Heeft er iemand tips? Beetje complex.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Heeft er iemand tips? Beetje complex.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 13:23

Hallo iedereen,

Ik heb nogal een complex probleem en ik hoop dat er mensen zijn die misschien ideeen hebben waar ik nog niet aan heb gedacht.

Mijn paard is een 14 jarige merrie. Eten vind zij totaal niet belangrijk. Het enige wat ik er nu, naast het weiland, nog in krijg is brood met haar supplementen erop. Biks, meusli, slobber, vit supplementen etc, niets eet ze, omdat ze haar rust gewoon niet kan vinden op het moment.
In de winter staat ze hele dagen buiten en in de nacht binnen. Ze krijgt dan practisch onbeperkt hooi. Voor in de nacht gooi ik dan haar krachtvoer in de bak en dat eet ze dan geleidelijk op. Dat gaat perfect en ze zag er ook echt super uit in die tijd.
Nu staat ze 24/7 op het land. Bij het begin kreeg ze een pittige grasbuik en zag er niet verkeerd uit. Nu merk ik dat ze onvoldoende uit het gras haalt en ik haar ribben begin te zien weer.
Ze staan in totaal met 3 paarden op het land. Ze staat met 2 koudbloeden die een moord doen voor eten. Ze staat op een kleine pensionstal met nu in totaal 6 paarden. Op stal in de nacht kan ik haar niet zetten omdat ze dan alleen moet en dan heeft ze ook totaal geen rust. Ik heb al gekeken voor een eventuele andere pensionstal waar ze in de nacht naar binnen gaan, maar tot op heden niet gevonden. Ja eentje, maar daar komt ze in de winter maar 2u buiten en staan ze alleen en dat vind ik te weinig en ik wil dat ze een maatje heeft.
Wij hebben 4 stukken land waarvan er 2 gebruikt worden door 2 groepen.

Nu zat ik zelf al te bedenken dat ikhaar in de nacht op het stuk land tussen de 2 groepen wil gaan zetten en daar dan een bak hooi neer wil zetten en daar dan ook een emmer krachtvoer in. Hopend dat ze dat dan toch wel op gaat eten (ook dr hooi dus)...
De andere 2 koudbloed paarden hebben geen hooi nodig en kunnen op het moment leven van het gras, want die werken bijna nooit.

Hebben er misschien mensen andere tips of ideeen??

friesiszwart

Re: Heeft er iemand tips? Beetje complex.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:25

Je geeft zelf al een goede optie, apart met extra voer. Dit apart zetten kan varieren in de peirode dat zij het extra voer op heeft tot een dagdeel / of nacht.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:30

Wat vreemd is, is dat ze eerst een grasbuik heeft en later ribben gaat zien. Wat maakt het verschil? Alleen de rust in het eten? Dat lijkt me onlogisch, immers eerst had ze die rust ook. Staat er minder gras, doet ze meer dan toen? Zijn haar tanden goed ? Ontwormt ?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:32

Ik denk dat jouw eigen optie een prima optie is. Wel bij de groep en buiten, maar toch even haar rust en onbeperkt voer. Van stal veranderen zou ik niet zo snel doen als je verder tevreden bent, overal is wel wat.

J_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:34

Misschien heeft ze last van haar tanden met het eten van krachtvoer?? Kijkje van een tandarts??
Of maagklachten. Het zijn maar ideeen soms moet je even iets verder kijken.
Bloedonderzoek?? osteopathie?? Hoe gaat het met rijden? Merk je daar verschil?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:36

Idd apart zetten met goed hooi in de nacht :j
Heeft ze een schuilstal? Kan ze haar rust vinden op de wei? Kan je supplementen geven die haar misschien helpen om rustiger te worden?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 13:59

Het is een merrie die erg snel af valt, maar ook erg snel weer aankomt. Maar dan ook echt extreem snel.
Haar tanden zijn goed, TA is pas geweest.
Ze valt nu af omdat ze aan het begin erg veel gras at omdat ze net op het gras stonden. Nu staat ze al maandje op het gras en gaat ze er inmiddels minder van eten. Daarnaast toen ze aan het begin op gras stond stond ze in de nacht nog op stal en kreeg ze dus nog hooi en krachtvoer bij.
Erbij blijven bij het krachtvoer lukt ook niet, want blijft ze ook wat onrustiger omdat ze dan graag bij me is etc. Ze heeft echt 'alleen' rust nodig.
Ontwormt is ze ook gewoon goed en regelmatig.
Ze is 1,5 week terug nog bij kliniek geweest. Zijn niet echt bijzonderheden. Ze zit alleen nu na het geven van supplement van Vit E en selenium veel beter in dr vel.
Ostheopaat komt over een kleine periode. Maar is ook pas 3 mnd terug geweest.
Ze krijgt ook al een klein deel (1/4 van normaal) nerv control van Pavo. Meer wil ik dr niet geven. Ook krijgt ze nog magnesium bij voor dr spieren.

