Paard sloopt land keer op keer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Paard sloopt land keer op keer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 09:46

Wie heeft er advies?

Paardlief heeft gisteren voor de 3e keer in een maand tijd een aanvaring met het hek/schrikdraad in het land gehad. 1e keer lagen de paaltjes plat en dus ook het draad aan 1 kant. 2e keer het hele hek eruit en gisteren weer het draad, alleen zat die er nu zelf in. Hij staat maar 2 a 3 uurtjes, omdat hij daarna gaat vervelen en alleen maar blijft rennen en gek doen. Geen kwestie van gewenning, 1e jaar moest hij van ons hele dagen, bleef dat doen, 2e jaar door blessure weer hele dagen, maar toen bleef hij ook niet rustig staan. 3e jaar zijn we dus maar begonnen met enkele uurtjes en dat werkt ietsjes beter. Eten doet hij vrij weinig op het land, waar andere paarden maar kleine stukjes lopen en veel eten, loopt hij vooral met 1 keer in de zoveel minuten een hapje oid...

Hij staat momenteel alleen omdat hij in de groepswei de merries dekt, ruinen wegjaagt en dus ook regelmatig met wonden uit het land kwam en andere ook door hem. De privélandjes zijn te klein om met 2 paarden in te staan, vooral omdat die van mij de ander niet met rust laat dan. Hij staat wel gewoon tussen anderen paarden in en kan ruiken/knuffelen/weet ik het wat, alleen niet bij elkaar komen.

Maar zo heeft het weinig zin, we konden gister niks vinden, behalve dat zijn hoefijzer eraf lag, maar voor hetzelfde geld blesseert hij zich straks weer. Hij is net weer goed na zware blessure, dus daar zitten we niet op te wachten...

*Dit is zijn 4e weideseizoen bij ons*

Mariska_28

Re: Paard sloopt land keer op keer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:44

Is hij niet toevallig klophengst?
Staat er genoeg stroom op de draad?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 11:57

Klophengst niet :n Gelukkig, maar hij weet zelf niet dat die geen hengst meer is := Is met 2,5 oid gecastreerd, misschien iets later.

Gisteren stond er geen stroom op, de keren daarvoor ramde hij gewoon het hek en de palen eruit, daar kan geen stroom op...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:02

Ik zou het eest eens proberen met een fikse hoeveelheid stroom erop. Laat hem er maar flink voor boeten als hij het draad stuk probeert te maken. Anders zou je er haast stevige houten omheiningen omheen moeten zetten. Dat is een duur grapje..

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:04

Tjah.. Ik denk toch dat je een weide maatje moet gaan zoeken voor hem. Paarden zijn hele sociale dieren, die kan je niet dag en nacht alleen laten staan. Als hij een maatje heeft voelt hij zich misschien wel een stuk ontspannender en gaat hij voor de verandering ook eens eten. :D
Als dat niet kan op je huidige stal, zou ik eens gaan kijken naar een andere plekje. Dit lijk me namelijk voor hem en voor jou helemaal niet leuk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 12:07

Is jammer genoeg niet ons land, maar van staleigenaar. Denk dat hij ons uitlacht met houten omheining. Maar idd, staat nu stroom op, dus kijken of hij iig het draad heel laat. En hopen dat hij van het hek en de palen afblijft.

@ Joliene, maatje laat hij niet met rust. Sociaal contact heeft hij wel, maar niet in het land en niet los samen, omdat ik niet zeker ben dat hij en de ander heel blijven.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:07

Heb je niet 1 maatje waarmee hij samen kan staan?

En dan een dubbel draad tussen hem en zijn buren, een stukje niemandsland ertussen. Al het geklooi over de draad heen is niet echt veilig en ik denk dat daardoor je draden sneuvelen.
En een flinke dot stroom op de draad!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:09

Dan heeft hij dus niet echt sociaal contact. :Y) Als hij een paar dagen bij een andere paard in staat wordt hij vanzelf rustiger lijkt me. Natuurlijk is het nu helemaal speciaal voor hem, omdat hij dat helemaal niet meer gewend is.

Ik hoop dat je de oplossing vindt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:11

zet hem eens een paar weken tussen erg grote paarden **trekpaarden in kudde verband** dan zijn, zijn fratsen zo over schijnbaar heeft die nooit een fatsoenlijk kuddegedrag/taal geleerd

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:11

MyWishMax schreef:
Klophengst niet :n Gelukkig, maar hij weet zelf niet dat die geen hengst meer is := Is met 2,5 oid gecastreerd, misschien iets later.

Gisteren stond er geen stroom op, de keren daarvoor ramde hij gewoon het hek en de palen eruit, daar kan geen stroom op...

