Bodembedekking schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Bodembedekking schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 11:11

Vanaf volgende week huur ik een weiland met (schuil)stal. Ik twijfel alleen erg over de bodembedekking in de stal. De paarden komen dag en nacht buiten te staan, dan kunnen ze bij de stal, verharde uitloop en (witzand)paddock. Ik wil onbeperkt ruwvoer voeren met hooi/kuil en stro. Dat krijgt ze op dit moment ook. Dit ga ik voeren uit oude appelkisten met een net eroverheen.

Waar ze op dit moment staat ligt er zand in de schuilstal, waar ze komt te staan is de bodem steen, dus daar moet toch wel iets overheen. Voordat ik zelf van alles ga proberen en erachter kom dat het niet werkt, dacht ik dat het makkelijker was om hier even ervaringen te vragen ;)

Vjestagirl

Re: Bodembedekking schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:14

Rubber matten?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:14

ik heb in de zomer als ze ook op zand en gras kunnen niks in mijn schuilstal op de bodem liggen.
In de winter heb ik vlas.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:28

ik heb schuilstallen met tegels, de paddock is wit zand, ze liggen bij mij eigenlijk altijd in de paddock, zelfs met slecht weer, ik heb voorgaande jaren geen strooisel in de schuilstallen gehad maar met de sneeuw van afgelopen winter heb ik er wel stro in gedaan en restanten hooi zodat ze lekker konden rommelen en eventueel liggen. Ze zullen niet snel de schuilstal gebruiken om te liggen (zit in hun genen) : zijn ze niet snel weg met gevaar! maar bij mij gebruiken ze met stro erin de stal vooral om te plassen zonder spetteren :D
kortom: in het najaar / winter zou ik stro aanraden, hebben ze ook wat te knabbelen maar nu zou ik het lekker onbedekt houden.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:38

ik zou er sowieso geen stro in leggen. dat word in een loop stal zo vies.
wij hebben in de zomer helemaal niets in de loopstallen liggen. zo vaak staan ze er toch niet in en buiten kunnen ze ook droog liggen (wat ze eigenlijk altijd doen)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 11:49

Ik merk nu ook dat ze heel blij zijn met de schuilstal.... als WC :+ Ik denk dat ik het in de zomer eerst maar even kaal laat om te kijken hoe dat gaat. Dan kan ik er in de winter altijd nog iets in doen.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:51

schuilstallen veranderen vaak in paardentoilet :+ waar ze fijn prive hun behoeftes kunnen doen ;)

voor de winter lijkt vlas/ gehakselt stro of iets in die strekking een goed idee. Makkelijk in gebruik, dagelijks de mestballen eruit en eens per week de natte plek.
Zal weinig werk zijn aangezien ze de ruimte hebben en er dus niet continu in staan.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:54

Princesspres schreef:
schuilstallen veranderen vaak in paardentoilet :+ waar ze fijn prive hun behoeftes kunnen doen ;)
voor de winter lijkt vlas/ gehakselt stro of iets in die strekking een goed idee. Makkelijk in gebruik, dagelijks de mestballen eruit en eens per week de natte plek.
Zal weinig werk zijn aangezien ze de ruimte hebben en er dus niet continu in staan.

En dat is bij mij nou juist niet zo,mijn pony's doen dat bijna altijd er buiten.
Ik heb niets in de schuilstal,alleen bij erg extreem koud weer gaat er vlas in.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:15

o wat grappig!
Mijn paard vond het juist heeerlijk om even uit het zich van zijn vriendjes een plasje en een hoop mest kwijt te raken.
Al was de schuilstal daar i.p niet voor bedoelt :D daar hadden we een mooie zandbak voor ( die overigens ook wel als toilet werd gebruikt)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 15:52

Bij ons mesten ze het meeste in de schuilstal :j En een paar hoopjes in de paddock :') Het voer buiten eten ze ook eerder op dan binnen. Ze gaan pas binnen eten als de netten buiten leeg zijn.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:57

zaagsel - hennep - houtkorrels *eerst even nat maken dan vormt het een lekkere mulle laag* - stro - enz.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:59

binky schreef:
Princesspres schreef:

En dat is bij mij nou juist niet zo,mijn pony's doen dat bijna altijd er buiten.
Ik heb niets in de schuilstal,alleen bij erg extreem koud weer gaat er vlas in.

bij mij mesten ze ook nooit in de schuilstal. behalve toen ik het hooi nog op de grond voerde, toen poepte ze altijd over het hooi heen

ik heb rubber matten in de schuilstal. bevalt mij erg goed. (en hooi voer ik tegenwoordig dus uit een net ;) )

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 18:01

En wat voor matten heb je als ik zo mag zijn? :D En daar heb je helemaal geen strooisel op?

xrainnblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:57

een rubberen zeil er onder?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:43

_Kiki_ schreef:
En wat voor matten heb je als ik zo mag zijn? :D En daar heb je helemaal geen strooisel op?

het zijn eigenlijk tegels. ze zijn 1x1 m.
heb destijds een partijtje op marktplaats gekocht en heb ze gebruikt voor mijn stal en voor de uitloop voor mijn stal. ze zijn vochtdoorlatend, dus het is wel fijn als je er een ondergrond onder hebt die vocht doorlaat. (onder mijn tegels liggen gedeeltelijk stenen en gedeeltelijk beton en dat gaat prima.

deze

Afbeelding

Shadow_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:50

ik dacht ook meteen aan rubbermatten, lijkt mij het handigst

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:53

Ik heb in de zomer zand erin (dat komt van de zandplaat voor de stallen, dit lopen ze zelf in) en in de winter vlas. Dit werkt prima.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:56

ik heb ook zand gehad, maar dat vond ik niet fijn. werd toch een bende, omdat ze veel mee naar binnen lopen en je het niet goed schoon kunt houden. het werd bij mij ook vochtig met nat weer

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:30

In de stal hebben we gewoon stoeptegels liggen.
Meestal als het kouder wordt in de herfst dan komt er stro in. En in de lente als het weer warmer wordt en de wei droger dan komt er geen stro meer in de stal.
Winter of zomer ze liggen ook altijd buiten. Ze eten alleen in de stal en/of schuilen soms.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:36

Wij hadden aanvankelijk ook niks op de vloer van de schuilstal, gewoon zand net zoals in de rijbak. Maar omdat de bodem in de stal nooit natregent, werd het erg mul en bovendien gingen de paarden er gewoon in mesten. We hebben er nu stoeptegels in liggen met een heel dun laagje zand ( eigenlijk niet meer dan dat ze er zelf in lopen) en nu mesten ze er niet meer. Makkelijk schoon te houden dus.
Liggen doen ze bij goed weer buiten de stal, in het zand.