Helaas word het dan toch in de nacht apart zetten denk ik met hooi en krachtvoer. Ik denk en hoop dat ze het dan wel wil eten.

Allemaal bedankt voor het lezen en de reacties. Ik hoop dat ik op iedereen antwoord heb gegeven.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:59

zie ineens onderaan je onderschrift de link naar atactisch paard. Nou heb ik de topic niet gelezen en wil je ook niet 'bang' maken, maar pijn is ook een reden om af te vallen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 15:08

Hey
Ja ik weet t, gelukkig is er alleen gebleken dat mn paard gaan ataxie heeft. Heeft wel overbelaste spieren, daarom krijgt ze vit e en selenium bij en daar is ze al erg van opgeknapt. En dit heeft ze al sinds ik dr heb. Dus dat is (gelukkig) niet de reden dat ze afvalt.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:13

gelukkig ;-)
In dat geval wil een goede probiotica ook helpen om een balans in de darmflora te vinden waardoor ze vaak wat stabieler worden.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 15:17

Oke, dank je wel. Heb je misschien idee hoeveel dat kost en waar ik dat eventueel kan vinden?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:23

Pro biotica is al iets simpels als yoghurt, yakult of honing :)

Gefeliciteerd met je verjaardag!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:44

nou in goede doseringen is dat niet zo zwart wit, paarden zijn geen melkproduct dieren en honing lijkt me ook niet echt verstandig in grotere hoeveelheden. Daarnaast zitten daar hooguit 1 a 2'types in. De probio forte van puur natuur sluit goed aan bij wat een paard aan darmbacterien draagt. Gewoon verkrijgbaar via de paardendrogist.

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:47

ik zou als ik jou was gewoon apart zetten en anders als je gaat rijden of zo of poetsen uit het land halen en ondertussen eten geven, of haal je haar niet van het land af ?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:50

Mara, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!! *\o/* Ik zou idd de oplossing doen die je zelf al zei, appart zetten 's nachts maar in de buurt van de andere paarden en dan hooi en voer neerzetten!! Succes meis :j

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:55

Kijk ook eens in het topic, ervaringen maagzweer. [MD] Maagzweer, Ervaringen?

Dat zou het ook kunnen zijn. Als ze elke keer als ze krachtvoer eten buikpijn krijgen willen ze op een gegeven moment geen krachtvoer meer eten. Ruwvoer is goed voor de maag en dat eten ze dan nog wel. De klachten van een maagzweer zijn verder erg vaag en vrij moeilijk te herkennen, lees maar eens of dat het misschien kan zijn.

(Zal de link editen)

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:04

het lijkt me raar dat het in het begin wel goed ging en nu in eens niet meer...
ik zal als ik jou was, toch het gebid laten nakijken en een keer ontwormen om in ieder geval zeker te zijn dat dat verder helemaal goed is, dan kun je je paard altijd nog appart zetten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:06

Tamadine schreef:
Het is een merrie die erg snel af valt, maar ook erg snel weer aankomt. Maar dan ook echt extreem snel.
Haar tanden zijn goed, TA is pas geweest.
Ze valt nu af omdat ze aan het begin erg veel gras at omdat ze net op het gras stonden. Nu staat ze al maandje op het gras en gaat ze er inmiddels minder van eten. Daarnaast toen ze aan het begin op gras stond stond ze in de nacht nog op stal en kreeg ze dus nog hooi en krachtvoer bij.
Erbij blijven bij het krachtvoer lukt ook niet, want blijft ze ook wat onrustiger omdat ze dan graag bij me is etc. Ze heeft echt 'alleen' rust nodig.
Ontwormt is ze ook gewoon goed en regelmatig.
Ze is 1,5 week terug nog bij kliniek geweest. Zijn niet echt bijzonderheden. Ze zit alleen nu na het geven van supplement van Vit E en selenium veel beter in dr vel.
Ostheopaat komt over een kleine periode. Maar is ook pas 3 mnd terug geweest.
Ze krijgt ook al een klein deel (1/4 van normaal) nerv control van Pavo. Meer wil ik dr niet geven. Ook krijgt ze nog magnesium bij voor dr spieren.

