[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:09

Sure_lee schreef:
Hoi,
Mijn paardjes gaan van 24/7 weiland naar 24/7 paddock ivm HB en gevoelig zijn voor het kuil wat gevoerd wordt in de wei.

In de paddock ga ik zelf hooi voeren. Ik ga 3 kliko's maken. Dat had ik vroeger ook toen ik ze aan huis had. Dat vond ik erg fijn.
[ [url=m/Feh1H8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar ik heb ook een grote bak in mijn paddock staan. Daar wil ik ook hooi in doen. Ik heb mooie voorbeelden gezien van een frame met net.
De bak heeft als binnenmaat 90X110. Is er toevallig iemand die een frame heeft die daar in past.
Of een handige harrie die tegen vergoeding van materiaal en werkuren er 1 voor mij wil maken?
Ik ben best handig maar ik heb 0,0 gereedschap.
Dit zijn de bakken
[ [url=m/IENIjq.jpg]Afbeelding[/url] ]

HUBO winkels hebben meer service, die kunnen wel een frame van zware cv buizen op maat zagen/buigen voor je. Net is kwestie van inrijgen met draad (action). Als je het net als een grote zak maakt met de afmetingen van de bak en frame kan vullen met droog! zand, dan hoef je die eigenlijk ook niet te bevestigen omdat de trekkracht op het net komt. Die grote hooiruiven werken ook met zo'n soort systeem. Om te vullen hoef je dan alleen dat frame naar boven te klappen en hooi er onder de schuiven. Maak je je nog zorgen over dat frame er wel uit komt, maak dan 2 spanbanden rondom van boven naar beneden om je bak vast. Kruisend in het midden. Kan ook helpen om paarden makkelijker samen te laten eten, omdat het lijkt alsof ze ieder een eigen bak/portie hebben.

ikkeniet

Berichten: 1261
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:15

Je kan even kijken bij iemand in de buurt die lasser is.
Even een oproep op facebook in je omgeving zetten werkt ook om een lasser te zoeken.
Die last met gemak binnen een kwartiertje 4 buizen aan elkaar.

Sure_lee

Berichten: 10404
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 07:39

Thanks tamari. Hebben meer mensen ervaring met het vullen van het frame met zand?
Want dat klinkt wel heel handig eigenlijk. Er zitten we bevestigingen aan de onderkant van de bak. Dus dat zou ook prima kunnen. Maar met zand klinkt wel handig als dat goed blijft liggen.

Otti1977

Berichten: 3042
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 07:56

Ik heb een heel zwaar frame van steigerbuis die moet ik toch echt wel vast leggen aan de bodem. Dus cv buis vullen met zand blijft denk niet los liggen.

Sure_lee

Berichten: 10404
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 07:59

Oke thanks. En de mensen die een net op Huck.nl hebben besteld...welke hebben jullie?

Sanniejtjuh

Berichten: 1219
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:42

Online kan je steigerbuizen op maat bestellen. Als je er dan 4 koppelstukken bij besteld kan je deze makkelijk zelf ik elkaar zetten. Ik heb mijn net om de buizen heen geschoven en dan het frame in elkaar gezet...

Wel opletten dat je frame slagje kleiner moet zijn dan de binnenmaat van je bak, ivm met de dikte van de buizen en om te voorkomen dat het frame in de bak gaat klemmen.

Sure_lee

Berichten: 10404
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:10

Sure_lee schreef:
Oke thanks. En de mensen die een net op Huck.nl hebben besteld...welke hebben jullie?


Omdat hier niemand op reageerde heb ik nu hier een net op maat besteld.
Ben benieuwd.

Otti1977

Berichten: 3042
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:38

Ik heb de link eerder dit topic gepost.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:15

Na een tijd in netten gevoerd te hebben (aanhangernetten van de Action werken prima), wil ik nu iets waarin ik hooi kan voeren dat ook droog blijft buiten. Dus ik heb nu dit gevonden. Voor paar centen twee zulke tonnen van Mp gehaald en deze week komen er gaten in. Ik ga ze aan een paal vast zetten op de grond, niet hangen. Afbeelding

Iemand hier toevallig al ervaring mee?

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:23

Ik heb het zo.... er kan heeeell weinig in dat tonnetje... zakt anders niet goed door

Afbeelding

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:35

Ik heb tonnen XXL.
Maar denk dat ik niet met die hele kleine gaten ga werken, maar met grotere gaten en een net.
Maar je hebt het mooi opgelost zo.

Edit: liters klopten niet.
Laatst bijgewerkt door Lante op 29-09-18 21:05, in het totaal 2 keer bewerkt

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:46

Zo'n ton als op de foto van de Fjorden heb ik in de geitenweide in de boom hangen. Scheelt enorm geknoei en ook de geiten zijn er lekker zoet mee.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:50

Haha, mooi Suffie!

