Paard breekt keer op keer uit...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Paard breekt keer op keer uit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 12:43

Ik heb een Tinkerruin die keer op keer uitbreekt.
Van de winter liepen ze op een erg groot stuk, geen problemen gehad. Nu is dat stuk verdeeld vanwege de enorme snelheid waarmee het gras groeit en staat hij samen met zijn kudde (hij is leider) in een stuk. Echter bleef hij drie van de hengstige dames maar dekken dus die staan nu in de wei ernaast, wat hij wel OK leek te vinden.

Sinds een paar dagen (voordat de dames apart gingen!) breekt hij uit, hij gaat door de omheining of springt eroverheen (stroomdraad), en hij loopt dan dus in de andere stukken, maar hij veroorzaakt ook onrust bij de andere paarden die hem vervolgens achterna gaan. Ik heb het zelf nog niet zien gebeuren, maar de weide-eigenaresse wel en die zegt dat hij het niet aan een stuk door doet, hij staat ook wel te grazen, maar lijkt dan ineens te denken, rennen! En dan maakt die omheining hem niks uit.

Hij is jarenlang hengst geweest in een groter gebied, dit is het eerste jaar dat hij op deze manier geweid is, gezien zijn algemene indruk heb ik het idee dat het een combi is van verveling en gewoon geen boodschap hebben aan een draadje.

Maar misschien heeft iemand een tip hoe we dit op kunnen lossen?

Hij is nog tot volgende week bij mij op deze locatie, daarna gaat hij weg (ik heb hem in bruikleen en hij gaat terug naar de eigenaresse), dus hele bouwplannen of iets is dus niet nodig, dat gebeurd niet. Hij loopt momenteel met een enter en twentermerrie, en een shetruin, genoeg maatjes en ook nog wel wat te spelen lijkt me. De drie merries naast hem gaat hij wel heen als hij ontsnapt, maar lang niet altijd, dat lijkt ook niet de reden te zijn dat hij ertussen uit gaat.

Sabinee__

Re: Paard breekt keer op keer uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:44

Als het verveling en energie is .. Krijgt hij dan wel voldoende beweging?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 12:46

Ik ben om de dag met hem bezig, vanwege examens. Dit is al meer dan twee maanden terug, aangezien hij verder dus niks kende en mij veel te sterk was met longeren en rijden heb ik dat langzaam opgebouwd (om het ook voor hem leuk te houden). Inmiddels rij/longeer/wandel ik om de dag, dat gaat allemaal prima. De wei is groot genoeg om een sprintje te trekken, en verder lijkt het ook echt geen bonk energie te zijn...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:58

Toevallig deed mijn ruin dit ook, er bleek trouwens toen ook te weinig stroom op het draad te zitten. Hij is nu verhuisd naar een ruinengroep wat erg goed gaat!

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:19

verveling kan het niet zijn, Paarden kennen dat begrip niet.
Je kan een extra draadje bovenlangs spannen of gooi een paar balkjes + Voetballen in de wei.
Misschien helpt het.
xxx.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 22:25

Wat een onzin, en waar komen stalondeugden vandaan?

Tot nu toe is het zo dat hij het doet alleen in de ochtend, de dag nadat ik niet geweest ben. Nu heb ik morgen mijn laatste examen, dus dan sla ik over, vanaf vrijdag ben ik er weer elke dag. Maar ik ben dus wel benieuwd of het echt zo is dat hij gewoon de dag zonder even uit zijn wei niet aankan en het dan de volgende ochtend in eigen hand neemt, zou betekenen dat hij morgen braaf in zn wei zou moeten blijven, en vrijdagochtend niet.... We zullen zien...

Ik heb vandaag een grote tak in de wei gelegd, wie weet geeft die hem wat te doen!

Shadow_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:18

Keertje met zn neus tegen het stroomdraad zetten, dan hebben ze weer respect voor je afrastering.
Mijne sprong er vroeger ook over, 1x neus ertegen (beetje zielig kweet ut) en probleem opgelost

wolflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:03

Idd.
Mijn opa had dat ook vaak.
1x met neus tegen stroomdraad en hij weet in iedergeval dat dat zeerdoet.
zo leer je het hem misschien wel af?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:07

Bij mijn ruintje is het ook verveling dat hij gaat uitbreken. Staat er genoeg te eten op het land? Reden nummero 1 voor die van mij om onder het draad door te kruipen :D nu heeft hij een dubbel draad om zijn wei heen lopen en voeren we hem extra hooi bij.

Stroom kan je nog checken, maar ik denk dat je naar een manier moet zoeken om de verveling tegen te gaan..