Vergunningsvrij een stal bouwen buitengebied

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piennn_

Vergunningsvrij een stal bouwen buitengebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 19:13

Hoi Allemaal,
ik hoop dat het hier goed staat :P
Wij zijn van plan om een stal te bouwen met 2 boxen.
Nou is mijn vraag,
Hoe groot mag je vergunningsvrij bouwen in het buitengebied?
Ik hoop dat iemand die zelf ervaring hier mee heeft of iemand die bij een gemeente werkt mij antwoord kan geven!

Groetjes Pien

Yucca

Re: Vergunningsvrij een stal bouwen buitengebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:14

Dat kan heel erg verschillen per gemeente, dus dat zal je even moeten nakijken bij jou eigen gemeente.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:15

Volgens mij mag je niks bouwen zonder vergunning?
Zelfs een paar schuttingen schijnt men moeilijk over te doen, laat staan hele stallen.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:20

Hoe kan ze dat dan nakijken bij haar gemeente? :P

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:21

Op bezoek gaan en vragen :P

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:22

je moet eerst het bestemmingsplan opvragen. Daarin staat welke bestemming de grond waar je de stal op wil zetten heeft. De bijbehorende bepalingen die daar bij horen verschillen per gemeente. Het kan in de praktijk zijn dat de wei van de buren een andere bestemming heeft als jouw stuk grond, terwijl het er hetzelfde uitziet. Hij mag bouwen en jij niet.
Bovendien zou het kunnen zijn dat je in het buitengebied alleen bedrijfmatig iets zou kunnen bouwen en particulier niet.
Het wat sommige mensen zeggen :" zet maar een containerstal neer, want dat is verplaatsbaar en dus mag dat zonder vergunning" is niet waar. Het wordt gezien als een bouwwerk waar permanent behoefte aan is en dan mag het vaak niet!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:24

Buiten het bouwblok, mag je sowieso niet bouwen.
Op het bouwblok bouwen zijn regels voor, het ligt eraan wat er al gebouwd is en hoeveel m2 (en hoogte ed) je wilt bouwen.
Wat er al gezegd is, even bij de gemeente naar binnen, die kan je precies vertellen wat je evt. nog mag bijbouwen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:41

Wet is landelijk, niet gemeentelijk. Vergunningsvrij mag tot 60 m2, met goothoogte max 3 meter. En alles telt, dus als je al een garage, schuurtje, carport, etc hebt, telt dat allemaal mee.
MAAR, alleen op bouwblok. Geen bouwblok, geen bouwen. Nergens, nooit.

Piennn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 19:43

Bedankt voor jullie reactie's, hier kan ik al wat mee!

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:27

Check https://www.omgevingsloket.nl/ en kies voor "een vergunningscheck doen". Je vult het adres in en wat je wilt doen en er rolt zo uit of je een vergunning nodig hebt.

Ibbel schreef:
Wet is landelijk, niet gemeentelijk. Vergunningsvrij mag tot 60 m2, met goothoogte max 3 meter. En alles telt, dus als je al een garage, schuurtje, carport, etc hebt, telt dat allemaal mee.

Dit klopt toch echt niet. In onze gemeente geldt 30 m2 vergunningsvrij. Sowieso inderdaad alleen op het bouwblok.

Edit: dit gaat wel over Nederland, geen flauw idee hoe dit in België bijvoorbeeld werkt...
Laatst bijgewerkt door Deborah2 op 18-05-11 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:34

@Deborah
Klopt, dat is landelijk veranderd.
Max 30m2 en het bouwblok mag voor max 50% bebouwd zijn.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:55

nou, alleen op bouwblok bouwen gaat niet altijd op hoor. Je mag soms ook buiten het bouwblok bouwen als het ten bate is van het agrarisch bedrijf. In sommige bestemmingsplannen is dit ooit opgenomen en als deze nog van kracht zijn dan kan dat wel. Bovendien hoef je geen ingetekend bouwblok te hebben, maar zou het ook best een verbaal bouwblok kunnen zijn. (bijv van 100 bij 100meter) Kwestie van de kleine lettertjes lezen.
Het is wel zo dat ze tegenwoordig dat soort dingen in de nieuwe bestemmingsplannen/ herziene bestemmingsplannen dus niet meer willen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:41

wij moesten in het weiland bouwen omdat de oude schuren in het bos stonden en ze daar niet zonder problemen een nieuwe vergunning voor konden verlenen. Binnen 50 meter van het oude deel van het huis op agrarische grond mocht het dan weer wel.
Het beste kun je echt gaan praten met de gemeente over wat wel en niet mag en als je een beetje rekening houdt met hun wensen, en vraagt of ze met je mee kunnen denken over de mogelijkheden, kan het alles best een stuk makkelijker maken. Tja of je moet de pech hebben met een stuk grond/gemeente waar je echt bijna niet mag...

Vergunningsvrij zitten wel vaak veel meer eisen aan dan met vergunning. Moet binnen zoveel meter vanaf je woonhuis en op bepaalde plek ten opzichte van weg en woonhuis, dan nog afmetingen etc.

