drollen uit weiland halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

drollen uit weiland halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 22:19

Beetje rare titel :o
Maar ik zie geregeld in stukjes weiland hier in de omgeving pony's en paarden staan, waar het zwart ziet van de drollen.
Ook soms hier in foto topics, zie je paddocks en weilanden met heel veel mest.
Dat lijkt me niet echt gezond voor paarden, wormen kunnen ze er volgens mij van krijgen.

Bij ons op stal zijn 8 paarden, staan overdag de hele dag in de wei.
Wij hebben onderling een schema gemaakt zodat minimaal 1x in de twee dagen alle mest uit het weiland wordt gehaald.
Dit kun je niet verwachten van de stalhouder (is een boerderij, geen echte pension stal) om dat te doen.

Op de stalling waar ik hiervoor stond werd helemaal geen mest geruimd.
Daar ging de stalhouder af en toe alle mest uit elkaar slaan en over het land verspreiden (als een soort bemesting)

Ik vroeg me af hoe dat bij andere stallen/particulieren gaat?
Ook zelf mest ruimen in het weiland of in kleine stukjes slaan als bemesting?

Ojajoh

Re: drollen uit weiland halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:21

wij staan per 2 op stukjes, en hebben dan 4 stukjes per beschikking zodat we zelf kunnen verweiden
tevens mesten we elke dag zelf en vullen we de waterton elke dag.....

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:21

ik mest iederedag.
de gras wijde 2 tot 3 x per dag
waterbakken 4x per dag
heb 4 ponys

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:24

Ik probeer het elke dag eruit te halen soms wordt dat om de dag.
Wij hebben de paarden aan huis staan.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:25

Gewoon elke dag. Als ik er ben doe ik dat zelf en als ik er niet ben wordt dat gedaan door de staleigenaar. Ze hebben zelf meerdere paarden staan ;) Vind het wel belangrijk dat ze een schone wei hebben!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:25

De paddock word elke dag uitgemest, en geveegd *op de steenplaats waar soms wat hooi ligt*.
De weilanden worden elke zaterdag uitgemest. Wij hebben drie paarden, waarvan er 2 altijd bij elkaar staan (op een kaler stuk, en 2 uur per dag op een ietsje langer stuk), op het langere stuk staat ons andere paard dan ook 2 uur. Hij staat de rest van de dag op het volste stuk, hij kan het namelijk hebben, die andere 2 niet :P

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:28

Bij ons op de pensionstal doen we het ook bijna iedere dag. Op het stukje waar mijn ruin staat staan ze met zijn 3-en en ze poepen eigenlijk maar op 2 plekken dus je hoeft niet de hele wei door :D . Zoveel werk is het dan ook niet als het goed bijgehouden word vind ik.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:34

Bij ons wordt er in het weide seizoen verwacht dat je elke dag de mest iig uit je eigen stukje haalt. Op ieder stukje staan zo'n 3 of 4 paarden, dus je bent maar ongeveer 1 x per 2 dagen aan de beurt. 's Winters gaan ze in de paddock en dan moeten we ook even de eigen drollen opruimen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:54

paarden aan huis met pensionpony er bij en we mesten elke dag minimaal 2x per dag uit. 's ochtends paddock of stal als ze ook op stal stonden, 's middags of 's avonds de wei.

soms wordt de mestbult weer uitgereden en verspreid over het land waar ze de eerste tijd niet meer komen (net afgegraasd of gemaaid) wel dubbel werk, maar dan hoeven ze in elk geval niet tussen de mest te zoeken naar grassprietjes...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:56

De wei niet, paddock ook niet ;)
Bij ons poepen ze allemaal in een hoekje, meestal staan ze met 2 of drieën 7 a 8 uur in de paddock, en ze poepen allemaal op dezelfde plek.
Ze komen er ook verders niet :)
Weide word ook niet gemest omdat ze daar maar maximaal 5 uurtjes in een dag op staan.
Als het weide seizoen in afgelopen dan scheppen we wel alles eruit, paddock word 1x per zoveel tijd omgeploegd.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:59

Vlak voordat het regent slepen we de weilanden, de mest moet daarvoor wel erg droog zijn.
Na een flinke regen bui, trekt het zo de grond in.

