Paard eet stal helemaal leeg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Paard eet stal helemaal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 10:38

Mijn merrie heeft altijd op vlas gestaan en staat sinds een maand op een andere pensionstal, waar ze een stal vol met stro heeft. Dat eet ze allemaal op. Ze laat haar hooi zelfs liggen en knabbelt alleen op het stro, tot dat na één nacht (!) op is en dan begint ze aan haar hooi. Ze is nu dan ook in een korte tijd lekker dik geworden. Het stro zit bij de prijs in van het pension en er is geen andere ondergrond beschikbaar. Ik ga liever niet mijn eigen spul kopen, vlas bijvoorbeeld (ook geen idee waar ik dat moet halen!) en dat elke keer naar stal slepen. Wat kan ik er tegen doen dat ze niet haar hele stal leeg knabbelt?

Ashley5760

Re: Paard eet stal helemaal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:41

is het gerst of tarwe stro?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:42

Er bestaan spray's om over het stro te sprayen, zodat het niet meer lekker is. Alleen geen idee hoe het heet...

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:44

Dat is een lastig probleem. Een paard van mij deed het ook altijd. Ik heb het toen opgelost door er iets anders in te doen als bodembedekking en hem veel oud hooi te geven om te eten. Volgens mij kun je verder niet echt veel doen om hem te laten stoppen met eten.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 10:45

@colette_007: Ik zou het echt niet weten, wist niet dat dat een verschil in bestond. Dat zal ik eerst moeten navragen.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:47

Bij mijn oud stageplek liep er ook zo een paardje rond. Ze sprayde wat Azijn over het stro en dan at hij het minder.
Ook pakte ze wel eens 2de hands stro ( uit een andere stal van een paard die geen stro at, dat paard kreeg dan weer nieuwe/vers stro)
2de hands stro smaakt schijnbaar ook niet zo lekker meer.

Groetjes

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:52

idd gewoon wat azijn er overheen!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:52

Azijn over je stro wil idd goed helpen, niet te zuinig ook ermee. Wat ook wel eens wil helpen is niet te schoon maken, dus het schone door het vieze heen. En vaak zie je na verloop van tijd dat het minder wordt vanzelf, omdat het nieuwtje er zogezegd vanaf is. Let wel op verstoppings kolieken ed, want ze krijgt nu ineens wel heel veel binnen. Mocht je het niet vertrouwen, kan je evt een paar zakken vlas halen en die door het stro mengen tot je merkt dat ze minder gaat eten.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 11:26

Waarschijnlijk een domme vraag, maar is azijn gewoon in de supermarkt te halen? En lijkt me dat het niet in een sprayfles zit, dus dat moet ik dan overgieten.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:28

ElineS schreef:
Waarschijnlijk een domme vraag, maar is azijn gewoon in de supermarkt te halen? En lijkt me dat het niet in een sprayfles zit, dus dat moet ik dan overgieten.

:=

Jaa, is in de supermarkt te koop, 50 cent dacht ik. Handigst is om het er gewoon flink overheen te gieten. :)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:38

Als paarden aan het stro beginnen te knabbelen is er waarschijnlijk een tekort aan hooi in zijn/haar stal.

Misschien goed om echt grof en droog hooi te voeren (geen verpakt hooi of kuil of waar ze tegenwoordig overal de naam "Paardenhooi" aan hangen, dat is een sprookje)

Grof hooi is nog steeds het beste voor een paard. Ook zodat ze wat te doen hebben. Aan stro knabbelen is niet erg maar zichzelf hoefbevangen eten van stro is ook niet gezond. En in dit geval is hooi beter dan stro omdat ze daar een behoorlijk buikje van krijgen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 12:05

Ze heeft hooi in haar stal. Dat eet ze ook wel. Tot ik haar stal uitmest en dan laat ze haar hooi liggen. Ik moet constant overgebleven hooi uit haar stal scheppen. Ik zal even kijken of het wel 'echt' hooi is. Volgens mij is het inderdaad gewoon kuil. Het is niet heel droog in ieder geval.

@Juangi: Bedankt. Ja, we hebben geen azijn in huis, gebruiken het ook nergens voor en ik doe ook nooit de boodschappen, dus geen idee waar het dan te halen is :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:10

paarden die kuil krijgen zullen makkelijker ook stro gaan eten om meer structuur in hun voerpatroon te brengen.
gewoon zien dat je de stal niet te schoon maakt, altijd wat ouder/vuil stro onder het nieuwe mengen

Ik weet niet of azijn helpt, hier op stal doen we azijn over het krachtvoer van de slechte eters. De bakken zijn 's morgens altijd leeg...
Ik gebruikte vroeger verdund bleekwater, heel effectief alleen niet zo handig als je het hooi op het stro moet leggen...

