[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:10

*kan dat Supreme SlowFeeder Deluxe -ofzoiets- net niet uit mijn hoofd krijgen :P *
Merrieveulen: van wat voor materiaal is het touw waar je dat net van hebt gemaakt? En waar heb je dat gehaald?

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:50

Ik kom hier ook even binnenvallen.
Hoe gaat het met knoeien met jullie slowfeeders? Waar ik eerst stond voerden we uit een aanhangernet, maar we moesten heel veel hooi weggooien omdat het zo vies/nat/zanderig werd. Nu heb ik littlebit tassen boven een kuubskist hangen en aan de zijkant van die kist platen gemaakt zodat het een beetje uit de wind hangt, maar ze knoeien nog steeds heel veel. Ze nemen een hap en lopen dan een rondje waardoor overal hooi komt te liggen. Iemand een idee?

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:51

Misschien zijn de mazen te groot?

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:52

De mazen op de oude wei waren 4 x 4 en van die hooitassen zijn ze 3 x 3

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:01

Ik heb ze ook 3 x 3 maar hoef elke dag maar een schep weg te gooien, heb dus geen idee waar het aan kan liggen dan.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:02

Heb jij een gewoon net en hoe heb jij het opgehangen?

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:04

Wij hebben een hooinet, welke vrij hangt aan een musketon sluiting die weer aan een oog aan het dak hangt.
Ook nog een hooiruif welke in het hek verwerkt zit zodat de voorkant waar de paarden eten recht is.

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:17

Normaal kunnen ze uit 3x3 mazen niet zoveel trekken dat er hele plukken uit hun mond wegwaaien...eten ze niet uit de bovenkant van de tas ofzo :=

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:18

Misschien ligt het aan het type ruwvoer wat je voert?

Ik voer heel lang en grofstrengelig voordroog door gaas met een maas van 5x5. Ik heb per dag ongeveer een kwart mestboy aan hooi voor de kliko liggen. (ongeveer 1 schep)

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:20

Ik heb best grof ruwvoer en heb bovenin de zakken ritsen laten zetten, dus ze kunnen echt alleen uit de gaten eten.

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:24

Dan vraag je het je af hoe ze het voor elkaar krijgen om zoveel te morsen zeg...

Lynn_Nikita

Berichten: 25512
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:26

Olikea schreef:
Dat wil ik absoluut hebben, bedankt voor de tip tamary.. Had ik dat maar eerder geweten.
Ik haat die dingen vullen.. Wat een geweldige uitvinding..
**Nu alleen nog een goed plekje vinden om die vast te maken**


ik heb als ik een net gebruik een speciekuip Ik doe het net erin, met de bovenkant over de rand van de emmer, en kan hem zo vullen

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:28

Ik snap het inderdaad ook niet, maar wordt er echt helemaal gek van. Ik zal vandaag wel even een foto van mijn 'knutselhoekje' maken, en dan ook wat er in 2 dagen geknoeid wordt. (Op zondag alleen voeren en niet mesten/opruimen)

Lynn_Nikita

Berichten: 25512
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:36

Ik zal ook eens foto`s maken

ik heb dus een 1000 litervat, op foto nog zonder net Afbeelding
Ik heb een aanhangernet op maat gemaakt en hiervan een hooinet gemaakt
aan alle 4 de hoeken een karabijnhaak
Afbeelding
Op de bodem van de bak heb ik 4 dekogen bevestigd
Afbeelding

Ik klik om het te vullen, 2 karabijnen los, klap deze naar de andere kant en hang ze aan een hoek vast
Zo staat het net open en kan ik het vullen
Er passen 2 volle speciekuipen vol voordroog in.
ik klik het weer vast aan de bode en voila...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:38

@Kiki: heb je gezien dat ze steeds met een hap hooi weglopen? Dat zou wel irritant zijn, want dan morsen ze het hooi overal... Zoja, waarom denk jij dat ze weer weglopen? Misschien omdat je te weinig voerplekken hebt en ze toch liever niet zo dicht bij elkaar eten?

Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:42

@ Lynn_Nikita : zoiets wil ik ook :Y)
Heb jij dat net gewoon vastgemaakt? Of heb je daar ook nog een soort kader rond gemaakt om het te verstevigen? Eten ze niet langs het net door (omdat het enkel in de hoeken vasthangt)?

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:48

Ik heb hier gister de kliko verbouwd naar type 2.0 :))


Afgelopen week is 4 keer het hooi niet goed naar onder gezakt waardoor mijn paard niks kan eten en vond ik alweer gaten waaruit zand gegeten was...
Heb nu een 2e gat recht boven het onderste gat gemaakt, hopelijk kan ze nu wel blijven eten de hele dag door.

Hij zal hierdoor wel wat eerder leeg zijn maar ach, hij wordt dan 2 keer gevuld dus in principe moet dat genoeg zijn voor de hele dag... Hopelijk werkt het!

Malenka

Berichten: 7599
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:06

Bij mij op stal willen ze in de boxen ook slowfeeders gaan gebruiken. We zijn er nog niet over uit welke keuze de beste is. Nu hangen er hooinetten. Die hebben echter als nadeel dat de paarden een verkeerde houding hebben met eten en ze daardoor ook meer stof in ademen. Laag hangen durft men hier niet met het oog op verstrikking. De vierkante hooibakken met een net of rooster er in nemen te veel ruimte in en de bakken zoals die van hartog zijn te klein. Nu bedacht ik me dat de haybar met een hooinet er in misschien wel de oplossing voor ons zou kunnen zijn. Wat denken jullie?

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:24

Zou best kunnen werken :j

Of ook gewoon netten of zakken met een hele kleine maaswijdte , moet wel raar lopen als ze daar in vast komen te hangen.

Maar een haybar is op zich wel een mooi ding natuurlijk :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25512
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:40

[***] schreef:
@ Lynn_Nikita : zoiets wil ik ook :Y)
Heb jij dat net gewoon vastgemaakt? Of heb je daar ook nog een soort kader rond gemaakt om het te verstevigen? Eten ze niet langs het net door (omdat het enkel in de hoeken vasthangt)?
ik heb het net rondom "dichtgenaaid" ( gevlochten met een touw) en het is maar aan 1 kant open. Hier heb ik eerst wel een 5e karabijnhaak aan gehad, maar is niet nodig

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:46

NiFallor schreef:
@Kiki: heb je gezien dat ze steeds met een hap hooi weglopen? Dat zou wel irritant zijn, want dan morsen ze het hooi overal... Zoja, waarom denk jij dat ze weer weglopen? Misschien omdat je te weinig voerplekken hebt en ze toch liever niet zo dicht bij elkaar eten?


Er zijn 2 paarden en 2 voerplaatsen, ze eten allebei eigenlijk altijd bij dezelfde bak. Zeker 1 van de 2 loopt graag een rondje in de buurt van haar bak.

missje

Berichten: 2161
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:28

Lynn_Nikita schreef:
ik heb het net rondom "dichtgenaaid" ( gevlochten met een touw) en het is maar aan 1 kant open. Hier heb ik eerst wel een 5e karabijnhaak aan gehad, maar is niet nodig


zou je foto willen maken incl. het net?

Lynn_Nikita

Berichten: 25512
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:56

helaas was het straks te donker, woensdag heb ik vrij en zal ik een foto maken

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:54

@Kiki: Hmm, dan weet ik het ook niet ;) . Je zou nog een 3de voerplek kunnen proberen, maar ja als ze toch meestal samen eten (en dat goed gaat) dan heeft dat niet veel zin. Dan rest je enkel nog de toespraak dat er met volle mond niet gelopen wordt :D .

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:40

pmarena schreef:
Normaal kunnen ze uit 3x3 mazen niet zoveel trekken dat er hele plukken uit hun mond wegwaaien...eten ze niet uit de bovenkant van de tas ofzo :=



jawel hoor,hihi. Helemaal uit die van epplejeck-nikyskeet