Sectorraad Paarden: Nieuwe afmetingen stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArcesStables

Sectorraad Paarden: Nieuwe afmetingen stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 16:34

Srp geeft aan dat er Minimaal 10 vierkante meter voor een paard moet zijn, dus wanneer er stallen worden gebouwd van 3 breed en 3,5 diep (10,5m2) zou dit dus voldoende moeten zijn voor deze regeling? of is er een reeele kans dat ze dit binnen 2 jaar weer gaan veranderen?

Citaat:
Huisvesting en beweging
Voor pony’s kleiner dan 1,56 meter pleit de SRP voor een boxoppervlakte van twee keer de stokmaat van de pony in het kwadraat. Wat betreft paarden groter dan 1,56 meter geldt een oppervlakte van minimaal tien vierkante meter. Deze maat is volgens de SRP een goede balans tussen voldoende ruimte voor paarden en een reëel haalbare maat binnen bestaande gebouwen. Per 1 januari 2012 worden deze maten standaard opgenomen bij toetsen van aanvragen voor nieuw- en verbouw van stallen. Er geldt een overgangsperiode van vijftien jaar voor bestaande stallen om per 1 januari 2027 boxmaten aangepast te hebben. De boxoppervlakte voor hoogdrachtige merries voor tijdens het veulenen en voor een merrie met veulen moet minimaal twaalf vierkante meter zijn, tenzij minimaal acht uur weidegang per dag wordt geboden. De stallen moeten zodanig worden aangepast dat er reuk-, hoor- en geurcontact kan zijn tussen de paarden die naast elkaar staan. Hiervoor geldt dezelfde overgangstermijn als voor de boxmaat. Stands waarin paarden permanent aangebonden worden gehouden wil de SRP per 1 januari 2017 verbieden.

Angela

Re: Sectorraad Paarden: Nieuwe afmetingen stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:51

Er geldt een overgangsperiode van vijftien jaar voor bestaande stallen om per 1 januari 2027 boxmaten aangepast te hebben - het lijkt me dus niet dat ze dat snel aan gaan passen :)

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 17:19

Maar dit is dus al definitief aangenomen?
Dus alles wat er nu staat wat groter is dan 10m2 en een kijkluikje heeft in de muren word goedgekeurd?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:54

ArcesStables schreef:
Maar dit is dus al definitief aangenomen?
Dus alles wat er nu staat wat groter is dan 10m2 en een kijkluikje heeft in de muren word goedgekeurd?

Als ik het zo lees is dat inderdaad het voorstel. Hoe het precies in de wet zal komen te staan is nog even afwachten. Even uitgaande van de formule voor pony's, nl 2x stokmaat in het kwadraat + minimaal 3x4 voor merriebox. Mocht je nieuwe stallen moeten bouwen zou ik voor 4x4m of als dat niet kan 3x4 gaan. Dan maakt het niet uit welke maat paard er in staat, je zit altijd goed met je maten.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 20:56

Maar met 3x4 of 4x4 kun je op hetzelfde opervlak veel minder stallen plaatsen. Op een lengte van 12 meter scheelt dat bijvoorbeeld al 1 stal.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:59

Ik zit nog steeds met 1 onduidelijk punt. Er staat de hele tijd "vierkante meter", maar dat is dus lengte x breedte, en dus zou een box minimaal 5x5m. moeten zijn.

Ik denk dat ze kubieke meter bedoelen (m3 = lxbxh) , dat mag je toch wel aannemen?
Ik vind het erg slordig als ze deze fout hebben gemaakt in hun definitieve plan van aanpak...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:01

Kiichi schreef:
Ik zit nog steeds met 1 onduidelijk punt. Er staat de hele tijd "vierkante meter", maar dat is dus lengte x breedte, en dus zou een box minimaal 5x5m. moeten zijn.

Ik denk dat ze kubieke meter bedoelen (m3 = lxbxh) , dat mag je toch wel aannemen?
Ik vind het erg slordig als ze deze fout hebben gemaakt in hun definitieve plan van aanpak...

Huh? 5x5 is 25 vierkante meter hoor...kubieke meter is lengtexbreedtexhoogte!

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:01

Kiichi schreef:

Nee hoor, 5x5m = 25m2 ;)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:03

Oh inderdaad, ik ben gewoon stom bezig geweest met rekenen... + en x door elkaar gehaald geloof ik, haha :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:10

Afweging maken tussen :
Grotere stal geeft vaak schonere paarden en minder verbruik van strooisel omdat het langer schoon blijft (ze roeren de stront niet zo snel de hele box door) en dus lagere kosten strooisel en sneller uitmesten.
Diervriendelijk imago als bedrijf door keuze ruimere huisvesting
Ook een groot paard genoeg ruimte bieden om zonder zich te forceren te kunnen draaien en opstaan in stal (Wat komt de fysio tegen wat hiermee samen hangt?)
Bij een groot paard heeft mens ook net meer ruimte om weg te komen mocht er in de box iets mis gaan. (eigen veiligheid is zeker een prioriteit als je constant onbekende paarden op stal hebt)

Weegt dat zwaarder of 1 extra paard in training hebben? Waardoor je ook weer minder tijd per paard kan investeren.

Goed rekenen dus en bekijken of je met goede argumenten je prijs iets kan verhogen om op hetzelfde inkomen uit te komen. Welzijn van paarden komt steeds meer in de publieke opinie, ook je toekomstige klanten zullen daar een stukje van mee krijgen en een aantal daarvan zal keuze handelaar/trainer daarop selecteren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:26

Het is inderdaad een voorstel en is een alternatief voor (2x stokmaat)in kwadraat.
Tja, het is met bouwen maar net hoe je je paarden wilt houden en welke mogelijkheden je hebt qua stalruimte. Heb je enorm veel ruimte kun je stallen bouwen van 5 bij 5 of 5 bij 10 :P. Heb je heel weinig ruimte dan ga je eerder voor het minimum, wat niet wil zeggen dat jouw paard met kleinere stal het minder goed heeft dan dat andere paard met die grotere stal... Er speelt zoveel meer mee in welzijn.

Mijn stallen worden ook maar net iets ruimer dan 3 bij 3,5. Ik heb er voor gekozen ze niet 3,5 bij 3,5 te maken omdat mijn paarden bijna altijd 24/7 buiten kunnen lopen en dus normaal gesproken zelf in en uit kunnen wandelen. Met de kleinere maat kon ik een stukje overkapping creëren zodat ze buiten nog een extra altijd vrij toegankelijke schuilmogelijkheid hebben.

Ik denk trouwens niet dat het fokdoel van de stamboeken wordt een nog groter paard te fokken. Ze zouden misschien wat meer aandacht kunnen besteden aan vrije uitloopruimte en uren buiten in plaats van in de toekomst nog meer vergroten stalruimte...

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:52

Voor paarden die slechts dagdelen op de wei staan vind ik 3.5x3.5 de minimale maat eigenlijk.

Wij hebben hier stallen van 4.5x5 maar moet zeggen dat is ook net weer niet praktisch. Als ik stallen liet bouwen maakte ik ze 4x4, ruim, maar ook nog goed schoon te houden. Kleine stallen worden snel smerig maar die hele grote ook weer lijkt het wel.