Helaas word het dan toch in de nacht apart zetten denk ik met hooi en krachtvoer. Ik denk en hoop dat ze het dan wel wil eten.

Allemaal bedankt voor het lezen en de reacties. Ik hoop dat ik op iedereen antwoord heb gegeven.

Hai TS, belangrijk detail is dat Magnesium ook helpt bij betere vetverbranding, vetverdeling en suikerhuishouding!! Mijn slanke obelisk x michelangelo viel er ook van af. Onze gelderse ruinen niet, die hebben die hulp ook een beetje nodig zelfs om niet te dik en te vet te worden.
Ik ben bij mijn slankerd uiteindelijk toch maar gestopt met de magnesium om deze reden.
Dus of echt zorgen voor meer eten zodat ze de magnesium ' kwijt" kan (want haar lichaam gaat effectiever met eten en dik worden om) - of stoppen met de magnesium. Lastig he want magnesium zorgt ook voor minder stress en inderdaad minder gespannen spieren..

Las stiekem ook dat ze toch niet atactisch is? Wat super fijn!!!!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 22:38

@ marloes, de TA is 1,5 maand geleden geweest. Die heeft controle gedaan en hoeft op het momoment nog even niets te gebeuren (dit ivm haar stress), over een half jaartje is ze aan de beurt. Ze heeft dus gene tand problemen. Het ging aan het begin goed omdat ze dan op stal stond een nacht en dan heeft ze even de rust en tijd voor dr zelf en dan gaat ze eten ja. Zodra ze ook maar een beetje stress of gewoon gezonde opwinding heeft (en ja dat heb je snel bij bloedpaarden) dan eet ze niet meer of amper. En ze staat nu dus 24/7 buiten.

Fargo, bedankt voor je reactie. Misschien moet ze dan toch maar in de nacht op rijker land. Ze staat nu ook op zich wel op een mooi land hoor, maar we hebben 1 stukje waar nog geen paard heeft gelopen. En hooi zal ze denk ik wel erg veel aan hebben. Als je ziet wat zij eet; gewoon een 3 dubbele als een grote tinker bij ons op stal. Ongelovelijk. Alleen het afvallen had ze helaas ook al zo snel toen ik dr net had en nog geen magnesium voerde. Maar omdat ze op huidige stal bijna onbeperkt ruwvoer kreeg ging het erg goed. Ja en nu alleen gras en bij iets korter gras haalt ze er blijkbaar niet voldoende uit. Ik ga even met stalbaas overleggen. En ja idd heel erg fijn dat ze geen ataxie heeft. Alles gaat echt goed komen met dr :-)

Muc, ik ga je topic even doorlezen. Bedankt.

Gioyy, ja ik haal haar het land regelmatig af, maar dan heeft ze weer de spanning/opwining van bij de paarden weg zijn en eet ze juist nog slechter. Brood is enige wat ik er dan nog beetje in krijg, maar zelfs dat eet ze niet altijd allemaal.

Rocymax, dank je wel. Hoe gaat het met jou en Roc?

Allemaal erg bedankt voor jullie reacties. Zoals jullie lezen is het best een apart geval en moet ik erg vindingrijk zijn om ervoor te zorgen dat ze alles binnen krijgt. Soms is dit alleen wel eens moeilijk.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:12

Maagzweer is ook iets waar ik aan zou denken.

Als het is omdat ze het niet lekker genoeg vindt om de stress te vergeten, kun je misschien flink wat appelmoes proberen over het voer.
Maar zou in eerste instantie toch denken aan een maagzweer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:38

Houdt het in ieder geval maar in de gaten en halveer eventueel de hoeveelheid magnesium, want de mijne werd er echt heel erg rank van en als ze die aanleg al heeft (zeer goede vertering en vetverbranding etc terwijl ze best veel eet) dan zou de magnesium dat zeker kunnen versterken. Toch even extra in de gaten houden dus. En wat fijn dat het goed gaat komen met haar!

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:41

ik zou je eigen optie idd doen!