwijl je niet eens bij haar in de buurt komt met het halster.
Ze komt straks als ze haar veulen heeft in een andere wei te staan waar geen bomen naast de wei staan, dus dan houdt ze haar halster gewoon om.

Ze staat alleen in de wei, omdat haar weidegenootje het niet zo leuk vond dat ze drachtig was, en vaak uithaalde naar haar, en ook raak trapte en beet. Haar land nu is niet zo groot meer, omdat we haar ook beter in de gaten moeten houden vanwege de dracht. Ze begint het al moeilijker te krijgen.

Als ik er 's ochtends ben om ze te voeren/water en hooi te geven, dan geef ik haar even een aai, en laat ik haar rustig verder eten. Ongeveer een uurtje later (als ik met alle paardjes klaar ben) ga ik nog even naar haar toe en neem ik een appeltje of een wortel mee, en dan komt ze naar me toe lopen, maar ik moet wel op mijn hurken gaan zitten dan. Als ik blijf staan komt ze niet en loopt ze weg.
Ga vaak ook gewoon rustig in de wei op de grond zitten, en dan laat ik haar kiezen of ze wel of niet wil komen. Als ze komt dan krijgt ze altijd een klein stukje wortel of appel van me.

De eigenaresse komt niet zo vaak naar haar paarden toe (terwijl ze vrij jonge paarden heeft, waaronder nu een veulen van 3 weken, en de volgende op komst. Veulen van 3 weken is ook verwaarloosd, wou absoluut geen halster om, en begint van verveling en verharing haar hoofdje en achterkant kapot te schuren aan de muren van de stal) omdat ze zelf ook zwanger is van haar 3e kind...

Sedalin neemt de oorzaak niet weg. En de eigenaresse wil ook op haar gaan rijden als het veulen is afgespeent.

Maar ik ga er nu elke dag heen om contact met het paard te maken, en zo langzaam aan win ik toch vertrouwen van haar.

friesiszwart

Re: Sedalin schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 06:09

lekkere eigenaar zo te lezen, die vind het wel makkelijk dat jij het probleem oplost.