MissWeenie

Berichten: 357
Geregistreerd: 28-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:50

Zijn er hier meer paarden die echt moeten hebben wennen aan een kleine 3x3 maas? Ik heb zelf een nieuw frame gemaakt met daarin een Equiculinair net van 3x3 maaswijdte.....eerst hadden ze in hun slowfeeder IBC bak al standaard een rooster met mazen van 7.5 bij 7.5 maar dat kon echt beter dus.....gister voor het eerst dit net erop maar de buurvrouw heeft het er voor de nacht voor de zekerheid toch maar afgehaald omdat ze het volgens haar niet ‘snapten’ en er amper gegeten was...ik heb het zelf nog niet gezien maar denk dat het toch gewoon een kwestie van wennen zal zijn? Andere paarden kunnen er ook uit eten dus het is niet dat het onmogelijk is? :)

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:53

Vooral niet weg halen. Laat het ze zelf maar uit zoeken hoe het werkt.

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:59

Met 3x3 heb ik een paard wat behoorlijk gefrustreerd/boos kan raken als ze geen beginnentje heeft. Dus dan trek ik er altijd een paar plukjes half uit.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:02

DubbelDun schreef:
Met 3x3 heb ik een paard wat behoorlijk gefrustreerd/boos kan raken als ze geen beginnentje heeft. Dus dan trek ik er altijd een paar plukjes half uit.


Hier ook inderdaad

MissWeenie

Berichten: 357
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:40

Ja ik had er smiddags ook wat plukjes uitgetrokken en klein beetje los erbovenop zodat ze doorhadden dat er iig hooi te vinden was....maar ze hebben overdag ook nog op gras gestaan dus misschien was de zin in hooi nog niet groot genoeg om er zoveel moeite voor te doen :D Nog maar eens aankijken straks en opnieuw plukjes eruit, ik wil ook niet dat ze snachts urenlang niet eten omdat het niet ‘lukt’ terwijl het wel voor hun neus staat. Ben benieuwd!

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:25

Hier hadden ze meteen 3x3, zelfs 2x2. Is geen probleem. Ik herken dat hele frustratie stukje niet.

Maar..... je buurvrouw haalde het er af?! Zou ik niet blij mee zijn :=

MissWeenie

Berichten: 357
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:48

Haha, dat stukje vraagt enige toelichting; als die buurvrouw niet tevens mijn beste vriendin was met wiens pony ik mijn paard samen heb staan, was ik daar ook niet blij mee geweest nee :') Maar zij had ze s’avonds laat nog even gecontroleerd, we verzorgen de paarden samen ;)

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 17:06

Mijn paard kan inderdaad ook niet wennen aan die kleine mazen. Nou is het bij haar niet erg, want ze is moeilijk op gewicht te houden. Die van mij stopt of met eten, of staat heel onhandig aan het net te trekken en krijgt ze er niks uit. Dus dat wordt hem niet. De shetjes zijn daarentegen heel handig met die kleine lipjes.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 17:29

MissWeenie schreef:
Haha, dat stukje vraagt enige toelichting; als die buurvrouw niet tevens mijn beste vriendin was met wiens pony ik mijn paard samen heb staan, was ik daar ook niet blij mee geweest nee :') Maar zij had ze s’avonds laat nog even gecontroleerd, we verzorgen de paarden samen ;)


Ah! Dan is t wel anders ja haha

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:19

Laurora schreef:
Ik heb onze slowfeeder eerder geshowed, maar inmiddels zit het dakje er weer op en hebben wij hem op een verhoogd en bestraat stukje geplaatst zodat het gemorste hooi niet in de modder getrapt word.
(bovendien staat hij nu maar drie meter bij de opslagplaats van de hooibalen vandaan, ipv 200 meter :D )
De sloweeder is in de grond verankerd met vier metalen palen die ruim een meter de grond in zitten, zodat onze lieve paardjes de boel niet omgooien :Y)


Mag ik vragen hoe hoog het laagste punt van jouw dakje is en hoe groot jouw paarden zijn? Ik wil ook graag een dakje boven mijn bak.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 23:19

Zag deze op Facebook voorbij komen.
Afbeelding

Oude schommel ombouwen tot slowfeeder geniaal ;)

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 07:56

gr_roos schreef:
Laurora schreef:
Ik heb onze slowfeeder eerder geshowed, maar inmiddels zit het dakje er weer op en hebben wij hem op een verhoogd en bestraat stukje geplaatst zodat het gemorste hooi niet in de modder getrapt word.
(bovendien staat hij nu maar drie meter bij de opslagplaats van de hooibalen vandaan, ipv 200 meter :D )
De sloweeder is in de grond verankerd met vier metalen palen die ruim een meter de grond in zitten, zodat onze lieve paardjes de boel niet omgooien :Y)


Mag ik vragen hoe hoog het laagste punt van jouw dakje is en hoe groot jouw paarden zijn? Ik wil ook graag een dakje boven mijn bak.


Goeie vraag, ik ga het vanavond even voor je nameten!
Ik kan je iig vertellen dat ons grootste paard een shire van 1,75 is :D