[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:32

Ash_ schreef:
Nu zoek ik dus weer een nieuwe oplossing hoe ik hem uit die kist kan voeren.
Wie heeft een idee? Eventueel met een hooinet maar hoe bevestig je die? (fijne mazen heb ik)


Ik heb netten met een touw erdoor en een ring onderin. Aan het touw en aan de ring maak ik een karabijnhaak vast.
In een kist heb ik aan weerskanten een vastzetring geschroefd. de karabijn van de ring gaat daaraan vast, dan haal ik het touw met haak door de andere ring en maak deze weer vast aan de andere ring. Zo dus:

Afbeelding

Erg makkelijk vind ik.

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:48

Ohja, de tijd van het slowfeeden begint ook weer.
Ik moet nog een nieuwe maken, in het voorjaar vond iemand het leuk om 1 van de slowfeeders te jatten (speciekuip met 8 gaten voor waterafvoer).
Diegene was er wel heel erg op aan het azen, aangezien we 6 stenen in elke speciekuip hebben, en die zijn gewoon meegejat! Diep triest, natuurlijk. Gelukkig hadden we de netten al heel lang weer opgeruimd.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:26

Ik heb ook weer 2 nieuwe slowfeeders gemaakt. Een 'simpel' net aan de muur en deze:

Afbeelding

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:42

_Kiki_ schreef:
Ik heb ook weer 2 nieuwe slowfeeders gemaakt. Een 'simpel' net aan de muur en deze:

http://img191.imageshack.us/img191/484/slowfeeder.jpg


Die is wel gaaf! Is het deksel sterk genoeg om al het getrek aan het touw te verdragen? Of hoe heb je dat bevestigd?
Ook wel een idee voor mij misschien dit :)

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:53

Ik heb een redelijk groot gat in de deksel geboord, en hij hangt al bijna 2 weken. Dus tot nu toe gaat dat goed. En, super simpel om te maken (als je een boor hebt met zo'n grote-gaten-boor-ding)

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:03

Qua gereedschap ben ik voorzien :p Nogal handige vader en broer, geeft toegang tot veel gereedschap :D

Maar ik heb laatst een voerton-deksel gebroken doordat ik er op ging zitten := Vrees dat het binnenste er uit scheurt (dat was gebeurd, de schroefdraad is sterk genoeg). Ik heb nogal sloopgrage pony's.
Heb je misschien een foto van de bevestiging?

Vandaag verder gewerkt aan mijn slowfeeder-hooinet. Hij moest opnieuw worden opgehangen. Met isolatoren in een houten stalwand werkte niet: pony's trokken de isolatoren (die ook verbogen) er met planken en al uit.

Nu extra schroeven in de wand: En met 8mm slotbouten en extra stevige ogen (en touw) het net opnieuw bevestigd. Hoen dat het deze keer goed gaat, haha.

Ook verder gegaan met mijn hooikist: een van de drie wandjes zitten er in, de 4 palen zitten inmiddels diep genoeg in de grond... Lekker gewerkt dus. Morgen proberen de andere kanten af te maken en dan kunnen daar ook netten in worden vastgemaakt.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:05

Ik zal erg morgen even een foto van maken, maar heb gewoon een gat erin geboord, daar een halstertouw doorheen gehaald en flink wat knopen in dat halstertouw gelegd.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:06

Oh, dat klinkt simpel :) Hmm, misschien ga ik dan toch ook op zoek naar nog een ton.

Is wel makkelijk met vullen, of niet? Gewoon volstoppen, deksel er op en klaar.