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:33

Je kunt inderdaad een vies goedje spuiten zodat ze het niet meer lust, anders toch echt een andere ondergrond (ik heb ook een vretertje, die staat gelukkig op vlas :) )

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:51

Ik volg dit ook even.
Mijn haflinger die gevoelig is aan eczeem krijgt elke dag een halve bot hooi (= 8kilo hooi)
maar vreet alsnog haar stro tot het laatste sprietje op.

Zij staat wel buiten dus momenteel krijgt ze 2x per week een halve stal vol stro en is het op dan is het feestje gedaan :')

Dus ik volg dit topic wel even :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:02

Je kan ook Anti-bijt bij een ruitersportzaak kopen, die vervolgens over het stro sprayen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:04

azijn is inderdaad een optie of, wat ik altijd doe, niet de gehele stal uitmesten. Paar flinke scheppen vuil stro in de hoek gooien, dan schoon strobed maken en het oude stro er overheen gooien. De meeste paarden hebben er dan geen trek meer in en laten het liggen :)

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:07

Ik begrijp het probleem niet, stro is een natuurlijke voeding voor een paard.
In landen waar geen hooi is eten paarden alleen stro.
Dat voldoet prima, veel ruwe vezels en niet te hoge voedingswaarden zodat paarden er welvaartziektes van krijgen.
Bij ons in de hit actief is er een speciale stro ruif.
Paarden eten hier graag van.
Stro is dus voeding.
Omdat "wij mensen" besluiten dit als stalbedekking te gebruiken .. wil dat niet zeggen dat het paard dezelfde mening deelt.

Heee eten op de grond.. prachtig ook nog eten in de natuurlijke houding namelijk met het hoofd laag..... helemaal goed.

De enigste die er een probleem van maakt is "de mens". :)

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:09

secricible schreef:
azijn is inderdaad een optie of, wat ik altijd doe, niet de gehele stal uitmesten. Paar flinke scheppen vuil stro in de hoek gooien, dan schoon strobed maken en het oude stro er overheen gooien. De meeste paarden hebben er dan geen trek meer in en laten het liggen :)

Inderdaad :j Dit deed ik in de winter zelfs bij mijn stal met vlas want als mevrouw zich verveeld eet ze ook :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:10

Janine_L schreef:
Ik begrijp het probleem niet, stro is een natuurlijke voeding voor een paard.
In landen waar geen hooi is eten paarden alleen stro.
Dat voldoet prima, veel ruwe vezels en niet te hoge voedingswaarden zodat paarden er welvaartziektes van krijgen.
Bij ons in de hit actief is er een speciale stro ruif.
Paarden eten hier graag van.
Stro is dus voeding.
Omdat "wij mensen" besluiten dit als stalbedekking te gebruiken .. wil dat niet zeggen dat het paard dezelfde mening deelt.

Heee eten op de grond.. prachtig ook nog eten in de natuurlijke houding namelijk met het hoofd laag..... helemaal goed.

De enigste die er een probleem van maakt is "de mens". :)

Vertel dat maar tegen mijn paard die afgelopen winter totaal verstopt zat door teveel stro eten :) Beessie zat compleet verstopt in de darmen. Niks mis met een beetje stro eten hoor, maar een paard dat een gehele stal leegvreet in een nacht, daar zou ik niet gelukkig van worden.
Laatst bijgewerkt door secricible op 26-05-11 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:10

Ik maak er gewoon een probleem van omdat mijn paard last heeft met stro te verteren = koliek.

Met 'kort' stro, no problem, maar ik gebruik nu van die grote pakken, dat is 'langer' stro en daar heeft ze best problemen mee,
aangezien het een vreetlinger is.

Misschien heeft TS wel hetzelfde probleem?

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:21

Wat ik probeer te zeggen..... voor een paard is stro voedsel.
Wij (wij mensen) willen dat een paard dat idee opgeeft en net als wij (mensen) opeens dit voedsel ziet als iets anders..... in dit geval een bed.
Mensen..... besef nou dat een paard niet denkt als wij en dat idee niet laat varen omdat wij dat zo graag willen.

Ideen als dat doe je er toch antibijt op laten bij mij de haren rechtop staan.

