Dilemma indeling stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welke optie verkiezen jullie

Laten zoals het is
33 (58%)
Optie 1
8 (14%)
Optie 2
10 (17%)
Anders, namelijk :
5 (8%)

Totaal aantal stemmen: 56

Satine

Dilemma indeling stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 19:02

Wij hebben pas een boerderij met stallen gekocht en willen de paarden zo snel mogelijk verhuizen. Jammer genoeg vind ik de stallen te klein...

We willen de volgende paarden stallen :
- D-pony van 1m40
- paard 1 van 1m65
- paard 2 van 1m65

Volgens de informatie in de wiki heb ik berekend dat we dan stallen zouden moeten hebben van respectievelijk 7m84m², 10,89m² en 10,89m².

De bestaande situatie :

Afbeelding

Dit is volgens mij optie 1 (1 stal groter maken, 1 paard heeft dan wel een te kleine stal)

Afbeelding

Of optie 2 (maar dan lijkt het gangpad me te smal worden...)

Afbeelding

De rode muren kunnen niet veranderd worden (erboven, op 2m05, hangt een balk die te laag is voor de paarden om in het midden van de stal te hangen). Ik had graag 1 grote (inloop)stal gehad, maar omwille van deze balken kan dit dus niet...

Wat denken jullie?

Note : Dit is een voorlopige oplossing voor ongeveer 1 jaar. De paarden staan minimaal 12/7 buiten, in de zomer staan ze zelfs 24/7 buiten. Onze architect tekent mee onze nieuwe stallen uit, maar nu is het dus even behelpen tot de bouwaanvraag goedgekeurd is. Grote verbouwingen kunnen nu dus nog niet.
Laatst bijgewerkt door Satine op 21-05-11 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Re: Dilemma indeling stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:05

dan zou ik het lekker laten zoals het is, zeker als er toch een verbouwing aankomt en ze nu al de hele dag buiten staan.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:06

Ik heb gestemd voor optie 1, omdat het met lastig lijkt om geen was/poetsplaats te hebben en je pony kan in de linker stal, en je paarden hoeven er niet heel lang in te staan.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 19:07

We kunnen uiteraard ook de stallen laten zoals het is, maar wel een wasplaats maken. De muur van de eerste stal halen we er zo wie zo uit voor een was/poetsplaats.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:08

Als het om ongeveer 1 jaar gaat zou ik niets gaan veranderen. Te omslachtig en als het uiteindelijk toch definitief op de schop gaat.. Daarnaast zullen de paarden er al zeker 5 maand (zomer) geen/beperkt gebruik van maken.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:08

Ik zou als het een voorlopige oplossing is voor optie 1 gaan. Op zich zou 1,5 meter aan gangpad bij optie 2 net gaan denk ik, de paarden kunnen er wel in draaien maar optie 1 lijkt me beter. Als er binnenkort toch verbouwing aan komt en de paarden nu 24/7 buiten staan lijkt me een iets te kleine stal voor 1 paard geen probleem.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:09

Ik zou de muren weg halen, zodat er een inloopstal ontstaat waar ze gezellig met z'n allen in kunnen staan - een deel van het gebouw kan je uiteraard reserveren voor wasplaats etc. Maar ja, ik ben anti stal :o

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:11

Ik zou 't zo laten zoals het is ..

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 19:11

Optie 1 is eigenlijk gemakkelijk te verwezenlijken. Optie 2 is wel wat meer werk, maar als het véél beter zou zijn, is dat ook geen probleem.

Maar volgens jullie kan het best zoals het nu is dan?

@ buitenzinnig : zoals ik heb aangegeven, zijn er op 3 plaatsen over de hele breedte balken van het dak. Deze zijn op de hoogte van 2m05 boven de vloer. Jammer genoeg is dat echt niet hoog genoeg om een inloopstal te maken, anders was de keuze héél snel gemaakt. (Maar na de verbouwingen komt er zeker een inloopstal.) ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:36

Voorwand stal 1 eruit halen om als poetsplaats te gebruiken. Paarden zoveel mogelijk buiten laten, goede paddock met verdharding aanleggen incl. verhard pad om de huidige stal heen. Dan is er altijd beschutting, kan je gras rantsoeneren waar nodig en kan je vrijwel jaarrond je paarden buiten laten. Zo kan je als ik het zo lees dat jaar het simpelste overbruggen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 08:03

