Voordelen en nadelen eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fira

Voordelen en nadelen eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 11:11

Goeiemorgen!

Van mijn vader moet ik de voor- en nadelen van een eigen paard op een rijtje zetten.
De nadelen die ik zo snel even kan bedenken zijn; de tijd, de kosten en de grote verantwoordelijkheid die je hebt als eigenaar.
Bij de voordelen heb ik nog niet zoveel argumenten die tegen de tijd en de kosten opkunnen.
Kunnen jullie mij hiermee helpen? Ik zat zelf te denken aan een baantje, zodat ik maandelijks ook kan meebetalen aan de stallingskosten en de eventuele DA kosten. Gelukkig ben ik al druk in de weer geweest met het sturen van sollicitatiebrieven, dus dat moet wel goed komen!
Maar dan heb je weer de tijd ... want als je gaat werken heb je natuurlijk geen tijd voor je paard. Maar daar tegenover kan je altijd een bijrijder zoeken voor 2 dagen in de week, toch?

Weten jullie misschien nog meer voordelen van een eigen paard?

Groetjes!

SandravdB

Re: Voordelen en nadelen eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:14

Je hebt zelf de zeggenschap wat je ermee wilt doen, je kunt niet van het een op andere moment weg gestuurd worden zoals bij een verzorgpaard, met een eigen paard bouw je toch meer band op heb ik zelf het idee, je leert verantwoordelijkheid te nemen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:16

bedenk je wel dat een goede bijrijder vinden niet zo makkelijk is.......kan dus ook vies tegen vallen...

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:20

Nadelen (voor mij):
- 6 dagen in de week 05.30 opstaan (kranten rondbrengen)
- in het weekend extra werken (bijbaantje in de bediening)
- kost veel tijd & geld (maar dat heb ik er allemaal wel voor over ;) )

Voordelen:
- JE EIGEN PAARD!
- Niet steeds 'opnieuw' beginnen na een manegeles. Met je eigen paard kun je samen rijtechnisch vooruit gaan.
- Je leert veel meer van een eigen paard dan van een manegepaard.
- Je bouwt inderdaad echt een band op met je paard.
- Verzorgpaarden zijn geweldig maar je mag er uiteindelijk niet zelf over beslissen.
- Een eigen paard moet je wel alles zelf beslissen (dit kan zowel voor als nadeel zijn)
- Omdat je een eigen paard hebt, leer je beslissingen te nemen en verantwoordelijk te zijn. Dit is ook een goede leerweg voor de 'weg naar het volwassen worden'. Doordat je op je eigen benen moet gaan staan, leer je er veel van.
- Je hoeft je niet te verantwoorden, alleen tegenover jezelf.

Succes!

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 11:42

Dank jullie wel voor de reacties!

@Ohjajoh daar heb je een punt. Gelukkig heb ik een paar vriendinnen die ook actief zijn in de paardenwereld, misschien zou ik hen dan kunnen vragen!
Ook vind mijn vader paarden helemaal geweldig, misschien moet ik hem dan een keertje lief aan kijken, haha.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:45

Misschien een beetje penny, maar:

VOORDELEN
-hij maakt mij blij en gelukkig elke keer ik hem zie

NADELEN
-grote verantwoordelijkheid
-tijd en kosten
-bron van zorgen ;)

Het ene voordeel weegt na vijf jaar nog steeds op tegen alle nadelen, want die verdwijnen gewoon als ik hem zie ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:52

Voordelen:
-Je hebt inderdaad volledige zeggenschap over het paard, dus hoe het gereden wordt, hoe het verzorgd wordt en hoe ermee omgegaan wordt. Daarnaast kun je ook op wedstrijd, iets wat met de meeste verzorgpaarden niet kan. Ook kun je zelf bepalen hoevaak je erheen gaat, met een verzorgpaard moet je meestal precies die en die dag er zijn.
-De band met een eigen paard is onvervangbaar. Bij een verzorgpaard weet je altijd dat het moment kan komen dat het verkocht wordt, of dat je niet meer welkom bent. Een eigen paard blijft tot het einde als je wilt
-Het is een grote verantwoordelijkheid. Die moet je in je leven nog vaak genoeg nemen, en dit is een mooie manier van "oefenen". Ik zeg altijd: neem eerst een paard, en dan een kind. Als je je paard netjes kunt opvoeden, dan is het later een stuk makkelijker om een kind op te voeden :)