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:09

Ik heb een hele mooie op stal. We hebben met planken een hoek van de stal afgezet en daar ligt een driehoekig metalen rek op die zit vast met elastieken en karabijnhaken.. Werkt erg goed moet ik zeggen :j

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:10

Ton is leuk, maar alleen gebruiken met echt hooi, voordroog plakt aan elkaar ipv in sprietjes door het gat te komen en dan komt er inderdaad teveel kracht op de deksel te staan.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:12

Ik gebruik hem juist met voordroog, hier gaat dat prima :j
Vullen gaat heel simpel, haal dat ding naar beneden, deksel eraf, kuil erin, deksel erop, ophangen en klaar.

luzerne

Berichten: 247
Geregistreerd: 12-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:27

ideaal......
Hooinet.nl
de kleine mazen werken prima, wij hebben er inmiddels 4 verspreid over de track en bij de loopstal
per dag voeren wij 40 kilo voor 3 Tinkers..
en ze doen met 1 net van 1.50 en een trailernet helemaal vol ( kilo of 15) met hooi gemiddeld 3,5 / 4 uur
wij zijn zeer enthousiaste gebruikers, bijna geen verlies van ( duur) hooi

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:23

ik heb zo'n plastic bak met een net, onder dat net heb ik een pakje hooi gedaan die ook weer ingepakt is met netten, dubbele protectie werkt beter!:P
ze morsen nu een stuk minder dan eerst.
vanaf morgen/dinsdag voer ik weer plakken kuil. even zien hoe ik dat dubbel kan inpakken.
ik ga ook nog een slowfeeder maken van een kliko.

Yellomofoon

Berichten: 2020
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:15

Wat een geweldig topic, ik heb al heel wat ideeën opgedaan!
Mijn paard is gisterennacht geopereerd geweest aan een gaskoliek, ze mag nu niet meer op stro staan, en 3 maanden stalrust, ik wil ze dus zo goed als onbeperkt hooi geven in een slowfeeder.
Ik wil graag een hooikussen in een speciekuip omdat ik het beter vind dat ze van de grond kan eten dan een opgehangen net. Nu moet het makkelijk zijn voor de stalhouder/stalhulp om het bij te vullen en dacht nu aan één of andere constructie met een bezemsteel in twee zagen en dan is het makkelijker open te houden. Is dit een goed plan of zie ik iets over het hoofd?

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:14

Ik heb ook een speciekuip met hooikussen (kleinmazig hooinet). Deze zit aan de bodem vast door middel van 2 karabijnhaken. Kun je zo los maken :) Wel even de speciekuip verzwaren met stenen.

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:29

Ik heb nu een houte kist welke echt zwaar is. Leegkan ik hem niet alleen optillen maarhij verschruift hem gewoon door heel zijn box. Tips? Heb al verzwaard met stenen.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:35

Ash_ schreef:
Ik heb nu een houte kist welke echt zwaar is. Leegkan ik hem niet alleen optillen maarhij verschruift hem gewoon door heel zijn box. Tips? Heb al verzwaard met stenen.


In de muur vastboren/aan de tralies binden? Of gewoon zo laten? Als het geen problemen geeft verder?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:32

_Kiki_ schreef:
Ik heb ook weer 2 nieuwe slowfeeders gemaakt. Een 'simpel' net aan de muur en deze:

[ Afbeelding ]

Hoe hoog hangt deze?
Want op zich is hooi eten wat boven het hoofd van je paard hangt niet gezond voor het paard. Er komt dan teveel stof van het hooi in de luchtwegen, daarom is vanaf de grond voeren (of zo laag mogelijk) in principe het beste.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:35

Dyonne schreef:
Ja, ik heb het stro in mazen van 3cm. Gaat prima. Ik geef momenteel naast het gras twee plakken stro voor de nacht en die zijn in de ochtend op.

Dennis, twee netten over elkaar scheelt wel wat. Maar ook daar worden ze handig mee.