Was je erbij dat hij gecastreerd werd? Zijn er zeker weten 2 ballen uit de zak gehaald? Het feit dat hij zo fel is, op zowel merries als ruinen, is toch vaak echt een hormoon probleem. Een bloedtest zou uitsluitsel kunnen geven. Al is het maar om dat uit te sluiten.
Als er op het hek geen stroom kan, zou je er een draadje voorlangs kunnen zetten.

onley schreef:
zet hem eens een paar weken tussen erg grote paarden **trekpaarden in kudde verband** dan zijn, zijn fratsen zo over schijnbaar heeft die nooit een fatsoenlijk kuddegedrag/taal geleerd

Een paar drachtige merries doen ook wonderen :D :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 12:13

Ik bedenk me net wel dat, volgens mij, de keren dat hij iets gesloopt heeft hij zo gek deed dat hij per ongeluk iets raakte. En dat was alle 3 de keren op dagen dat ik niet gereden heb. Hij kliert niet over het draad heen, het sneuvelt als hij gek gaat doen en zijn benen weer eens rond vliegen :+

Zou het kunnen dat hij te weinig 'uitgedaagd' wordt op de dagen dat we niet rijden? Op vrije dagen longeren we bijgezet, komt hij in de paddock, we doen altijd iets met hem. Misschien eens kijken of we hem uit kunnen dagen? (in de vorm van hem aan het werk zetten met iets leuks waar hij zijn geestelijke energie kwijt kan?) Of denk ik nu heel krom?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:15

Die uitdaging zou hij eigenlijk gewoon met soortgenoten in de wei moeten hebben... Zoek uit waarom dat niet gaat met de groep waar hij nu in staat..

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:18

Maar wat doet ie als ie de boel sloopt? Enkel en alleen om bij andere paarden te kunnen komen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 12:19

joliene schreef:
Dan heeft hij dus niet echt sociaal contact. :Y) Als hij een paar dagen bij een andere paard in staat wordt hij vanzelf rustiger lijkt me. Natuurlijk is het nu helemaal speciaal voor hem, omdat hij dat helemaal niet meer gewend is.

Ik hoop dat je de oplossing vindt.

Hij heeft tussen andere paarden gestaan, maar hij is, schijnbaar?, naar anderen paarden heel dominant. Heeft tot zijn 2,5/3e in de opfok gestaan tussen anderen ruinen en hengsten.

onley schreef:

Kudde gedrag wel, zie hierboven. Onze groepswei is alleen wisselend, merries en ruinen bij elkaar en iedereen mag zijn of haar paard erop zetten en eraf halen als ze willen. Dus hele dag onrustig.

Mariska_28 schreef:
MyWishMax schreef:

Was je erbij dat hij gecastreerd werd? Zijn er zeker weten 2 ballen uit de zak gehaald? Het feit dat hij zo fel is, op zowel merries als ruinen, is toch vaak echt een hormoon probleem. Een bloedtest zou uitsluitsel kunnen geven. Al is het maar om dat uit te sluiten.
Als er op het hek geen stroom kan, zou je er een draadje voorlangs kunnen zetten.

onley schreef:

Een paar drachtige merries doen ook wonderen :D :D

Drachtige merrie is hij super respectvol tegen _O- Veulens ook, gaat hij tegen andere paarden beschermen. Niet hengstige merries laat hij met rust, maar we hebben er hier een paar die bijna spontaan hengstig worden als ze hem zien ;) (bij wijze van spreken)

Het paard waar hij het het beste mee kan vinden, is ook nogal snel met zijn achterbenen, waardoor de staleigenaar het niet aandurft. Zijn andere maatjes staan al samen, of zijn geblesseerd :+ Maar ga toch nog even bekijken of er nog 1 is, dan maar paar keer er bij blijven. :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 12:20

Tosadog schreef:
Maar wat doet ie als ie de boel sloopt? Enkel en alleen om bij andere paarden te kunnen komen?

Nee... Hij sloopt het naar mijn idee niet express en gaat daarna gewoon in zijn eigen landje rennen en gek doen. Hij maakt af en toe vreselijke bokkensprongen en slaat dan tegen de omheining/palen/hek/draad aan. Gaat daarna niet de andere landen in :n

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:26

MyWishMax schreef:
Maar ga toch nog even bekijken of er nog 1 is, dan maar paar keer er bij blijven. :j

Zou ik idd gewoon toch proberen.. hij wil gewoon graag 'spelen'

En toch.... als het mijn paard was geweest had ik bloed laten trekken en laten testen.. Voor hetzelfde geld kan hij niets aan zijn gedrag naar andere paarden doen..

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:27

Zijn het dan allemaal kleine stukjes opgedeeld en kan ie misschien niet voluit "tekeer gaan" wat ie kennelijk dus wil, lekker gek doen?

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:29

Zou 'm ook tussen grote paarden, of bijvoorbeeld een koppel dat elkaar al gewend is, dat hij 'het nieuwelingetje' is. Wel lastig hoor, ik zou 'm niet met een gerust hart in de wei zetten.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:32

Krijgt hij te eten voordat hij de wei opgaat? Want als dat zo is, heeft ie al een stuk minder honger ;) Als ie wat meer honger heeft zal ie misschien wat meer tijd besteden aan eten ipv slopen :P
Verder zou ik ook niet weten wat je ermee moet, die van mij is de eerste keer door de draad gevlogen, daarna 2x buiten gedaan aan een longeerlijn, als ie rustig was mocht ie los ;) Maarja, je hebt dan geen garantie dat hij dan alsnog gaat vliegen..