Neutraal:
Het kost heel veel tijd - soms een voordeel om zoveel bij je paard te kunnen zijn, maar soms ook een nadeel als je ook andere dingen wilt doen :)

Nadeel:
-Het kost echt heel veel geld

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:55

voordelen:
- elke keer ik bij mijn paard ben, kan ik alles vergeten. de ideale ontspanning dus.
- Met een eigen paard kan je doen wat je wilt.
- je leert je eigen verantwoordelijkheid op te nemen
- je kan iets opbouwen (zowel een band als onder het zadel)

nadelen
- elke dag ernaar toe gaan, ook als je geen zin hebt (die zin is er wel altijd als ik op de wei kom)
- veel zorgen
- heel veel geld

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:08

Als je trouwens zorgt voor een goede stalling, waar de paarden echt veel buiten komen, en het voeren en mesten voor je gedaan wordt, dan is er verder echt geen reden om er elke dag te MOETEN zijn hoor :)

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:12

waarom zou je een paard kopen, als je er nu al een bijrijder/verzorger voor moet hebben? Je moet zelf je tijd erin steken. En een baantje voor geld, goed idee, maar hou ook rekening met je schoolwerk en of dat dan ook lukt met je paard..

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:20

voordelen en nadelen van mijn paard

voordeel het is je eigen paard
voordeel je kan rijden waneer je wilt en hoe je wilt
voordeel je kan eigen setjes maken en je eigen tuig kiezen.

nadeel (voor mij dan) ik moet er echt elke dag heen omdat ik zelf moet mesten enz enz
al vind ik dat persoonlijk geen nadeel maar kan voor te drukke mensen wel zo zijn.,
nadeel is soms ook dat als je ziek bent je alsnog echt moet gaan vanwege de aandacht en mesten.
nou neemt mijn vriend dat gelukkig over als ik ziek ben of moet werken enz enz.

ik sta wel op een pension stal waarbij er alleen voor je gevoerd word in de winter en ze buiten gezet worden
voor de rest moet je alles zelf doen.

ik vind persoonlijk dat een eigen paard hebben geen nadelen heeft haha

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:01

Annemaarel schreef:
waarom zou je een paard kopen, als je er nu al een bijrijder/verzorger voor moet hebben? Je moet zelf je tijd erin steken. En een baantje voor geld, goed idee, maar hou ook rekening met je schoolwerk en of dat dan ook lukt met je paard..

Zo te lezen zou dat voor 2 dagen zijn. Ieder zijn eigen keus. Zorg er wel voor dat als je geen bijrijder kan vinden dat het ook geen probleem is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:17

Voordelen:
- Je leert veel van communicatie met een paard, ik was na schooltijd veel bij mijn pony's te vinden, dus had weinig tijd en zin om op straat te hangen.
- De band die je met je paard opbouwt is mooi. Ik kan er echt van genieten als een van mijn dieren weer een droge actie maakt, dan is mijn hele dag goed. Ze voelen je zo goed aan en kunnen je echt opbeuren als je eens een dipje hebt.
- Je bent lekker sportief bezig, uitmesten, rijden, wandelen enz.

Nadelen:
- Kost veel geld, als ik geen paarden had gehad had ik denk ik wel al een halve wereldreis kunnen maken.
- Als ze gezond zijn is het leuk, maar als er eens wat mis is dan geeft dat heel veel zorgen.
- In de vakantie moet je altijd een goede verzorger zoeken.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:59

Voordelen:
- je kan geheel je eigen weg gaan, dus jouw manier van rijden, jouw hoefsmid, jouw dierenarts, jouw omgangsvorm etc.
- je bouwt een band op met het dier
- je komt veel buiten (mits je natuurlijk niet altijd in de binnenbak rijdt :+ ), wat erg gezond is
- je krijgt veel beweging (ook gezond!)
- je kan samen groeien

Nadelen
- het kost veel geld
- het kost veel tijd
- ook de moeilijke beslissingen moet je zelf maken (bijv. operatie of inslapen)

Ik heb mijn paard nu 3,5 jaar en voor mij is het echt genieten. Dagelijkse ontspanning, dus ook geen / weinig stress hier. Hopelijk kun je je vader met de voordelen die hier in het topic genoemd worden, overtuigen. Succes!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:07

een eigen paard is goud waard maar bekijk je het nuchter zitten er gewoon nadelen aan dan voordelen.

