[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysecrets
Berichten: 1991
Geregistreerd: 31-03-09

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:44

Het kost 500 dollar... heb het idee dat ik het voor dat geld goedkoper zelf kan maken haha.

Zinzi_jewel

Berichten: 8839
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:11

Ja voor 500 kun je veel goedkoper zelf maken ....

Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:19

Ik vraag me eigenlijk af waarom die nieuwe uitvindingen altijd zo duur zijn ... Ik begrijp wel dat het tijd kost en dergelijke, maar mensen gaan toch zoeken hoe ze zelf iets soortgelijks kunnen maken, dus wat heb je dan aan je dure prijs :+

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:54

Die emmers heb ik ook gezien. Vond ze belachelijk duur. Heb zelf netten 3/3 en die werken perfect. Hoef niets anders meer. Paarden vallen zelfs beetje af(en dat is ook de bedoeling, want ze zijn uhhhh mollig, mn twee van hen.) Mijn cushingpatient voer ik wel wat mij, omdat die snel te mager wordt.

Heeft wel even vindingrijkheid gekost, want silja slaagde er ondanks al mijn vernuftige manieren van sluiten steeds een manier om hem met de lippen open te peuteren en dan erin te duiken met haar hoofd (een kleine opening was voldoende). Nu rijg ik ze dus echt dicht en dat werkt (tot nu toe) Nu is er ook veel minder uit de hooinetten. Ze doen er echt lang mee

Ik heb een net buiten hangen en een in de schuilstal, dus ze kunnen altijd kiezen waar ze graag willen staan en eten. Werkt super en voor mij een geruststelling dat ze met vies weer altijd een keuze hebben.

Sanet

Berichten: 7984
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:13

Voor mijn merrie met slokdarm problemen heb ik nu de volgende oplossing:
Afbeelding

In deze hard-houten bak zit dus een hooinet met mazen van 3cmx3cm. Die zitten met 2 karabijnhaken (met van die rolsluitingen, anders krijgt ze ze open????) vast aan de bodem van de bak.
Ze krijgt nu 3x zo'n hooinet per dag, 's ochtends om 8.00/8.30, daar zitten dan zo'n 2,5 plak hooi in (echt stampens vol) 's middags om 17.00 is dat wel op, dan krijgt ze een nieuwe, daar zit zo'n 1,5 plak in en dan 's avonds rond 22.00 weer 2,5 plak. En dat gaat prima.
In de zomer gaat dit hartstikke goed, ze heeft maar 2x de bak omgegooid of dat ze er vast in gezeten had met een ijzer. Dat laatste vind ik toch wel een heel naar idee. Want de bak is toch wel erg zwaar...
Ik ben van plan om aankomende zomer alleen nog maar zand wedstrijden te gaan starten, dus geen ijzers nodig dan, dus ook daar geen problemen meer mee dan.

Nu in de winter, krijgt ze dus veel meer hooi, omdat op het land staan helaas echt niet gaat, daarom was ze de bak steeds aan het verplaatsen, in al haar enthousiasme.
Dus nu hebben we hem maar vast gezet. Let niet op alle viezigheid op de stalmuur, ze krijgt haar bix ook geweekt, en dat zorgt voor echt een vieze ranzige bende op de muren. {:)-: :Y)
Afbeelding

In de praktijk ziet dat er dan zo uit:


Ik heb ook een tijdje gewerkt met die hooizakken, slowfeeders, die LittleBit. Maar met die ophangen werd ze helemaal idioot. Als een gek aan die zakken lopen trekken, in de rondte draaien en alles. Dat werkte echt niet. Hier is ze hartstikke rustig mee, blijft lekker door "grazen" zeg maar. Voordeel is nu wel dat ik zeker de helft van de dagen dat ik 's ochtends op stal kom, dat ze dan nog hooi heeft. Dus ze stopt nu ook met hooi eten, in tegenstelling tot eerder, dan schrokte ze alles wat ze kon vinden binnen een half uur op en dan had ze de rest van de nacht niets meer te doen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8839
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:59

Mooi dat het zo goed werkt . Enne je kan ijzerloos gewoon op gras rijden hoor ...
Doe ik altijd , en gaat gewoon goed .

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:29

Ik voer al enige tijd uit fijnmazige hooinetten. En het bevalt me goed. Maar doen ze er langer of korter over als je het hooi er in hele plakken in doet en dus niet uitgeplozen\opengeschud?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:30

Dan doen ze er langer over :j

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:03

Trekken ze er dan geen grotere plukken uit?

Zinzi_jewel

Berichten: 8839
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:43

Nee geen grotere plukken , voordeel is ook dat ze het beter helemaal leeg kunnen eten . Omdat anders de laatste korte sprieten erin blijven zitten . En door hele plakken erin te doen komen die mee uit de gaatjes .
Mijn zelfgemaakte hooi kist doe ik ook hele plakken in . Omdat het anders niet voldoende schuift .

intel_1x
Berichten: 1369
Geregistreerd: 07-04-10
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:16

Ik hoorde van mijn kennis die tevens bioloog is dat stro behandeld wordt met chemisch groeimiddel. Hij zou het niet willen voeren aan vee. Als iemand nog slowfeeder hooinetten te koop heeft hoor ik het graag. De mijne is zojuist overleden :P wel de 3 bij 3.
Eppeljeck netten bevallen mij wel, maar de mazen zijn 3,5 bij 3,5 dus weer wat groter.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:26

Veel hooi wordt ook bemest met kunstmest en bespoten met bestrijdingsmiddelen.

Ik heb hier een lap 3x3 maas liggen, ik weet niet welk formaat je nodig hebt?