Piennn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 17:24

Deborah2 schreef:
Check https://www.omgevingsloket.nl/ en kies voor "een vergunningscheck doen". Je vult het adres in en wat je wilt doen en er rolt zo uit of je een vergunning nodig hebt.

Ibbel schreef:

Dit klopt toch echt niet. In onze gemeente geldt 30 m2 vergunningsvrij. Sowieso inderdaad alleen op het bouwblok.

Edit: dit gaat wel over Nederland, geen flauw idee hoe dit in België bijvoorbeeld werkt...

Heb de vergunningscheck gedaan, hier kwam wel op uit dat ik een vergunning nodig had maar vooral als mijn buren, de weg of andere dingen/mensen er last van hadden,
maar dat hebben ze niet, mijn buren zijn mijn opa en oma en daar is het deels ook voor, en we wonen helemaal afgelegen en het is helemaal niet in de buurt van de weg, dikke heg voor enz.
dus ik kom daar ook niet heel veel mee verder maar wel bedankt :D

Piennn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 17:25

Allemaal bedankt, we gaan een keer langs en overleggen enz.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:46

Je mag helaas niet zomaar in een wei een stal bouwen, omdat dit is in stijd is met het bestemmingsplan.

Inderdaad is bij de gemeente navragen inprincipe de beste optie, als je het zeker wilt weten en je gewoon aan de NL wetgeving wilt houden. Het is ook een risico (slapende honden wakker maken) en wellicht krijg je allemaal absurde eisen waaraan je moet voldoen.

Succes!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:50

Het is zeker afhankelijk van het bestemmingsplan in die regio.
Je kunt altijd bij de gemeente veragen welk bestemmingsplan van toepassing is in dat gebied.
Ik meen ook gehoord te hebben dat je een inloop stal zonder vergunning mag plaatsen mits het op wielen staat.
Nah....die wielen zet je er onder en graaf je in de grond.....kaar.....
Het moet dan zogenaamd verplaatsbaar kunnen zijn, je kan hier navraag over doen annoniem via de telefoon eventueel. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:58

@Quartel
Dat was heel vroeger zo, nu moet je ook voor een verplaatsbaar iets een (tijdelijke) vergunning hebben.
Je mag officieel geeneens je trailer stallen in de wei.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:10

ojee......dat kan maar 2 dingen betekenen......
1- ik ben zowat antiek inmiddels :+
2- ambtenaren hebben die ene hersencel gebruikt :?

Maar ik heb het wel pas nog (dit voorjaar) van iemand gehoord ie het uitgezocht had :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:13

Piennn_ schreef:
Hoi Allemaal,
ik hoop dat het hier goed staat :P
Wij zijn van plan om een stal te bouwen met 2 boxen.
Nou is mijn vraag,
Hoe groot mag je vergunningsvrij bouwen in het buitengebied?
Ik hoop dat iemand die zelf ervaring hier mee heeft of iemand die bij een gemeente werkt mij antwoord kan geven!

Groetjes Pien

hememaal niet in het buitengebied, nog geen palen met een afdak

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:49

quartel schreef:
ojee......dat kan maar 2 dingen betekenen......
1- ik ben zowat antiek inmiddels :+
2- ambtenaren hebben die ene hersencel gebruikt :?

Maar ik heb het wel pas nog (dit voorjaar) van iemand gehoord ie het uitgezocht had :j

Als je iets tijdelijks neerzet (zonder ontheffingsvergunning) dan mag dat voor max 1maand.
En dan moet het ook aan bepaalde regels voldoen (niet te groot ed.)
Dus bv je mag je caravan wel even plaatsen (of een tijdelijke stal, maar dan is tijdelijk echt zeer tijdelijk).

Op je blouwblok mag het nog wel (als het maar verplaatsbaar is, niet groter dan 30m2, en het er ook uitziet als tijdelijk), maar ik had het over de wei waar helemaal niet (zomaar) gebouwd mag worden.

elizewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:53

Ik zou het toch met vergunning doen. Wij hebben veel gedoe gehad met een "illegaal" stalletje. Dat moest afgebroken worden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:03

elizewe schreef:
Ik zou het toch met vergunning doen. Wij hebben veel gedoe gehad met een "illegaal" stalletje. Dat moest afgebroken worden.

je KRIJGt geen vergunning, dat is hele moeilijke eraan

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:11

dat is echt per gemeente heel verschillend. Hier werken ze met het bouwblok. Tot een bepaalde grens op ons terrein mogen we niks meer bouwen. de stallen mochten dus niet achteraan. Ook is het zo dat we tot 30 m2 vrij mogen bouwen maar mijn stal heeft een klein overkappinkje voor. dat wordt meegerekend.
Wij mogen ook niet meer dan de helft van het bouwblok bebouwen eb dingen op wieltjes tellen ook mee. Vroeger kon dat nog zonder vergunning maar dat wordt nu ook als bouwwerk gezien.
Het is allemaal een heleboel ellende en echt niet makkelijk..... succes!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:53

buitengebied is bij voorbaad al geen bouwblok