Als je echt slow stro wilt voeren kun je het in een Little Bit hooitas geven. Dat doe ik momenteel bij mijn merrie, die mag wel stro eten maar er niet op liggen i.v.m. kontaktallergie. Stro pakken gaat echt lastig door die gaten in de hooitas en daar zijn ze dus heel lang zoet mee. :j

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:45

@Simodi, dat weet ik, maar de slowfeeder hangt zeker niet boven het hoofd van mijn paarden. Ik heb verschillende slowfeeders omdat paarden in de natuur ook op verschillende manieren eten (gras, takjes, struiken). Dus ik heb bakken waarbij ze met hun hoofd in graashouding staan, maar ook een net aan de muur en deze ton die elke dat in hoogte varieert van net iets onder tot net iets boven borsthoogte.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:43

_Kiki_ schreef:
@Simodi, dat weet ik, maar de slowfeeder hangt zeker niet boven het hoofd van mijn paarden. Ik heb verschillende slowfeeders omdat paarden in de natuur ook op verschillende manieren eten (gras, takjes, struiken). Dus ik heb bakken waarbij ze met hun hoofd in graashouding staan, maar ook een net aan de muur en deze ton die elke dat in hoogte varieert van net iets onder tot net iets boven borsthoogte.

Ok, dat was op de foto niet zo goed in te schatten. Leuk dat je verschillende slow feeders hebt!

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:39

Safiera schreef:
Ash_ schreef:
Ik heb nu een houte kist welke echt zwaar is. Leegkan ik hem niet alleen optillen maarhij verschruift hem gewoon door heel zijn box. Tips? Heb al verzwaard met stenen.


In de muur vastboren/aan de tralies binden? Of gewoon zo laten? Als het geen problemen geeft verder?


Zat vast aan de muur maar nu heeft hij een zijpanneel eraf getrokken. :( Denk dat ik hem dan maar los laat staan.

Lynn_Nikita

Berichten: 25469
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:57

Ik heb nu enkele weken netten van 3x3 maar ze zijn nog best snel klaar met eten, per net 10 kg en is binnen een uur op. Alleen 1 van de 4 doet er aanzienlijk langer over en die moet ik dus ook echt apart zetten anders vreten de andere 3 zijn eten op, wat hij hard nodig heeft

Hoelang doen ze bij jullie erover? en hoeveel netten / kg krijgen ze per dag?

Tancreda4

Berichten: 24046
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:42

Geen idee hoe lang ze er hier over doen eigeniljk. Ik heb ook 3x3 netten (die wel wat uitrekken en groter worden uiteindelijk) en een nibbit hooitas.
Sochtends krijgen ze verdeeld over een net & hooi tas 3 kg voordroog, smiddags verdeeld over 2 netten 3 kg voordroog, en savonds krijgt mijn grote nog een net met 3 kg hooi. De ochtend en middag portie delen ze met zn 2en.

Daarnaast krijgen ze een heel ruif vol met graszaadhooi waar ook nog een net van 3x3 in is gemaakt. Dat gaat echt heel langzaam. Ze krijgen er wel wat uit, maar kunnen niet schranzen, ze doen dan ook makkelijk een week met een halve baal dat erin gaat.

Zinzi_jewel

Berichten: 8810
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:46

Mijn paarden kunnen onbeperkt aan het hooi .
Of in elk geval bijna onbeperkt . Heb zo, n net tegen de wand hangen . Kan een halve baal in . En een net in een boom .
En dan momenteel specie kuipen 4 stuks . De specie kuipen doe ik 2/3 X pd beetje hooi in . Voor het snelle eten . De netten eten ze soms leeg over de dag . Soms zit er nog best veel in .
Ik weeg mijn hooi niet heb 5 totaal verschillende gewichten van paarden .
De eerste week vraten ze alles op en nu nemen ze naar behoeften .
Ze kunnen ook nog gras eten en 2 X pd opti form met mix .
Van de 5 zien er 4 goed uit . Nr 5 is pas 5 dagen bij ons en is afgevallen van de verhuizing en de stress in een nieuwe kudde En hij sstond op zijn vorige plek maar 4, 5 uren pd buiten . Hij is een ex manege pony . Deze manege zorgden echt heel goed voor hun dieren . .