Ik heb sinds april dit jaar een weiland overgekocht van 1ha. Op het grootste weiland, toch wel 4000m2, staat een grote kersenboom. Hij is afgemaakt zodat de paarden niet aan de schors kunnen eten en ze kunnen volgens mij ook niet aan de takken aan, maar nu las ik dus ergens dat de bladeren uitermate giftig zijn en paarden hier binnen het uur aan sterven...
http://www.ezelhof.be/giftiglijst.html op deze lijst staat het bij prunussoorten.
Op de bokt-wiki staat hij niet in de lijst van giftige planten.
Prunussoorten zoals kersen en de pruim zouden giftig zijn voor paarden, maar ik vraag me dan af in welke hoeveelheid?
De paarden die er voor mij stonden zijn er nooit ziek van geworden en die stonden alle seizoenen op dat weiland, maar misschien hebben zij dan gewoon geluk gehad?
Wat zouden jullie doen? Grote boom, die voor veel schaduw zorgt, kappen, of ze in de herfst als de bladeren gaan vallen gewoon ergens anders zetten?
Momenteel waait er ook wel eens een blad van af, maar natuurlijk niet zoveel als in de herfst. Zouden ze ziek kunnen worden na het eten van 1 blad?
De paarden gewoon nooit meer op dat stuk zetten gaat natuurlijk niet, het is immens groot en nodig om de paarden genoeg gras te kunnen voorzien.
Ik hoop dat er nu duidelijkheid kan komen en ik misschien iets kan doen voordat ik zieke paarden heb lopen