Vragen ivm uitmesten van stal met houtkrullen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Vragen ivm uitmesten van stal met houtkrullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 15:23

Hallo!

Na een meningsverschil met onze staleigenares had ik graag aan de mensen hier gevraagd die hun paard(en) op houtkrullen hebben staan en de stallen zelf uitmesten hoe jullie dat doen; hoeveel pakken houtkrullen jullie er terug bijdoen, hoeveel keer jullie de natte plekken eruitdoen en eventueel ook een foto.

Wij vinden namelijk dat onze stal niet proper genoeg is & mijn paard blijkbaar ook niet want ze gaat alleen 's nachts liggen als er net een pak propere houtkrullen is bijgedaan... Daarbij ruikt het ook nog dikwijls naar ammoniak.

Ik vraag me dus af of wij nu echt zo onrealistisch zijn ivm de hygiene van onze stal.

Als jullie dit even willen invullen aub:
- Grootte van stal:
- Hoeveel keer per week natte plekken uit de stal halen:
- Hoeveel nieuwe pakken houtkrullen per week erin gaan:
- Hoeveel uur per dag staat het paard in de stal:
- Eventueel een foto van hoe de stal er gewoon doordeweeks bijligt (dus niet net allemaal nieuwe houtkrullen):

Alvast heel erg bedankt!
Laatst bijgewerkt door Yellomofoon op 17-05-11 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Re: Vragen ivm uitmesten van stal met houtkrullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:25

Grootte van stal: 2,5 bij 3
- Hoeveel keer per week natte plekken uit de stal halen: dagelijks
- Hoeveel nieuwe pakken houtkrullen per week erin gaan: om de dag 1
- Eventueel een foto van hoe de stal er gewoon doordeweeks bijligt (dus niet net allemaal nieuwe houtkrullen):

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:28

Niet ik maar een vriendin van mij heeft de paarden op houtkrullen staan.

Dagelijks de drollen en de natte plekken er uit bij het paard wat nog al smeert in de stal. Die wordt ook dagelijks opgestrooid.

Bij haar nette paard gaat ook dagelijks het natte spul er uit maar dat is 1 klein plekje en daardoor hoeft ze niet elke dag bij te strooien.

Optie kan zijn als je paard erg smeert om eens te kijken wat er gebeurd als je een laagje stro over de krullen gooit. Misschien dat ze dan wel wil liggen en dit wat schoner blijft.

Bij je vragen is het misschien handig dat mensen ook vermelden hoelang een paard per dag op stal staat. Dit maakt voor het mesten wel een enorm verschil.

Die van mijn vriendin staan van 7.00 tot 22.00 buiten in de zomer. Dan wordt er 1x gemest zodra ze 's ochtends naar buiten gaan.

In de winter als ze om 17.00 naar binnen gaan dan mest ze 's avonds bij de laatste voerbeurt om 22.00 nog een keer.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:29

Mijn paard staat op vlas (stal van 3,5 bij 3,5). Paard staat wel de hele dag buiten, avond/nacht op stal.
dagelijks uitmesten, 1 keer per week de plasplek er uit halen. Plasplek is gevuld met een mengeling van mot (houtkrul) en vlas.
1 keer per week een nieuwe baal vlas en nieuw mot voor de plasplek.
Werkt perfect!

Nogal prijzig NienkeNiels, als je om de dag een pak krullen gebruikt..... :oo
Laatst bijgewerkt door Sim op 17-05-11 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:29

Wij hebben 2 stallen van 5 bij 3.5 m. De andere 3 zijn 3.5 x 3.5
Halen elke dag de natte plekken en mest eruit en harken hem weer recht
gebruiken 2 balen per week per paard.
Foto heb ik niet. Maar ik weet ook niet hoe ik die hier in moet krijgen

Onze stallen zijn altijd droog, stinken nooit naar ammoniak en de paarden liggen elke nacht gestrekt in het zaagsel. Maar wij houden ons nooit strikt aan ''het mag maar 2 balen per week'' als het nodig is doen we er wat bij in. En zoals nu zijn ze langer buiten en redden we het soms ook met 1 tot 1.5 baal.
Hebben wel grote balen.
Onze paarden blijven ook schoner in zaagsel-vezelbalen dan in stro of vlas.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:31

