Poepweiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kersxtje

Poepweiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 18:24

Haay :o

Ik heb een vriendin, heel aardig enzo. Ze hebben nu 5 pony's en 1 paard.
Ze hebben een best groot weiland, maar ze laten de poep er altijd in liggen. ( dit is volgens mij niet zo goed voor de paarden)
dus zou ik er wat van zeggen?, want de paarden zien er ook niet echt 'levendig uit'.
Ook is dit t geval in de bak ( waar ze ook wel eens staan maar nauwelijks rijden )

wat moet ik doen??

liefs..

birrie1709

Re: Poepweiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:25

ik zou haar er toch eventjes op wijzen

anders gebeurt er ook niks aan

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:25

Niets, want het zijn jouw dieren niet.

Je kan ze wel vragen waarom er geen drollen worden opgeruimd.

herbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:26

De meeste mensen ruimen het gewoon op...
Ik zou het gewoon zeggen tegen je vriendin.
als je de poep laat liggen in het weiland krijg je ook heelveel ontkruid en distels

suuzepuus

Wat zou je willen?
dat ze de poep eruit halen?
dat ze meer rijden?
dat ze de paarden verkopen?

Ibbel

Mest in een wei kan geen kwaad als de paarden ontwormd worden. Verspreiden van de mest is wel goed, om 'bossen' te voorkomen. En misschien moet je eerst eens naar het waarom vragen voordat je met ongevraagd advies komt?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:27

Pak een kruiwagen en geef het goede voorbeeld!!!! :D

paardenlovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:27

tjaa, het is een goed idee om er misschien wat van te zeggen. O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:28

Zijn genoeg stallen waar er geen mest uit de weide word gehaald...

kersxtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 18:31

hahah bedankt,
ze staan in de winter s'avonds op stal.
maar echt alles ligt onder,
volgens mij worden ze wel ontwormt enzoo, dus ik zal t dan maar gwn vragen.
( alleen ben ik altijd bang dat ze dan boos op me is )

Xx

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:33

gewoon netjes op weizen maar ik mest nooit echt uit * de wei dan * ze mesten alle 3 keurig op het beton wat ik dus 1x per week helemaal schoon maak en de spuit erop zet dus tja je moet doen wat goed voor de paardjes is.

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:35

wij hebben 1 groot weiland en laten ook altijd het poep liggen, dat gras wat daar groeit eten ze niet. en zijn ze ook acht niet van plan om te doen, zou niet weten waarom t slecht is als ze der alleen poepen en der niet bij eten of iets dergelijks.

kersxtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 18:39

gonnyvdz schreef:
wij hebben 1 groot weiland en laten ook altijd het poep liggen, dat gras wat daar groeit eten ze niet. en zijn ze ook acht niet van plan om te doen, zou niet weten waarom t slecht is als ze der alleen poepen en der niet bij eten of iets dergelijks.

hun eten er, en staan er dag en nacht,
in de winter staan ze s'avonds wel binnen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:43

Waar ze poepen, eten ze niet. Daar laten ze het gras staan. Wij ruimen de mest ook niet op uit onze weides.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:45

Ik zie het probleem niet zo hoor, het ziet er misschien niet zo netjes uit maar wij doen het ook nooit en daar is geen een van de paarden die er gestaan hebben slechter op geworden. Dus ik zou het laten zo als het is. Of als je je er aan ergert vragen of je zelf een kruiwagen en schep mag pakken om hem leeg te halen.

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:01

Tigra_ bij ons zie je er niks van het gras is er alleen beetje langer en groener.

kersxtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 19:12

oke bedankt ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:16

Wei kan je slepen en bloten als je niet wil uitmesten (en bij zo'n achterstand is dat ook niet meer te doen). Bak uitmesten is de enige optie als je de bakbodem rijbaar wil houden. Laat je de mest liggen wordt het 1 smerige drekzooi en het gaat vaak flink stinken (erg fijn als je in de tuin zit).

kersxtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 21:29

tamary schreef:
Wei kan je slepen en bloten als je niet wil uitmesten (en bij zo'n achterstand is dat ook niet meer te doen). Bak uitmesten is de enige optie als je de bakbodem rijbaar wil houden. Laat je de mest liggen wordt het 1 smerige drekzooi en het gaat vaak flink stinken (erg fijn als je in de tuin zit).

dat is daar dus t geval :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:41

kersxtje schreef:
tamary schreef:

dat is daar dus t geval :+

Hebben we het nu over een weide of een bak?

Jandelar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:36

[/quote]

Hebben we het nu over een weide of een bak?[/quote]

Het gaat om zowel de bak als de weide.

In de bak zou ik het niet laten liggen. Daarin ligt vaak ook speciaal (geel) zand. Doordat er zoveel poep doorheen gaat wordt het uiteindelijk zwart zand en kun je er prima groente op verbouwen, maar voor paardrijden is het steeds minder geschikt. Ook ploegen helpt dan niet meer. (wel voor de prei of aardappelen ;-)

In de weide maakt het voor het gras niet zoveel uit als deze groot genoeg is en de plukken gras af en toe wel worden gemaaid. Dan wordt de poep ook verspreidt. Of je zorgt dat er kippen komen, want die weten er wel raad mee! Voor de buren is het minder leuk, want het gaat stinken.
Ook al worden de paarden ontwormd toch is het beter voor de paarden om het poep niet te laten liggen. Want frequent ontwormen, brengt nadelen met zich mee: Door overmatig gebruik van ontwormmiddelen krijgen de paarden weinig kans om weerstand op te bouwen, paarden worden frequent belast met de gifstoffen uit de wormspuiten, maar het ergste is dat het overmatige gebruik van ontwormmiddelen tot resistentie lijdt. De wormen trekken zich steeds minder van de ontwormpasta's.
En zo krijg je dat dezelfde wormen die het paard uitpoept weer worden opgegeten en steeds weer dezelfde pasta krijgen toegediend steeds moelijker te bestrijden zijn.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:40

Je kunt het haar vragen. Ik zelf ruim de wei ook nooit op, we hebben een erg groot weiland en met 2 ezels valt de poepproductie reuze mee. 2x per jaar wordt de wei gesleept, ofzo, zodat de poep verspreid wordt.