blaren in de mond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sabrina076

blaren in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 18:08

bij ons op stal zijn er 10-15 paarden die blaren hebben aan de binnenkant van hun onderlip. deze paarden staan allemaal bij elkaar op de wei. onze vraag is of het besmettelijk is en of het van de wei is en hebben de paarden er zelf last van? alvast bedankt voor jullie reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:09

Lijkt me dat ze daar wat staan te eten wat niet helemaal bedoeld is als paardenvoer dan.
Is de weide al gecheckt op giftige plantjes?

Polly
Moderator Algemeen

Re: blaren in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:10

ik heb het ooit met een veulen gehad, die had een blaar ter grootte van zijn tong.
Hij bleek te hebben gebeten/gelikt aan een van de weidepalen die behandeld waren tegen bijten/rotten (zo gekocht, weet even de naam van het spul niet meer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:11

Carboleum?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:18

Sommige soorten boterbloem kunnen ook blaren veroorzaken. (mn blaartrekkende boterbloem, die heet niet voor niets zo...)

Heb je een weiland met overmatig veel boterbloem, dan zou dat dus zeker kunnen.

Verder kan berenklauw dat veroorzaken, maar dat groeit nu nog niet zo fanatiek. (Jong blad valt vaak wel mee)

Het lijkt me in ieder geval iets om serieus in de gaten te houden. Desnoods een keer een vee-arts laten kijken.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:16

Hier op onze stal hadden paarden het toen ze naast een land met mais stonden die planten aten ze op en van de scherpte ging de mond kapot en leek heel erg op blaren.
Toevallig geen riet ook in de buurt?