Wie weet de oplossing. Mijn friese ruin heeft een erg droge manen en manekam. Hij draagt een vliegedeken met hals. Ook krijgt hij lijnzaad. De huid bij zn kam is schilferig.
Wie weet wat voor middel ik kan gebruiken om dit goed te krijgen
blensink
Geplaatst: 22-05-11 14:32
Je kunt het vettig houden door s´avonds nivea of babyolie erop te smeren. Na een paar dagen merk je al verbetering. Succes!
Divine
Geplaatst: 22-05-11 15:42
Hoi,
De huid rondom de manenkam zal deels worden aangetast door de vliegendeken, maar er zijn wel middeltjes om de huid in betere conditie te brengen.
Toen ik mijn pony destijds kocht, had ie op zowel zijn manenkam als op 1 van zijn schouders een droge schilferige plek. Geen eczeem, niet kapot, het jeukte ook niet (hij schuurde niet), gewoon... droog.
Ik heb toen van de DA een flesje Horsol gekregen. Hij had er bij eczeempaarden redelijk goede ervaringen mee, en dan niet zozeer dat de eczeem wegging, maar dat aangetaste (schilferige) huid weer heel mooi herstelde. Dus, wat niet baat dat niet schaadt... wij hebben het ook gebruikt. Volgens de bijsluiter gebruik je het van begin tot het einde van het jeukseizoen, maar dat ging bij ons niet op: ik kocht de pony in het najaar. 1x per dag druppelde ik het op de schilferige plekken (ook op zijn schouder), en na een paar dagen liet de hele bovenste laag dode huidcellen (de schilfers dus) los. Die kon ik er zo met een kam uitkammen. De huid daar onder was mooi glad en niet meer schilferig. Ik heb het ongeveer een week gebruikt (1x daags), en een jaar of 3 later nog een keer toen ik een schilferige plek bij hem ontdekte.
Ik heb dus geen ervaring met dit middel als zijnde eczeem-verdwijnend, maar om dode huidcellen weg te halen en de huid daaronder in perfecte conditie te brengen bevalt me dit spul heel goed! Het is niet goedkoop, maar zeker de moeite waard.
Shapleys Original M-T-G (Mane-Tail-Groom) werkt tegen schimmelachtige aandoeningen, staart schuren, zomereczeem, mok, kleine wondjes, schaafplekken en vele andere huidaandoeningen. Het product heeft een helende werking en bevordert de haargroei met zichtbaar resultaat in 3 tot 5 dagen.
even dat horsol onthouden. ik heb een kruizing fries met schilfers. enorm veel schilvers. IK hoop binnenkort op een nieuwe plek te kunnen staan dan kan ik haar iig wassen en evt dan de horsol proberen mocht het niet weggaan.