Kersenboom giftig voor paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Kersenboom giftig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 17:05

Aangezien er hier wel een oud topic over bestaat, maar er daar ook geen echte duidelijkheid is gekomen open ik hier een nieuw topic.

Ik heb sinds april dit jaar een weiland overgekocht van 1ha. Op het grootste weiland, toch wel 4000m2, staat een grote kersenboom. Hij is afgemaakt zodat de paarden niet aan de schors kunnen eten en ze kunnen volgens mij ook niet aan de takken aan, maar nu las ik dus ergens dat de bladeren uitermate giftig zijn en paarden hier binnen het uur aan sterven...
http://www.ezelhof.be/giftiglijst.html op deze lijst staat het bij prunussoorten.
Op de bokt-wiki staat hij niet in de lijst van giftige planten.

Prunussoorten zoals kersen en de pruim zouden giftig zijn voor paarden, maar ik vraag me dan af in welke hoeveelheid?
De paarden die er voor mij stonden zijn er nooit ziek van geworden en die stonden alle seizoenen op dat weiland, maar misschien hebben zij dan gewoon geluk gehad?

Wat zouden jullie doen? Grote boom, die voor veel schaduw zorgt, kappen, of ze in de herfst als de bladeren gaan vallen gewoon ergens anders zetten?
Momenteel waait er ook wel eens een blad van af, maar natuurlijk niet zoveel als in de herfst. Zouden ze ziek kunnen worden na het eten van 1 blad?
De paarden gewoon nooit meer op dat stuk zetten gaat natuurlijk niet, het is immens groot en nodig om de paarden genoeg gras te kunnen voorzien.

Ik hoop dat er nu duidelijkheid kan komen en ik misschien iets kan doen voordat ik zieke paarden heb lopen :) .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:57

de pitten van pruimen zijn giftig als ze die doorbijten, misschien dat dat ook geldt voor de pitten van kersen?.

Mossel

Re: Kersenboom giftig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:01

Bij mijn weiland staat ook een kersenboom, in die 4 jaar zijn ze er niet ziek van geweest. Let wel een kersenboom kan heeel goed zaaien :D zorg er dus voor dat je in het voorjaar de uitlopers weg haalt :)

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:05

Mijn pony heeft ook ooit een paar keer in een kersenwei gestaan, en ken er nog een paar. Ze aten wel heel graag kersen, en spuugde de pitjes gewoon uit! :Y)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:13

Hier ook een kersenboom in de wei, nog nooit gehoord eigenlijk dat dit wellicht schadelijk kon zijn. Vriend is DA en heeft ook nooit iets gezegd (wel halen we de appels zoveel mogelijk weg, maar de kersen nooit wat aan gedaan eigenlijk....)

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:21

Ik heb hier nog niet zo lang geleden een topic van geopend, kersenbomen zouden geen kwaad kunnen.
In Blitz zijn wei(tje) staan er ook 2.
Groetjes

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:24

In de plant zit blauwzuur, vooral in de pitten, ook in de bladeren. Het is toch aan te raden je paard niet van de planten te laten eten.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 12:39

Dit is de boom: Afbeelding

Vrij groot en al erg dik dus. Zou ik dan misschien netten kunnen hangen zodat de bladeren niet op de grond vallen, of zou het volstaan ze in de herfst gewoon van weiland te veranderen? Momenteel vallen er niet zoveel bladeren en ze hebben ook altijd voer genoeg, dus denk niet dat ze dan van iets onbekends gaan eten, of zit ik hier dan verkeerd?

Ik hoor wel dat bijna niemand er echt slechte ervaringen mee heeft en het is een hele goede boom voor schaduw, dus ik zou hem wel liever laten staan :) . Alleen vind ik dat blauwzuur verhaal zo eng klinken..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:42

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu wel een beetje ga twijfelen aan de bladeren, ik weet het misschien 80% zeker. Dit zijn dingen die ik 3 jaar geleden op mijn vorige studie heb geleerd. De pitten bevatten het wel: http://www.wnt.inl.nl/iWDB/search?actie ... id=M009331

Ik zou het ook zonde vinden op de boom weg te halen, voor de paarden is het een fijne toevoeging, lekker schaduw. Wat je het beste kan doen is, wanneer de bladeren gaan vallen dit met het uitmesten bij gaan houden, denk ik.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:52

Mijn paarden staan lente zomer herfst en winter in de wei met de kersenboom, dus ook als de bladeren op de grond liggen, ze komen niet aan de kersen niet aan de bladeren en niet aan de takken, en zoals ik al zei staan ze er al 4 jaar 1 nooit wat aan de hand geweest. Ze hebben er echt géén interesse in. Ik zou me niet zoveel zorgen maken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:09

Wij hadden een sierkers naast de paddock, daar hebben ze een paar herfsten heerlijk alle bladeren van opgegeten, ze gingen zelfs expres tegen de bast duwen zodat de blaadjes vielen...ze zijn er absoluut niet ziek van geworden.
Alleen is de boom doodgegaan door de paarden, hihi, dus andersom...
Ik denk eerlijk gezegd dat paarden wel weten dat ze niet iets moeten eten wat giftig is.
Maar bladeren opruimen is onbegonnen werk, dan moet je er de hele dag naast gaan staan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:19

Bladeren en takken van fruitbomen zijn niet giftig.
Wel inderdaad de pitten van vruchten en groene kersen en dan ook alleen maar in hoge opname.
Bladeren vinden ze juist lekker en takken knabbelen ze ook graag op.
Het zou jammer zijn als ze de stam ook aanvreten dan gaat de boom kapot en schaduw in de zomer is toch wel welkom voor de dieren.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:22

mijn paarden vinden de bladeren en takken van onze prunussen heerlijk (verschillende soorten, o.a. prunus padus) en zijn nog kerngezond ;)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 18:56

Dan blijft hij gewoon lekker staan :) . Door de omheining kunnen ze niet aan de stam aan, dus dat zit wel goed. En van 1 boom komen nooit zoveel kersen dan, dat ze het in grote hoeveelheid opnemen!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:00

Daarom! :(:)
Maak je maar niet ongerust hoor :(:) ,ze rollen heus niet ondersteboven van een paar kersjes hihi

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 19:02

Ik maak mij gewoon veel te snel zorgen over alles :') . Maarja, beter te bezorgd dan helemaal niet bezorgd zeker? :+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:03

Absoluut,dat moesten meer mensen doen!
Wij hebben 2 kersenbomen en 3 pruimenbomen,het snoeiafval van de kersenboom mogen ze van mij altijd een paar takken van hebben.
Nou dan zie je een paar blije smoeltjes hoor hahahaa

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:51

ze krijgen toch geen kans om de kersen te eten, de vogels plukken die rechtstreeks van de boom :9

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:06

Ik weet zeker dat jou paardjes de kans niet eens krijgen om heel veel kersen te eten.
De vogels zullen ze wel voor zijn,die eten de kersen al op nog vóór ze helemaal rijp zijn en gaan vallen.