De voordelen:
ze kunnen hem niet onder je kont uit verkopen, je bepaalt zelf wat je doet en vooral niet doet met m. Het is een maatje en een toevluchtsoord (voor mij iig) en er is niemand die je kan verbieden naar hem toe te gaan. Als je spullen koopt heb je niet het probleem dat ie een week later verkocht wordt en jij er dus zit met je spullen. Jij bepaalt wanneer DA en smid komen en welk tuig gebruikt wordt. Maar heel eerlijk liggen de voordelen imo enkel in emoties, praktisch gezien zijn er weinig voordelen aan.

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:15

Als nadeel noem je: als je gaat werken heb je geen tijd voor je paard. Daar wilde ik graag even op reageren!
Ik werk 4 dagen in de week, en ben op die dagen pas rond 7 uur thuis. Ik vind het heeerlijk om na het werken nog even naar mijn paard te gaan! Mij lukt het ook zonder bijrijdster (hoewel het wel handig is! vooral met vakanties) paard heeft 2 keer vrij in de week, en doordat ze bij de huidige stalling 4-5 uur per dag buiten komt krijgt ze de beweging toch wel. Misschien dus een tip om een stal te zoeken waar je paard voldoende buiten komt? Dan moet je er wel naartoe kunnen natuurlijk dus vervoer is wel handig!! Paard kost veel geld maandelijks, maar je moet er ook rekening mee houden dat onverwachte dierenarts kosten altijd kunnen gebeuren! Of een zadel of deken wat opeens kapot gaat. Dus wat spaargeld achter de hand is ook wel handig.

Ik heb een hele tijd een verzorgpaard gehad, ik mocht er alles mee, van buitenrit tot wedstrijd, en ik was de enige die er op reed, zonder de kosten te hebben. Dan heb je dus vooral de voordelen, en minder de nadelen. Dat kan dus ook een optie zijn! Nu ik een eigen paard heb, merk ik toch wel het verschil. Het is zóveel anders om een paard te hebben wat écht van jezelf is! Op een of andere manier is de band dan nog veel sterker en is het nog 100x leuker om er steeds naartoe te gaan!

Als je vader paarden leuk vindt, kun je hem er ook altijd bij betrekken. Die van mij had eerst niets met paarden, en die gaat nu gemiddeld 1 keer in de week naar die van mij toe om te 'longeren' in de paddock (lees: met longeerzweep in het midden staan en 20 minuten rondjes laten lopen), vind hij geweldig!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:20

Voordeel voor je ouders is dat je niet gaat lopen rond lummelen op straat of in de stad ofzo!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:27

Tijd, kosten en verantwoordelijkheid kun je ook als voordeel zien.
Je hebt gewoon geen geld en tijd om in de kroeg te zitten en van een beetje verantwoordelijkheid is nog nooit iemand slechter geworden ;)

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:36

Nadelen
*tijd
*geld
*grote verantwoordelijkheid
*kan niet zomaar weg, moet altijd rekening houden met je paard! dat heb ik dan iig, woon thuis bij mn ouders maar de paarden staan thuis, je moet altijd de stallen doen, ze naar binnen halen, voeren etc kan niet even uit school iets leuks gaan doen.
Verzorger kan idd vies tegenvallen, zou zelf bang zijn dat ze niet zo zorgvuldig is, kende iemand en die zei dat ze ging rijden en dan ging ze niet etc. en ze kunnen je paard behoorlijk verpesten.
als je een goede ruiter vind die veel ervaring hebt en er ook echt voor wilt gaan heb je dat natuurlijk niet!

En je moet ook zorgen dat je het echt leuk blijft vinden! een eigen paard doe je niet zomaar weg.
betekent niet dat dit zou bij jou is! volgensmij wil je het heeeel graag en doe je er ook echt je best voor maar ken genoeg meiden die zijn gestopt omdat het te veel werk was, andere interesses en ze te veel tijd kosten.

