gierput, handig of gevaarlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ppdroom

gierput, handig of gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 13:19

Ik ga van het weekend kijken bij een stuk weiland met stallen. Er is ook een gierput aanwezig. Ik heb helemaal geen ervaring daarmee, heb even gegoogled en kwam alleen maar berichten van mensen en dieren tegen die verdronken waren in zo'n ding. Nu is mijn vraag, heeft iemand daar ervaring mee? Is het eventueel een idee om het dicht te gooien ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:38

Ga je kijken voor huren of kopen?

Bij kopen hangt het er vanaf of je hem zou willen gebruiken? Zo ja dan moet je de roosters door een stallenbouwer laten nakijken of ze wel geschikt zijn voor paarden en of er geen rot in zit. Als een put voor jou geen toegevoegde waarde heeft (bijvoorbeeld droger houden van de stallen) dan zou ik geen risico nemen en de roosters verwijderen en de boel vol storten. Als je de put wel in gebruik neemt dan moet je er wel rekening mee houden dat hij toch af en toe leeg gepompt moet worden. De kosten hiervan kan je navragen bij een loonwerker of mestverwerker.

Chaos

Re: gierput, handig of gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:40

Gierput?

Wij hebben ze volgegooid met puin en dichtgemaakt, maar wel met zulke (weet ff niet hoe het heet... :+ ) dingen die urine doorlaten. Elke stal heeft een gaatje naar de gierput. En ze zijn dus wel helemaal dichtgelegd. Verdrinken/verwonden in de gierput is dus vrijwel onmogelijk, of ze moeten door de grond heen zakken. :+

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:44

Het is ideaal voor droge stallen maar idd een risico wij hebben er in ons vorige huis ook keer 1paard in gehad, was ondiepe dus op grote beenwond na niks ernstigs.
Als je het koopt kun je beter put dichtstorten met pijn en achterin een half open buis leggen waar alle urine instroomt en weg kan (begrijp je wat ik bedoel?)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:46

Hoe is het paard erin gekomen dan? Dat is hier toch echt onmogelijk.
Tenzij de bodem verzakt. :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:51

zit die put in de stal of ernaast? Als die put ernaast ligt, dan is dat heel fijn voor je mestafvoer en gieropvang. Als de put onder de stallen ligt en het is een roostervloer, dan moet je die inderdaad goed laten controleren. helemaalDichtgooien zou ik persoonlijk zonde vinden, een giersleuf achterin de stal met een geul (grup) die door loopt naar de zijkant naar een put is wel zo fijn om de stallen droger te houden en goed uit te kunnen spuiten.
Voor je mestopslag buiten heb je meestal ook een put nodig eronder voor de opvang van de gier/vervuilde water. Als je dat aan moet laten leggen ben je heel duur uit. Herstellen is goedkoper.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:50

Bodem verzakt inderdaad....
Alleen dat waren kalver stallen dus deel beton deel 'put'. Gelukkig was het 'put'gedeelte (rooster) ondiep (lees max 1m) onder het beton (wat wel stevig was) kan het goed 3/4m diep geweest zijn. Echter was alleen het roostr ingezakt.

Het komt vaker voor hoor bij oudere stallen, het kan prima paard op de put, maar dan moet je dat van te voren door een bouwtechnicus wel goed laten nakijken.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:52

wij hebben hem dichtgegooit met stenen ofzo :)
ik ken indd ook mensen die een gierput hebben en daar zijn wel honden ingevallen/verdronken ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:47

Verdrinken in een mestput kan uiteraard alleen als er drijfmest in zit. Met paarden zal hij nooit zo vol worden dat je erin verdrinkt. Vaak is de put ook niet het probleem maar de bedwelmende gassen van drijfmest. Daarvan raak je buiten bewustzijn en als je de pech hebt de verkeerde kant op te vallen dan 'verdrink' je.

Je moet paarden ook NOOIT op kalverroosters houden! Die zijn gewoon niet gebouwd voor die belasting. Roosters van VOLWASSEN melkvee (dus niet de oude pinkenstal) zijn wel geschikt mits in goede conditie.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:50

Juliette86 schreef:
Verdrinken in een mestput kan uiteraard alleen als er drijfmest in zit. Met paarden zal hij nooit zo vol worden dat je erin verdrinkt. Vaak is de put ook niet het probleem maar de bedwelmende gassen van drijfmest. Daarvan raak je buiten bewustzijn en als je de pech hebt de verkeerde kant op te vallen dan 'verdrink' je.

Je moet paarden ook NOOIT op kalverroosters houden! Die zijn gewoon niet gebouwd voor die belasting. Roosters van VOLWASSEN melkvee (dus niet de oude pinkenstal) zijn wel geschikt mits in goede conditie.

ik zal mijn paard zoiezo niet in een koeien/kalveren/varkens/kippenstal willen houden.

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:14

Wij hebben de kalver stal(aan ons huis vast) omgebouwd tot paarden stallen/opberging voor kar/tuig/fietsen en wasplaats.
Wij hebben 2 open stallen gebouwd op de kalver roosters (in de midddenstrook zitten wel roosters, voor de rest is hij dicht)
En de put is ook nog steeds aanwezig, daar word de urine etc. in opgevangen deze worden 2x per jaar leeggehaald.
Deze put loopt verder naar buiten waar onder het beton nog meer opslag is, die opslag is wel aanzienlijk dieper als die in de stal zelf.
Je kan altijd nog matten op de roosters gooien, en dichtgooien zou ik niet doen, voor als je de stal weer wil verkopen en er is wel een geintereseerde (met koeien)
zal hij dit niet kopen omdat diegene dat geen opslag van mest heeft.
En met het inzakken van de roosters zal het wel meevallen, als het allemaal gewoon leeg is en de stal niet super oud is zal het niet zo snel gebeuren.