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:34

Moeilijk hoor, als je echt een paard hebt dat anderen te lijf blijft gaan..daar wil je andere paarden ook niet aan blootstellen en het risico op blessures is enorm natuurlijk.
Volgens mij las ik het net al ergens: kun je hem niet, voordat je hem op het land zet, eerst echt GOED moe maken, dat ie al moe het land opslentert...dan heeft ie niet meer zo'n high level energie om anderen het leven zuur te maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 12:35

Tosadog schreef:
Zijn het dan allemaal kleine stukjes opgedeeld en kan ie misschien niet voluit "tekeer gaan" wat ie kennelijk dus wil, lekker gek doen?

Hij kan geen keiharde sprint trekken :n Dat kon hij voorgaande jaren wel in het land en toen sneuvelde hij vooral zelf. We hebben dus uit bescherming nu een kleiner stukje land, maar hij kan daar nog steeds in rennen en gek doen. Ik laat hem express meerdere keren per week los in een paddock of in de binnenbak, zodat hij gek kan doen.

Het is nu elke keer gesneuveld rondom het hek, de in en uitgang dus, maar niet als we hem erin zetten, juist als hij al een tijd staat.

@ ravado: hij gaat rond 12 uur het land, heeft dan alleen 's ochtends eten gehad.

Ga nu iig proberen een ander maatje te vinden, even navragen of we met keuring nog hebben laten controleren of hij goed gecastreerd is en zorgen dat hij niet vlak van te voren eten krijgt :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 12:37

Tosadog schreef:
Moeilijk hoor, als je echt een paard hebt dat anderen te lijf blijft gaan..daar wil je andere paarden ook niet aan blootstellen en het risico op blessures is enorm natuurlijk.
Volgens mij las ik het net al ergens: kun je hem niet, voordat je hem op het land zet, eerst echt GOED moe maken, dat ie al moe het land opslentert...dan heeft ie niet meer zo'n high level energie om anderen het leven zuur te maken.

Hij heeft, naar mijn idee, idd een high level energie. Zou je niet denken als je hem ziet aan de hand, maar onder het zadel en met losgooien is het een vreselijk druk en heet paard. Hij wordt een soort niet moe. Of ik nu een half uur rijd of een uur, of een wedstrijd die uitloopt dat ik anderhalf uur rijd, hij blijft gaan...

Maar het stomme is dat hij het vooral doet als hij al een tijdje staat, dus dan is hij niet meer moe denk ik van het werken...

EDIT: Hij gaat ze niet echt te lijf, maar maakt echt zijn eigen kudde. Merries moeten bij hem, onderdanige ruinen mogen er wel bij. Maar we hebben nog een aantal andere dominante ruinen en hij verdedigt. Dan komt er wel regelmatig een rake knal voorbij, van beide kanten.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 22-05-11 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:38

MyWishMax schreef:
Tosadog schreef:

Hij kan geen keiharde sprint trekken :n Dat kon hij voorgaande jaren wel in het land en toen sneuvelde hij vooral zelf. We hebben dus uit bescherming nu een kleiner stukje land, maar hij kan daar nog steeds in rennen en gek doen. Ik laat hem express meerdere keren per week los in een paddock of in de binnenbak, zodat hij gek kan doen.

Het is nu elke keer gesneuveld rondom het hek, de in en uitgang dus, maar niet als we hem erin zetten, juist als hij al een tijd staat.

@ ravado: hij gaat rond 12 uur het land, heeft dan alleen 's ochtends eten gehad.

Ga nu iig proberen een ander maatje te vinden, even navragen of we met keuring nog hebben laten controleren of hij goed gecastreerd is en zorgen dat hij niet vlak van te voren eten krijgt :j

Super! Als de bal nog in de buikholte zit, is daar volgens mij niets van te merken tijdens een gewone keuring. Dat kan dacht ik alleen met scannen (net als bij drachtige merries) en een bloedtest.

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:06

Iemand die ik ken heeft een tinker die ook door elk stroomdraad heen rent, maakt niet uit hoeveel stroom erop staat. Hij neemt gewoon een aanloopje en beukt er zo doorheen..

Wat zij dan elke jaar aan het begin van het weide seizoen doet, is hem helemaal nat maken en dan het stroomdraad tegen hem aanhouden!
Het klinkt misschien een beetje zielig maar het werkt wel goed!

Succes verder! :)

michaelally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:02

zet er eerst een kleinbeetje stroom op en vermeer dat telkens gebruik ook lintjes met opvalende kleuren die je om de zoveel cm aan de prikkeldraad bevestigt, doe eventueel prikkeldraad rond de paaltjes en geef hem geen krachtvoer /3