De stal (was) 3.2 x 3.2 m. (ik heb nu een grotere box gekregen en sta weer op stro)
Ik haalde de natte plekken eruit als het bovenkwam, ongeveer 3-4 x per week. Dit was in de wintertijd toen het zo koud was. In de zomer haalde ik elke dag de natte plekken eruit.
Ik deed er elke week 2 nieuwe pakken bij.
Ik heb er nu geen foto van bij de hand, maar het zaagsel was nooit bruin gekleurd, altijd de lichte kleur van de houtkrullen.
Het stonk ook nooit naar ammoniak.
(dit vind ik echt not done!!!! Je paard moet daar in staan voor een x aantal uur, en ademt dat allemaal in. Niet goed voor zijn gezondheid)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 15:31

Nienkeniels: bedankt!
MarliesV: heb het aangepast, is inderdaad belangrijk!
Sim: heb nog nooit vlas gebruikt dus met die informatie ben ik niet zoveel, toch bedankt :)
muts_marijke: bedankt, hoeveel uur staan de paarden op stal ongeveer?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:32

Ik sta nu niet meer op krullen, maar op vlas. Maar in het verleden heb ik er een aantal op krullen gehad. Zal even uitgaan van het gemiddelde:

Yellomofoon schreef:
Hallo!

Na een meningsverschil met onze staleigenares had ik graag aan de mensen hier gevraagd die hun paard(en) op houtkrullen hebben staan en de stallen zelf uitmesten hoe jullie dat doen; hoeveel pakken houtkrullen jullie er terug bijdoen, hoeveel keer jullie de natte plekken eruitdoen en eventueel ook een foto.

Wij vinden namelijk dat onze stal niet proper genoeg is & mijn paard blijkbaar ook niet want ze gaat alleen 's nachts liggen als er net een pak propere houtkrullen is bijgedaan... Daarbij ruikt het ook nog dikwijls naar ammoniak.

Ik vraag me dus af of wij nu echt zo onrealistisch zijn ivm de hygiene van onze stal.

Als jullie dit even willen invullen aub:
- Grootte van stal:
4 bij 4
- Hoeveel keer per week natte plekken uit de stal halen:
iedere dag drollen eruit, 2 tot 3x per week de natte plekken
- Hoeveel nieuwe pakken houtkrullen per week erin gaan:
1,5 pak per week
Ik moet even thuis zoeken of ik er eentje heb, maar de box lag er gewoon netjes bij

Alvast heel erg bedankt!

Ik moet hierbij wel zeggen dat het ene merk krullen het andere merk niet is. Wij hebben verschillende merken gehad en het bovenstaande is gebaseerd op het merk Allspan. Plospan is veel stoffiger en neemt minder op, daar hadden we 2 pakken per week van nodig. Alle merkloze soorten die wij hebben geprobeerd waren waardeloos.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:32

Ze gaan smorgen om 10.30 naar buiten tot savonds 20.00

Wij hebben ook Allspan. (dacht ik) Is heel vast geperst waar door er veel in een baal zit. En GEEEN stof. Echt perfect

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 15:34

Emerald: ik vind het ook echt not done, daarom ook ons meningsverschil :(
Anoeska: Ik weet niet welk merk houtkrullen ze krijgen, zal dat meteen even nakijken...
muts_marijke: Dat is ongeveer zo lang als de onze, bedankt! Ik weet wel zeker dat wij geen Allspan hebben...

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:26

Vroeger op alleen krullen. Stal 3x3, paarden gem. 4 uur per dag op de wei. Dagelijks mesten, ook alle natte plekken eruit. Was gem 6 balen per maand nodig.

Tegenwoordig op vlas en krullen, dagelijks mesten, natte plekken 1x per week. 4 x vlas in de maand en 2x zaagsel.

