aanschaf veulen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

aanschaf veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 17:20

Wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken bij het aanschaffen van een veulen?
Ik ben aan het kijken voor een tweede shetlander, maar het lijkt me ook leuk als je met je pony
helemaal van het begin een band op kan bouwen en alles zelf kan leren. ( het zal een hengstje worden die ik wel laat ruinen )

Mn huidige shet heb ik inmiddels vijf jaar, heb hem gekocht toen hij 5,5 was en niets kende, hij is nu tien.
Heb hem zelf beleerd en we zijn dikke maatjes, maar zal leeftijdsverschil een probleem worden tussen hem en eventueel een veulen?

En wat komt er allemaal bij een veulen kijken, van enten tot ruinen, van beleren tot hard maken voor elk soort weersomstandigheden, van leren naar je toe komen in het land tot braaf zijn bij de smit

tips en ervaringen welkom 8-)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:30

marieminime schreef:
Heb hem zelf beleerd en we zijn dikke maatjes, maar zal leeftijdsverschil een probleem worden tussen hem en eventueel een veulen?

En wat komt er allemaal bij een veulen kijken, van enten tot ruinen, van beleren tot hard maken voor elk soort weersomstandigheden, van leren naar je toe komen in het land tot braaf zijn bij de smit

Geduld, heel veel geduld :Y)

Tussen mijn fjord en shet zat 12 jaar verschil. Fjord werd een heel stuk speelser, daar was ik erg blij mee. Tja ik was gezegend met een hoefsmid die geduld had en een tandarts die dat ook had. Ik sta er altijd bovenop, want tja het was maar een baby, ben nog steeds erg beschermend over hem. Niet zomaar iemand mag aan hem komen :=

Mn baby is afgelopen woensdag 5 geworden en ik ben nog bezig met het beleren voor de kar.

Wat bedoel je met weerhard maken?

Maurent

Re: aanschaf veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:45

Ik denk niet bang word harde wind/ storm?
^^
qua leeftijdsverschil zal het denk ik geen probleem worden

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 17:52

weerhard bedoel ik meer mee of ik hem gewoon het gehele jaar aan alle weersomstandigheden bloot moet stellen, huidige shet staat swinters met dekens op ivm recreatiegebruik.

Ze gaan wel elke aaf op stal

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:55

Dekens op ivm recreatiegebruik? Die snap ik even niet.
Mijn shet dag 24/7 buiten en bloot. Hoewel ik hem van de winter wel in een patroon wil laten scheren ivm aan de arbeid gaan.

Tja, shets/veulens maak je winterhard door ze gewoon neer te kwakken in het weiland en te laten staan. Zolang ze kunnen schuilen is er niks aan de hand.

MerleSimoneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:57

De meeste pony's die 24/7 op wei staan zijn meestal weerhard, die doen er alles aan om zichzelf warm te houden omdat ze anders niet zullen 'overleven', instinct dus. Ik weet niet of die van jou op stal gaat snachts? Die van mij staat alleen overdag in de wei, en die krijgt in de hele strenge winters constant een deken op (maar ik rij ook intensief met haar) :)

En ik ga wel mee in de laatste zin van de post boven mij :')

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 17:57

dekens ivm recreatiegebruik: zoveelmogelijk tegen gaan van wintervacht, omdat meneer anders in de winter dik in de vacht staat, zijknat is binnen 5 minuten en niet droog te krijgen is.
( heb dus met andere woorden geen shet die alleen een grasmaaier is )

maar veulens moet je naar mijn idee niet al verwennen met dekens?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:59

Nee, absoluut geen dekens op veulens tenzij ze ziek zijn ofzo.

Daarom wil ik mijn shet dus ook laten scheren, geen dekens, maar toch droog na een menrit.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:51

leuk doen! Ik heb vanaf feb een veulen ( naja nu jaarlinger) zoo leuk!

qwa kosten, de basis enting word bij ons gedaan: 1x enten na 4 weken nog een keer. En dan na 6mnd nog een x, dus dat is 3x een enting en voorrijdkosten. castreren verschilt heel erg. de een vraagt 75 euro tot ruim 300 voor een ponyveulen..

fiegeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:04

Ik kan echt alleen maar aanraden een veulen te nemen. Tenminste als je deskundig genoeg daarvoor bent :o .
Ik vond het geweldig om ons eigen gefokte veulen (nu een 4-jarige ruin) vanaf kleins af aan meegemaakt te hebben. Je bouwt echt een band op en je kunt hem vormen zoals je zelf wilt.
Een shet-veulen hoef je echt niet onder een dekentje te zetten. Laat die vacht maar lekker zijn werk doen. Dat is nog gezonder voor het diertje ook.
Laat het beestje wel nog lekker veulen/jaarling zijn... Wennen aan een halstertje, netjes meelopen, vaststaan en voetjes geven is al inspannend genoeg voor zo'n jong diertje...