Voordelen
*je eigen paard
*je bouwt een band op
*Het is leuk om er naar toe te gaan, wedstrijden rijden zelf beslissingen maken!
Ik zou mn eigen paardje echt nooit meer weg doen, het is wel je maatje die altijd voor je klaar staat en er altijd voor je is, als ik verdrietig ben ofzo kan ik altijd naar hem toe en hij zorgt er ook voor dat ik "op het juiste pad blijf", weet niet hoe ik het anders moet zeggen, vriendinnen waar ik eerst mee om ging drinken nu heel veel, roken, spijbelen echt hele dagen, geschorst en gaan rondhangen in de stad etc, ik heb nu wel echt een doel waar ik mn best voor wil blijven doen, het is echt mn dienstbaarste bezit en zou ook echt niet zonder hem kunnen en wil er dus ook echt hard voor werken, die verantwoordelijkheid is nu dus wel een voordeel voor mij, dat hoeft indd geen nadeel te zijn per se.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:45

grote verantwoordelijkheid is behalve een nadeel ook een voordeel ;) je leer verantwoordelijkheid te dragen voor iets wat van jou afhankelijk is.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:54

ik heb zelf geen eigen paard maar ik vind het niet erg (:

Voordelen;
- je bouwt een band op.
- je kan opzich doen en laten wat je wilt.
- je hebt misschien eindelijk mogelijkheid tot buiten rijden en wedstrijdrijden, wat je misschien bij een verzorgpaard niet hebt
- je krijgt verantwoordelijkheden, in plaats van dat je voor de pc hangt of buiten rond hangt ben je bij je paard, want je moet iedere dag uitmesten voer klaar zetten of voeren, binnen of buiten zetten (hangt van je je stal af) en je paard moet ook aandacht krijgen dus hij of zij moet iedere dag geborsteld en misschien getraind worden

Nadelen:
het kost klauwen vol geld

ik zou zeggen, ben je er klaar voor, heb je genoeg ervaring, en genoeg tijd en hebben jij en jou ouders genoeg geld om het paard te onderhouden en te huisvesten zou ik het doen

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:17

Als ouder van een dochterje (nu nog 2,5) en eigenaresse van 2 paarden zie ik verschillende voordelen:

Beslissingen maken, leren verantwoordelijkheid te nemen, hard werken voor iets wat je graag wil en leren omgaan met geld vind ik belangerijke onderdelen van het leven. Het veel buiten zijn zou ik niet willen missen. Ik merk aan niet *stal* vriendinnen dat ik minder snel ziek ben en meer relaxt door de afleiding die ik elke avond krijg. Daarnaast hebben mijn paarden me ook heel veel over mezelf geleerd.

Als mijn dochter later zou willen zou ze vast een pony krijgen. Maar wel zonder dat mam alles betaald en doet. Persoonlijk zou ik het wel een geruststelling vinden dat ze lekker op stal is ipv op straat te hangen of voor de tv zitten.

Maar realiteit is inderdaad dat het handenvol geld kost. Stalling, voer, zadels, hoofdstellen, rijkleding ... alles is in de loop van de jaren waanzinnig veel duurder geworden (en het was al niet zo goedkoop). Daarnaast moet je toch echt iets achter de hand hebben voor als er wat gebeurd. En het is nu eenmaal geen fiets die je weer even snel te koop zet of een dagje laat staan.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:54

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik heb er veel aan gehad, en ik ben er nu echt van bewust wat een eigen paard allemaal met zich mee brengt.

Ik heb 3 jaar lang verzorgpony's gehad, en ik sta nu op een hele leuke stal.
Dus de stalling moet wel goed komen! Ik heb het er erg naar mijn zin.
Ik zal de voordelen even aan mijn vader voorleggen! Ik ben benieuwd wat hij ervan zegt haha.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:09

Grooot voordeel is dat je zelf beslist over het dier. Ik beslis wanneer en waar we ergens heen gaan, wanneer de dierenarts moet komen, wanneer de hoefsmid komt, wat ze te eten krijgen etc. Nadeel zijn de kosten, het slepen met water in de winter vanuit huis, de tijd en de verantwoordelijkheid als er een wat gesloopt heeft of uitgebroken is :+ Dan kun je niet zeggen: dies nie van mij :D

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:45

voordelen:

* enorm goede band.
*rijden gaat enorm vooruit
*meer mogelijkheden om dingen te doen.
*je krijgt een enorm verantwoordelijkheids gevoel.
*je heb altijd iets te doen.

nadelen:

*kost veel geld
*kost tijd, al zie ik dat niet als nadeel.
*je moet altijd back up hebben als je zelf niet kan

ik werk 5 dagen per week en heb 3 paarden die ik na me werk nog doe.
maar ik kan niets anders zeggen dan dat ik dol blij met ze ben