Mijn stal is altijd schoon, maar met vlas houdt het zich toch iets beter. Met vlas kun je natte plekken laten liggen omdat de bovenlaag echt droog blijft, krullen wordt doornat.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:31

Stal is 3x4 . Paarden staan van 8 tot 8 op de wei ( soms langer soms iets korter).
Elke dag drollen en natte plekken. Het ligt er een beetje aan hoeveel pakken ik er bij gooi, ze hebben redelijk dikke bodem, dus als dat nog zo is dan gooi ik niks bij. Merk ik dat het ook echt minder word qua aanzicht gaat er een baaltje bij in. Dat kan 1 in de week zijn, maar ook 2. :) (Heb 2 smeerkezen,1 schone)

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:48

Ik heb mijn paard op krul staan mede doordat het een grote viespeuk is.

Zijn stal wordt elke dag ontdaan van de mest en natte plekken.
1 x in de week schep ik zijn hele stal leeg en doe ik er 2 a 3 nieuwe balen krul in.
Ik gebruik allspan krul.
Hij heeft trouwens vocht doorlatende rubberen matten in zijn stal liggen en zijn stal is 3,5 bij 4.

Edit,

Mijn paard staat van +- half 8 tot 's avonds +- half 10 buiten,in de winter staat hij van +- half 8 tot 17.30 buiten,hij staat overigens aan huis.
Laatst bijgewerkt door Steph86 op 17-05-11 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:55

De stal van mijn paard is 3 bij 4 m. en van mijn haflinger 3 bij 3 m.

Ze staan van 10.00 uur tot meestal een uur of 20.00 uur buiten in de zomermaanden vaak langer.

Ik gooi er per week bij het paard 2 pakken in en bij de haf 1 pak.

In de wintermaanden soms een pak extra dan red ik 1 week net niet.

De haf is vrij schoon in dr stal ze pist en poept netjes op 1 plek, mijn paard loopt erg veel dus maakt er wat meer een zooitje van.
Het merk weet ik niet want er staat niks op de verpakking, het is vrij grof spul, aardig stofvrij en behoorlijk zwaar alleen met steekwagentje te verplaatsen anders vertil ik me en het komt uit Duitsland meer weet ik er niet van.

De stallen van mijn paard zijn iedere dag schoon, ik haal elke dag de mest en pisplekken eruit en gooi de boel los en verdeel het dan weer over de stal.
Tijdens het uitmestten ruik ik uiteraard wel amoniak, maar daarna is die lucht weer weg.

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:34

Ik kan heel zuinig zijn met zaagsel. Ik heb 2 stallen van 3 bij 3,5.
In de winter staan ze vanaf een uur of 10 in de avond op stal tot 's ochtends 8. Ik pot dan een beetje zodat ze een dikkere laag bedekking hebben. Iedere dag de mest eruit, om de 5-7 dagen de natte plekken. Met 1 pak doe ik dan 2 weken voor beide paarden.
Nu staan ze als het mooi weer is 24/7 buiten. Heb ik ze toch een nacht binnen gezet dan haal ik zowel de drollen als de natte plekken weg en laat de plekken openliggen zodat de ondergrond (beton) kan drogen. De laatste weken doe ik met 1 pak 3 weken voor beide paarden.
Vorig jaar had 1 van mijn paarden verplicht stalrust. Dat scheelde enorm in verbruik. Toen ging 1 pak 2 dagen mee voor 1 paard. Zo gauw als er wat in lag haalde ik het er ook weer uit.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:06

Ik heb mijn pony's op houtsnippers staan.
Stallen zijn 3x3. Ik haal dagelijks de drollen eruit en 1 keer in de week de natte plekken.
Ik heb de snippers/krullen los, dus ik doe er als er niet veel meer in ligt 1kuub per box bij (dan hebben ze weer een laag van 30 cm).
Dit doe ik ongeveer om de 2 a 3 maanden in de winter 1 keer per maand
Ze staan bij mij van 7.30 tot het donker wordt buiten
Mijn stal ruikt nooit naar amoniak