O ja, en niet vergeten elke maand foto's te maken. Dat is leuk voor later :D

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:06

nog tips waarop te letten? bouw, houding, beenstand?

missdona en fiegeltje, thnx, naar zulke antwoorden was ik opzoek! castratie kost hier 125 euro, tenminste dat was ik kwijt voor mn huidige ruin vijf jaar geleden

idd lekker veulen laten, basis leren zoals aan de hand lopen, voetje geven, smitje en poetsen.
longeren en dergelijken denk ik pas met drie jaar of is zoiets zelfs dan nog te vroeg

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:11

houding en bouw is vrezelijk overbouwd met die leeftijd haha! Maar beenstand is erg goed om op te letten. kleine afwijkingen zijn te corrigeren!

idd gewoon de leuke dingetjes doen. Je kan wel dingetjes van je shirt ofzo op zn rug leggen ofzo. Om hem daar aan te wennen. Die dingen zijn zeker niet schadelijk en is voor later erg goed mee te nemen. Ik heb zelf nu een bangpoepert. zodra we ergens anders staan ga ik dat ook proberen van dingetjes op der rug leggen ( shirt/handdoek ) en aan water laten wennen :) Ook erg handig voor later ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 15:31

ik heb een ontzettend leuk veulen op het oog, per toeval kwam ik deze tegen op halve km van onze stal af.
schattig shet veulen, hengstje van zes weken.

Op stal mogen er geen hengsten, staleigenaar vind een shethengstveulen niet erg, als hij maar optijd geruint word voor hij nare streken krijgt.

Nu zou ik ervoor kiezen zo lang mogelijk hengst houden zodat hij goed kan uitgroeien, maar stel dat hij al vroeg hengstenkuren gaat krijgen, per wanneer mag je hem dan op zn vroegst ruinen?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:38

Het idee dat paarden niet goed meer uitgroeien wanneer je ze vroeg ruint schijnt alweer achterhaald te zijn. Ik zou het zelf met een jaar of twee doen, maar ik las dat een van die paardengoeroe's in Amerika zelfs aanraad het binnen tien dagen na de geboorte te doen.
Ik denk dat de dierenarts je het beste kan vertellen wanneer het kan zonder hem te veel schade te doen, als die het beestje een paar keer gezien heeft weet hij of zij wel of de pony er klaar voor is.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:59

10dagen na de geboorte? Dan kan je hem meteen naar een kliniek brengen. Dan mogen ze zn balletjes gaan zoeken binnen in zn lichaam.. Als de ballen gedaald zijn kan hij gecastreerd (anders in de kliniek) dit kan met 6mnd zijn. Maar ook met 3 jaar. Let wel, hengsten zijn vanaf +- 5mnd vruchtbaar! En een grotere merrie gaat gerust door de knien voor een hengst als ze drachtig zijn ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:16

MissDonna schreef:
10dagen na de geboorte? Dan kan je hem meteen naar een kliniek brengen. Dan mogen ze zn balletjes gaan zoeken binnen in zn lichaam.. Als de ballen gedaald zijn kan hij gecastreerd (anders in de kliniek) dit kan met 6mnd zijn. Maar ook met 3 jaar. Let wel, hengsten zijn vanaf +- 5mnd vruchtbaar! En een grotere merrie gaat gerust door de knien voor een hengst als ze drachtig zijn ;)

Vruchtbaar is zover ik weet 8/9 maanden.

In Amerika is het inderdaad bij sommige grote fokkers gebruikelijk om alles wat geen dekhengst potentie heeft vroeg te castreren. Aangezien dat meestal een simpele ingreep is die aan huis gebeurt zijn de balletjes dan kennelijk te pakken te krijgen voor de DA.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 06:38

nee, hengsten kunnen vanaf 5 mnd vruchtbaar zijn. alle dierenartsen hier kunnen dat bevestigen..
maar na 10dagen de balletjes kunnen pakken lijkt mij erg knap. aangezien ze later pas gaan dalen. er stond tot een klein maandje een hengstje van 1jaar op het land bij ons. kon niet gecastreerd omdat de balletjes niet ingedaald waren.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 10:06

Dit topic is niet meer van toepassing, ik ben gevallen voor een shetmerrie van zes.