Zorg er wel voor dat je paarden afdoende ontwormt zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:59

In de paddock periode wordt alle poep er elke dag uitgehaald. Hebben een ochtend- en een middaggroep en na elke groep wordt het gedaan. Dus best arbeidsintensief. Aangezien we een stal hebben met zo'n 95 paarden...
In het weideseizoen werd het dus niet gedaan. Wel om de zoveel tijd gesleept en hebben 3 stukken per 2 groepen, dus er is altijd 1 land leeg.
Nu heeft ie zo'n poepzuiger gekocht. En nu zijn van de week de weilanden leeggezogen. Wat een heerlijkheid! Om de hoeveel tijd hij dat gaat doen weet ik niet. Maar alles is beter als niet denk ik maar. :D

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:00

Wij halen ook de mest uit het weiland. Het groepje waar mijn paard in staat, bestaat uit 4 merries. Allemaal 2 dagen in de week mesten dus :)) Ze hebben heel veel wei tot hun beschikking, maar bijhouden is wel zo prettig!
Laatst bijgewerkt door Eefste op 15-05-11 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:03

Elke dag de wei mesten, 4 paarden op 1 hectare. Iedere eigenaar heeft 2 mestbeurten per week. En het loont want uit mestonderzoek bleek dat al onze paarden geen wormen hebben.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 15-05-11 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:03

ik heb er 2 op mn eigen wei lopen bijna elke dag(soms om de dag als ik weinig tijd heb) haal ik de mest uit de wei/paddock. stal wordt ook elke dag gedaan. staan bij mij wel heel de dag buiten

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:04

Ik doe het 1xin de week.
Ik sta met 3 andere pensionklanten, en samen 7 paarden.
als ik er zin in heb, doe ik het vaker.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 23:34

Waar ik sta met m'n paard hoeven wij verder ook helemaal niks te doen.
Geen stallen uitmesten, voeren of zoiets.
's Winters drollen weghalen uit de paddock hoeven we ook niet te doen.
Alleen in het weideseizoen drollen uit het weiland scheppen.
En altijd zijn er nieuwsgierige paarden die om de kruiwagen heen komen lopen :)

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:37

...iedereen die de paarden komt doen..haalt standaart wei leeg!
ik ben er elke dag..dus de wei word zowieso elke dag helemaal leeg gehaald,
ze staan 24/7 op wei..Vaak doet eigenaresse sochtend..ik ik als ik klaar ben met paarde(eind middag/begin avond)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:38

Wij moeten wel zelf de stal mesten, dit hoort bij de prijs :)
In de zomer staan ze in de nacht op de paddocks, dus die moeten gemest worden, endan 1x in de week de wei mesten.
Meer hoeven wij ook niet te doen

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:42

Bij ons wordt om de dag de wei gemest (2 paarden per weitje).
De paarden staan overdag in de wei en 's nachts op stal.

Mijn paard staat dan samen met een ander paard in een uitloopstal met harde en zandpaddoc en die wordt dagelijks uitgemest.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:44

Waar mijn paard staat doen we dat niet. Maar de wei wordt paar keer per jaar gesleept als er dan nat op valt zijn alle drollen ook zo goed als weg. Ze staan met 4 paarden en hebben voldoende weiland. Als het nu een klein weiland was dan kan ik me nog indenken om dagelijks rond te rijden met de kruiwagen maar daar is het toch te groot voor vindt ik.

Thuis hebben we 2 shetten staan. En daar haal ik de schuilstal eens per 4 weken leeg en dan nog de meeste drollen uit de wei maar net wat er nog in de kruiwagen past. Het scheelt dat er veel kippen lopen die halen daar hun voedingstoffen ook uit en verdelen het dan ook tegelijk en als het dan regent is het meestal ook gewoon zo weg.

Surksun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:56

wij hebben nu in totaal 4 paarden op het land staan. ik mest elke dag uit. okal vind ik het soms een rot klusje! gelukkig poepen al mijn 4 paarden op iedereen een eigen plek dus is dat wel een stuk voordeliger dan dat je het hele wei opzoek moet drollen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:22

Bij ons staan op het ogenblik 5 paarden die dag en nacht op het land lopen. Elke dag wordt al het mest uit de weide gehaald.
Op stal doen ze aan stripbegrazing en wanneer een stuk land is afgegrazen dan gaan de schapen en geiten er op.
Voordeel is van elke dag mest weghalen, dat je niet van die poepplekken krijgt, waar niet meer gegeten wordt. Bij ons wordt alles gelijkmatig afgegrazen omdat de mest wordt weggehaald. Ik vins het wel zo schoon en ook zijn er dan wat minder vliegen op de wei.
Volgend voorjaar wordt het mest uitgereden op 1 stuk land, welke voor hooi bestemd is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:01

mijn paard staat in een groep op een groot land 24/7 buiten. Het land word niet gemest.

Thuis heb ik shets lopen, de paddock mest ik wel maar het land ook niet, die word een paar keer per jaar gesleept.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:13

mijn pony's die op een klein stukje staan mest ik wel bijna iedere dag het land uit omdat het anders na twee weken al vol met drollen ligt. Maar mijn paard staat op een groot stuk die mest ik niet.