Sorry, Satine - heb er overheen gelezen :o Ik neem aan dat het verwijderen van de buitenmuur ook geen optie is? Dan hebben ze 3 hokjes om in te lopen...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:07

Verbouwen hoe klein dan ook kost altijd geld.
Ik zou het lekker zo laten als het nu is. Het geld wat je uitbespaard leg je extra bij het geld wat je al had voor de nieuwe stallen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:05

Ik zou kiezen voor optie 2, en dan de paarden om en om in de grootste stal zetten. De ene dag de ene, de andere dag de andere.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:18

ik zou niet onderling gaan wisselen, zorgt alleen maar voor onrust IMO en zeker als ze zoals in dit seizoen veel buiten staan en weinig op stal..

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:24

als ze toch al zoveel buiten staan kunnen ze best een jaartje toe met de bestaande situatie hoor. Ja, als je het helemaal perfect wil doen... Denk dat al heel veel paarden niet zo ruim gestald zijn en er langer instaan per dag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:36

@Satine : een D-pony kan toch wel onder een balk van 2,05 staan??
Dan zou je dus de stal iets groter kunnen maken als je die ruimte erbij betrekt.
Ondanks dat het voor een jaar is vind ik het voor de grote paarden te klein.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:42

Zouden de paarden, als je er 1 grote loopstal van maakt, niet zo slim zijn om even de kop wat lager te houden als ze onder zo`n balk doormoeten?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:43

Kun je niet een afdak maken búiten tegen een van de muren aan, gebruik je dát als schuilstal :j

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:48

Als het tijdelijk is, zou ik de situatie zo laten. Alleen de muur van de 1e stal weghalen om een wasplaats te creeren. Dit omdat de situatie maar tijdelijk is. Deze tijd van het jaar staan ze vast veel buiten, straks even wat minder, maar in het voorjaar weer meer. Als je alleen een wasplaats creert, hou je dan niet meer geld over om de uiteindelijke definitieve situatie precies zo te maken als je wilt?

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:51

http://imageshack.us/photo/my-images/860/naamloosbv.png
Heb even je foto gebruikt om een beeld bij mijn idee te geven.

Is dit misschien een optie? dan kun je de balken laten zoals het is, de pony kan er makkelijk onderdoor en de paarden zullen er 1 al wel voor uitkijken en anders ze stoten zich meestal maar 1 keer.
Dan heb je toch je inloop al en dan zit je niet met de balken.

Is dit geen optie? Dan zou ik het laten zoals het nu is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:54

foto is niet te zien van post boven mij (edit, blijkbaar nu aangepast)
Laten zoals het is, evt wasplaats van 1 vd stallen maken

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:56

Ook optie 1. Onze E- en D- pony staan in een stal van 2,90 x 2,90 en dat is ruim genoeg..
De grootste stal is ook ruim genoeg. De ena grootste net was te klein maar ach als het maar voor een jaar is.. En zijn paarden die het slechter hebben toch?

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:59

Een loopstal lijkt me idd geen slecht idee!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:12

Ik zou gaan voor optie 3 :+
Staat er nog niet bij maar heb een voorbeeldje gemaakt (let niet op mijn gepriegel haha ben niet zo'n held met tekenen)
Afbeelding

De rode lijn is dan de deur van de stal zeg maar....
Zo heb je twee grote stallen voor de paarden en een kleinere voor de pony en een wasplaats.
Nadeel is wel dat je het paard in de achterste stal dan door de andere stal heen moet maar je hebt wel twee grote stallen....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:02

als je je paarden toch het liefst zo veel mogelijk buiten hebt, en alleen met slecht weer voor de nacht binnen zet, dan zou ik niet gaan verbouwen nu. Wel zorgen voor goede paddock en stukje bestrating.

Afdak zoals Arabesk voorstelt is heel fijn en niet zo ingewikkeld te maken, alleen moet je geen gemeentemensen aan de deur krijgen ;)
En anders die achterster vergroten en dan 1 of 2 deuren door de muur naar buiten en als inloopstal gebruiken. Met deuren dicht is hij nog steeds als stal te gebruiken en met halve deur aan de binnenkant kun je dan het gangpad op.