Pas het even bij jezelf af.... ik maak een voorbeeld.
Wij mensen zien brood als voedsel. .... nou bedenkt iemand dat wij dat niet meer mogen eten maar dat we er alleen nog op mogen slapen. (visualieert nu dat ik mijn onderlaken vervang door meergranen boterhammen :+ )
Die iemand smeert er nu iets op zodat wij het niet meer mogen eten........ afwasmiddel of zo... ga je lekker van schuimbekken.

(misschien een raar voorbeeld maar dan begrijp je misschien wat ik bedoel)

Ga jij nu de boterhammen niet meer als voedsel zien? Omdat iemand zegt dat het vanaf nu geen voedsel meer is?
Of omdat iemand probeert er iets vies op te smeren is het geen voedsel meer?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:27

Als een paard voldoende ruwvoer krijgt (dat is dan natuurlijk wel een voorwaarde! ) heeft een paard meer aan een bed, dan aan een kale betonnen vloer. mijn paard staat de hele dag buiten, en 's-nachts binnen. Ik weet dat mijn paard graag ligt in zijn stal. Ik zou er voor kunnen kiezen om mijn paard zijn stal leeg te laten vreten, terwijl dit niet nodig is, omdat er voldoende aanbod van ander ruwvoer is. Dan kies ik ervoor om mijn paard lekker te laten slapen.
Mijn paard eet overigens zijn stal niet meer leeg, maar ik snap het probleem van de TS wel.
Lekker je paard in de winter op het ijskoude beton zetten zou voor mij echt geen optie zijn.

Andere bodems zouden uiteraard beter zijn om uit te proberen, maar dat kan nou eenmaal niet overal.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:32

Janine_L schreef:
Wat ik probeer te zeggen..... voor een paard is stro voedsel.
Wij (wij mensen) willen dat een paard dat idee opgeeft en net als wij (mensen) opeens dit voedsel ziet als iets anders..... in dit geval een bed.
Mensen..... besef nou dat een paard niet denkt als wij en dat idee niet laat varen omdat wij dat zo graag willen.

Ideen als dat doe je er toch antibijt op laten bij mij de haren rechtop staan.

Pas het even bij jezelf af.... ik maak een voorbeeld.
Wij mensen zien brood als voedsel. .... nou bedenkt iemand dat wij dat niet meer mogen eten maar dat we er alleen nog op mogen slapen. (visualieert nu dat ik mijn onderlaken vervang door meergranen boterhammen :+ )
Die iemand smeert er nu iets op zodat wij het niet meer mogen eten........ afwasmiddel of zo... ga je lekker van schuimbekken.

(misschien een raar voorbeeld maar dan begrijp je misschien wat ik bedoel)

Ga jij nu de boterhammen niet meer als voedsel zien? Omdat iemand zegt dat het vanaf nu geen voedsel meer is?
Of omdat iemand probeert er iets vies op te smeren is het geen voedsel meer?

Ik zie het nog prima als voedsel, maar ga het niet meer opeten. Tenzij er niets anders te eten is voor me, dan wel, maar daar is geen sprake van bij de TS want er ligt ook hooi. Paard verkiest alleen het stro boven het hooi.
M.n. als ik behoorlijk ziek wordt van het eten van die boterhammen, lijkt het me verstandig om daar iets op te smeren zodat ik ze niet meer opeet. Met een mens kun je dan nog redeneren, daarom vind ik de vergelijking erg raar, met een paard kan dat niet. Mijn paard stopt niet met het eten van stro als ik hem vertel dat hij dat niet meer mag omdat hij daar ziek van wordt.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:48

De redenering is er alleen om mijn punt te verduidelijken.
Een paard redeneert niet en eet daarom gewoon wat voor hem eetbaar is.
Mijn paard prefereert ook stro boven hooi.
En mag daarom gewoon kiezen.
Stro uit de stroruif of hooi uit het hooi station.

Volgens mij is de oorzaak van stro eten op stal 9 van de 10 keer verveling.
Die ene keer op de 10 die overblijft is gewoon omdat sommige paarden liever stro eten dan hooi. zoals het paard van de TS en mijn paard dus ook.
Maar dat is dus ook geen enkel probleem omdat stro een prima voeding is.

De TS vind het een probleem dat de stal leeg is.... beton.
Dat begrijp ik.
Oplossing daarvoor is dus een andere vloerbedekking of........ niet op stal.

Liggen in een heerlijk zacht zandbed of op speciale ligbedden is ook heerlijk.