jaarling wennen staart uitkammen/klitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaya_

jaarling wennen staart uitkammen/klitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 17:55

Hallo,

sinds een week heb ik een 2e jaarling-merrie in mijn bezit. Een super leuk aanhankelijk friesje.
Alleen nu zit haar staart geheel in de klit en mag ik er absoluut niet aankomen!
(heb ook haar half-zusje in bezit en daarbij is hetzelfde verhaal, alleen zit de staart niet in de klit)

Ik vraag me nu alleen af hoe ik dit het beste aan kan pakken? Want ben bang dat het alleen maar meer gaat klitten.

Bedankt alvast voor de info!

friesiszwart

Re: jaarling wennen staart uitkammen/klitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:47

Eerst met heel veel geduld het vertrouwen zien te winnen, en voorlopig de manen maar de manen laten lijkt mij. Met heel veel geduld zullen zij steeds makkelijk worden en hierdoor kun je proberen de paarden steeds meer aan te raken (overal). Na verloop van tijd lukt het je dan heus wel de manen en de staart te doen zodat zij er weer ooglijk uit zien.
Met geduld komt je een heel eind

dohoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:18

Ik zou het ook heel rustig proberen, door vertrouwen te winnen. Bij paarden in het wild zitten de manen en staart vaak ook erg in de klit (vooral in het distel seizoen). Mocht hij er echt last van hebben kun je altijd nog besluiten hem wat kalmerends te geven en het dan nog eens te proberen.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:22

Probeer eerst het paard te laten wennen aan een borstel en ga daarmee over het lichaam. Herhaal dit een aantal keer op verschillende dagen en werk langzaam naar de staart toe. Uiteindelijk zal ze gewend zijn aan jou aanraking en kan je misschien rustig bij de staart. Heel veel geduld hebben..

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 10:03

Oh last heeft ze er niet van. Ben nu eerst even voetje geven aan het oefenen. Smid is harder nodig dan e staart ontklit. Maar dan was ik goed bezig. Bedankt voor jullie uitleg!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:13

lekker kriebelen bij de billen en evt als ze het toelaat bij de staartwortel. zo heb ik het bij mijne ook gedaan.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:03

Ze begint het al toe te laten :) Maar we nemen alle tijd. ;)