Pffff, die vergunningen hé!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

Pffff, die vergunningen hé!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:03

Hey, sinds kort hebben wij een hoeve aangekocht. Deze hoeve ligt in agrarisch gebied. Nu is het zo dat wij, bij nader informeren bij de gemeente, een resem dingen niet kunnen/mogen doen. Bijvoorbeeld een houten weideafsluiting zetten mag niet omdat het agrarisch gebied is en ik geen volwaardige landbouwactiviteit uitoefen. Het moet dus een "open" afsluiting zijn met draad, schriklint, draadgaas,... Nu heb ik al gedacht aan dat "hippo safety fence" als alternatief. Nu valt dit nog op te lossen, maar toen ik informeerde ivm de aanleg van een piste kreeg ik hetzelfde antwoord te horen: "kan niet omdat het voor recreatief gebruik is in agrarisch gebied en ik geen landbouwer ben" |( . Moest het gewoon woonzone zijn, dan was dit geen enkel probleem. Ik zou nu ook graag één van de oude bijgebouwtjes laten ombouwen tot volwaardige stal, dit mag mits hetzelfde volume en plaats aangehouden wordt én ook hiervoor moet een vergunning ingediend worden... Pfff, een mens wordt hier soms moedeloos van. Dan heb je iets gekocht en kan je niet eens doen wat je wil. De verleiding om tegen niemand iets te zeggen en gewoon mijn gedacht te doen is héééééél groot, maar het risico ook omdat de hoeve goed zichtbaar is vanop de openbare weg. Ik zou eens willen weten hoeveel onder jullie een vergunde piste, omheiningen,... hebben. Ik denk dat heel wat mensen zich geen bal aantrekken van al die voorschriften. groetjes

Vjestagirl

Re: Pffff, die vergunningen hé!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:05

Mag ik vragen waarom je niet eerst bij de gemeente naar de mogenlijkheden hebt geinformeerd voordat je het huis kocht?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:05

Wij mochten geen schuilstal of niks, hebben nu een fietsenhok neergezet en staat er al 4 jar zonder problemen.. gewoon tijdje wachten totdat gemeente ect. niet meer weet van jou aanvraag en iets neerzetten ;)

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:10

Vjestagirl schreef:
Mag ik vragen waarom je niet eerst bij de gemeente naar de mogenlijkheden hebt geinformeerd voordat je het huis kocht?

Dat mag je zeker. Ik héb geïnformeerd naar wat mocht verbouwd, herbouwd en gesloopt worden. Nu is het zo dat er heel wat mogelijkheden zijn met zowel woonhuis als bijgebouwen, maar nu ik wat verder informeer over dingen waarvan ik dacht dat het absoluut geen probleem ging vormen zoals bvb. piste aanleggen, weideomheining,... komen er toch wel zaken aan het licht waar ik in eerste instantie niet aan gedacht had...

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:13

Dobel schreef:
Wij mochten geen schuilstal of niks, hebben nu een fietsenhok neergezet en staat er al 4 jar zonder problemen.. gewoon tijdje wachten totdat gemeente ect. niet meer weet van jou aanvraag en iets neerzetten ;)

Tjah, ik denk dat veel mensen het op die manier aan boord leggen. Ze werken het gewoon in de hand met al die regeltjes en voorschriften!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:17

balen hoor.

Zo hadden wij ook bina iets gekocht.
Gelukkig hebben we doorgevraagt bij de gemeente en zo kwamen wij er achter dat wij ons doel daar nooit zouden gaan halen ;(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:25

Ah, vandaar Sofie!

Wat je kunt doen met het aanleggen van een piste is bijvoorbeeld een 'padock' aanleggen van 60x40 (of hoe groot je je bak dan ook wil hebben). De omheining daarvan kun je maken met struikjes, verplaatstbare (wedstrijd!) hekjes, en letters die je in de grond kunt steken http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 037824/237. Zo hebben mensen die ik ken een hele 'overdekte padock' van 20x40 gemaakt. Binnenbak mocht niet, overdekte padock wel...

De omheining van je weiland zou k zo snel geen oplossing voor weten... Of je moet het gooien op jeugd op je terrein/ruzie met de buurman etc) en dat je daarom een permanente afscheiding nodig hebt...

Yucca

Re: Pffff, die vergunningen hé!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:35

Dat er regels voor kan ik alleen maar toejuichen, anders gaat iedereen maar wat doen, en dat kan niet de bedoeling zijn. Soms zijn de regels te ver doorgevoerd, maar ook daar: het is voor een gemeente ook niet altijd makkelijk om het goed te doen (voor alle bewoners).

Denk als omheining eens aan een haag, hoeft niet geheel rondom, maar bijvoorbeeld één zijde. Gewoon paaltjes met schrikdraad functioneren overigens ook prima. Probeer bij de gemeente boven tafel te krijgen of er een visie ligt voor het gebied, wellicht een structuurplan of landschapsplan. Hierin staan vaak zaken die ze willen behouden/versterken, wellicht daaruit zaken kan halen wat je kan toepassen op je terrein.

Stel een goed (totaal) plan op, laat je daarin desnoods adviseren, ga daarmee naar de gemeente om te kijken wat er kan en niet. Doe wat voor hun, wellicht doen ze wat terug....

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:39

Yucca schreef:
Dat er regels voor kan ik alleen maar toejuichen, anders gaat iedereen maar wat doen, en dat kan niet de bedoeling zijn. Soms zijn de regels te ver doorgevoerd, maar ook daar: het is voor een gemeente ook niet altijd makkelijk om het goed te doen (voor alle bewoners).

Denk als omheining eens aan een haag, hoeft niet geheel rondom, maar bijvoorbeeld één zijde. Gewoon paaltjes met schrikdraad functioneren overigens ook prima. Probeer bij de gemeente boven tafel te krijgen of er een visie ligt voor het gebied, wellicht een structuurplan of landschapsplan. Hierin staan vaak zaken die ze willen behouden/versterken, wellicht daaruit zaken kan halen wat je kan toepassen op je terrein.

Stel een goed (totaal) plan op, laat je daarin desnoods adviseren, ga daarmee naar de gemeente om te kijken wat er kan en niet. Doe wat voor hun, wellicht doen ze wat terug....

Misschien is het inderdaad wel mogelijk om het bestemmingsplan aan te laten passen. Alleen zal het dan wel even duren voordat je eindelijk iets boven tafel hebt en heb je de kans dat er bezwaar zal worden gemaakt door omwonenden. Ik zal niet iets gaan bouwen wat niet mag, dwangsommen etc wil je denk ik niet aan je broek hebben.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:44

Ik weet of je direct op mijn reageert Marijuhhh, maar ik doelde in bovenstaande stuk niet op het wijzigen van een bestemmingsplan, maar het laten opstellen van een landschappelijk inrichtingsplan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:46

ik heb inderdaad al vaker verhalen gehoord van mensen die een vergunning aan hebben gevraagd voor een 'winterwei' of 'paddock' met wit zand en daar wel een vergunning voor kregen. daar mag dan bijvoorbeeld geen houten bakrand omheen, maar ach... ik heb ook gewoon lint om mijn 'bak' staan.

heel veel 'paarden' zaken mogen inderdaad niet zomaar. een houten hek en rijbak ben je ondertussen al achter, maar verlichting op palen mag bijvoorbeeld ook niet zomaar.... en zo zijn er waarschijnlijk nog veel meer zaken.

een haag kan ook heel mooi zijn voor om je bak of weiland (in de laatste geval dan wel met een lintje ervoor) ik weet dat hier in de buurt ook subsidie zit op bijvoorbeeld beukenhaag.