Maar voor alle zekerheid zou ik zoals gezegd worden voor aankoop de stal altijd even laten controleren door bouwtechnicus.

Sjors493@ waarom zowiezo geen paard op een koeien/kalveren/varkens of kippenstal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:28

Sjors493 schreef:
Juliette86 schreef:

ik zal mijn paard zoiezo niet in een koeien/kalveren/varkens/kippenstal willen houden.

Waarom als ik vragen mag? De inrichting wordt eruit gesloopt en nieuwe paardenboxen geplaatst. Het gaat hier in 99% van de gevallen alleen om behoud van het casco en de put.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:13

@ Vionaa en Juliette86.

hij lijkt me geen fijn gevoel. Meestal is het oud, er kunnen nog bacteries van de vorige bewonersv in zitten.
vaak zijn de daken ook niet zo hoog. Mischien komt het omdat ik tegen bio-industrie ,ect. ben.

Juliette86 wat betekend casco?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:54

Sjors493 schreef:
@ Vionaa en Juliette86.

hij lijkt me geen fijn gevoel. Meestal is het oud, er kunnen nog bacteries van de vorige bewonersv in zitten.
vaak zijn de daken ook niet zo hoog. Mischien komt het omdat ik tegen bio-industrie ,ect. ben.

Bacteriën ed. zullen wel meevallen. Oude varkensstallen zijn inderdaad te laag voor paarden. De wat nieuwere gebouwen vanaf de jaren 90 vallen heel erg mee en zijn prima om te bouwen.

Casco betekend alleen de buitenkant. Dus geen inrichting of techniek zoals voerstations.

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:08

Misschien een gekke vraag maar heeft iemand misschien een foto voor mij? Ik kan op google geen afbeeldingen vinden. Het gaat hier inderdaad om een kleine koeienschuur, met een gierput van 10.000 liter. Foto's mogen natuurlijk ook per PB.

Er zijn aparte paardenstallen trouwens.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:50

Sjors493 schreef:
@ Vionaa en Juliette86.

Wat voor koeienstallen heb jij het over??
Onze koeienstal hebben we helemaal omgebouwd, die schuur is 30×30meter + een aanbouw die dienst doet als kantine+toilet+zadelkamer. Oude tanklokaal en melkhok zijn dat. De ligboxstallen zijn natuurlijk allemaal gesloopt, alles is schoongemaakt ontsmet, hogedruk door de nok gehaald. We hebben zelf een ventilatiesysteem gemaakt die we open en dicht kunnen zetten. Het plafond is enorm hoog. Ik weet het niet eens, 5meter???? hoog bij de nok? En dan heb je al die enorme schuifdeuren waar de koeien doorlopen. Ideaal, dat zorgt voor licht en frisse lucht. We kunnen alles opengooien.

Ik denk dat een koeienstal juist ideaal is.

Bovenstaand is onze pensionstal.
Onze privéstallen hebben we gebouwd in een schuur waar vroeger varkens gehuisvest werden. Maar ook daar hebben we juist een heel mooie schuur aan!

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:11

Volgens mij is een GierPut niet helemaal 100% te vertrouwen.
Ik heb het idee dat als je even niet oplet ofzo dat je er zo in loopt.
Maar ook als je Paard een keer ontsnapt,
Hij draait door, let niet op en loopt de gierput in.
tegen de tijd dat iemand het ziet kan het al fataal aflopen.
Maargoed dat is mijn aankijken.
Denk er maar goed overna!
xxx.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:55

Mestkelders of hoe je ze ook noemen wilt zijn van buiten altijd voorzien van goede afdekplaten. Die mogen niet eens direct aan de buitenlucht worden blootgesteld.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:01

Als het een oude koeienstal is, en de roosters dus gebouwd zijn op koeien, kan er MAKKELIJK een paard op staan ;). En het is juist handig, je hebt dan vaak een fijne droge stal. En inderdaad, buiten hoor je de gierput gewoon afgedekt te hebben & een paard heeft ook hersens in zijn/haar hoofd en zal dus echt niet zomaar de gierput in lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:04

Kim14 schreef:
Als het een oude koeienstal is, en de roosters dus gebouwd zijn op koeien, kan er MAKKELIJK een paard op staan ;).

Gaat niet helemaal op. Een deel van de stal wordt gebruikt voor kalveren en pinken. Daar ligt dus vaak een ander type rooster dan onder de volwassen melkkoeien. Alleen die laatste zijn qua constructie sterk genoem om paarden op te houden. Wel altijd laten nakijken ivm mogelijke betonrot.

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 21:52

Ben nu wel heel erg benieuwd hoe dat er uit ziet! Niemand een foto?

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:06

Mijn paarden staan in een oude koeienstal waar ook een mestkelder zit en roosters boven hangen. Toen de koeien er nog waren stonden mijn pony's op een afgezet stuk waar gewoon een paar ligboxen met daarvoor van die koeienroosters met daarover stro. Dat is gewoon goed gegaan. Nu de koeien weg zijn, zijn alle roosters bedekt met beton. Dat is stevig genoeg voor de paarden.
Ik heb alleen een foto hoe het er nu uit ziet met het beton erover heen.

http://i886.photobucket.com/albums/ac67 ... 0037-1.jpg

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:12

Ik wil morgen wel even een foto maken/opzoeken voor je. Nog een specifiek verzoek?