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:52

Ik heb hier ook een fijnmazig hooinet van 3 cm op 3 cm, op mijn vorige stalling heb ik deze opgehangen maar mijn paard maakte er geen gebruik van. Nu wil ik het opnieuw proberen om zijn ruwvoer over een langere periode verspreid te hebben. Maar het is nieuw voordroog, het zijn hele lange stukken en fijn waardoor ik de indruk heb dat het dan een heel erg moeilijke klus wordt om het eruit te plukken. Meestal is het ook wat vochtig, ik heb de vorige keer het net gevuld maar kreeg het zelf met moeite eruit. Ik probeer altijd wat plukjes eruit te trekken om hem te stimuleren om ervan te eten. Omdat ik er echt moest aan trekken en prutsen om het eruit te krijgen heb ik mijn ander hooinet met mazen van 5 cm genomen. Ik ben echt bang dat hij het er niet uit zal krijgen. Ik had enorm veel moeite om het met mijn vingers er uit te trekken, hoe krijgen zij dat er dan in hemelsnaam uit? Heeft er iemand hier ervaring mee? Moet ik deze misschien op de grond leggen? Of zelf de mazen iets wat uitrekken?

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:08

Hier krijgen ze het met ruk- en plukwerk er wel uit (kuil en mazen van 3 bij 3 cm). Maar dan hebben ze ook meteen een flinke pluk te pakken. Bij een grotere maas zou het slowfeed effect bij ons weg zijn.
Soms staan ze ook te "grazen", voortdurend de kleine sprietjes af te eten die er net uit steken. Dat zie ik het liefs, maar gaat hun meestal te langzaam. Dus als ze een keer een wat grotere pluk te pakken krijgen, dan rukken ze net zo lang tot die uit het net is. Alles moet dus ook echt goed vastzitten.

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:10

malih schreef:
Ik zal van de week onze slow feeders eens showen. Een net van 6x4 meter.... Onbeperkt voor 5 paarden. Gaten zijn 2x2

Laat maar zien, altijd leuk om andermans oplossingen te zien.

pmarena

Berichten: 48235
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:17

Paarden zijn er natuurlijk op gemaakt om te grazen, ook hele korte grasjes krijgen ze nog te pakken en met dezelfde moeite plukken ze zo hooi uit kleine mazen. Bovendien hebben ze de hele dag de tijd ;)

Dus lekker zo laten hoor! Merk je dat ze echt lomp zijn en te weinig binnen krijgen een paar dagen, dan kun je het altijd nog makkelijker maken :)

Zinzi_jewel

Berichten: 8839
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:20

Ben ook druk aan het kijken naar extra mogelijkheden voor het slow feeden .
Raak mn land kwijt en weet niet of ik straks een stuk terug kan vinden met een even grote of grotere oppervlakte .
Slow feeding zal bij een kleiner stuk zeker nodig zijn .

Tancreda4

Berichten: 24083
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:10

Momenteel heb ik kuil dat enorm lange plukken is. Leuk, maar dat kan alleen met grof geweld uit de netten worden gerukt, en uit de ruif ook (best grote gaten). Gevolg is dat mijn bakken in de ronde vliegen en mijn ruif elke dag een meter is verschoven :+ Daar kan geen baksteen tegenop blijkbaar, en de ruif is ook lastig te verplaatsen, maar ze trekken hard blijkbaar. De andere bak heb ik al aan het hek vast gezet met een touwtje. Gelukkig is die baal bijna op :))

Ik heb nu een ruif, twee bakken (een zelfgemaakte en een half wijnvat), in het hokje van mijn pony hangt een gewoon EJ net (blauw/zwart) aan de wand en ik maak voor de ochtend voerbeurt gebruikt van LittleBit zakken. Genoeg plekjes om te eten. Kuil krijgen ze echter niet onbeperkt, maar 3x op een dag. Graszaadhooi krijgen ze onbeperkt (ruif altijd vol).

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:44

Ik heb een mooi rek gemaakt om daar een net in de maken voor in een kuubskist.
Maar aanhangernetten voldoen echt niet, vrijdag is hij er in gekomen, zaterdag had ik een verzameling draadjes ipv een net. Dus opzoek naar wat anders om er in te maken.

Ik denk dat ik een van mijn EJ netten ga slopen en er in ga maken van de week. Maar dan moet ik wel meteen nieuwe bestellen (heb 2 grote en 1 kleintje, kleintje word bijna niet gebruikt, maar is volgens mij te klein voor in mijn rek).

Zinzi_jewel

Berichten: 8839
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:31

Die EJ netten kunnen wel wat hebben ...
Nog beter is het net van huck of hooinet.nl .
Zowat het zelfde materiaal .

lindavan

Berichten: 187
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Uden

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:37

Wat leuk al die doe het zelf slowfeeders!

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:26


Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:51

Wat hebben jullie nu dan voor slowfeeders?

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:25

Bakken met op het hooi een rek/net.

We waren tevreden over deze "hooitonnen", maar onze paarden doen niet aan subtiel eten :+ . De ton zat met korte schroeven vast in de muur (pensionstal, dus niet alle mogelijkheden voor beter verankeren). Geregeld moesten we weer iets bedenken om de schroeven vast te krijgen, omdat ze los gingen als de paarden toch perse die ene pluk kuilvoer eruit wilde rukken >;)

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:27

Olikea schreef:
Ik heb netten met 3 cm maaswijdte, die van nickyskeet. Ik voer er voordroog uit, en ik moet zeggen, dat werkt super.
Er wordt erg weinig gemorst, en paard is er lekker lang mee bezig.

Ik ben er blij mee. *\o/*


Ik gebruik precies hetzelfde, kan enorm veel in en als ik m goed volstop zit er na 15 uur nog wat in!