[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:51

Ziet er netjes uit

EstherMe

Berichten: 2207
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:11

Netjes! Kun je ze eventueel ook in de stal hangen aan 2 haken?

Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:24

:j Ik heb in elke stal (ze gaan 's avonds naar binnen) nog zo'n net hangen :j (wel aan 3 haken, in het midden ook nog eentje ;) ).

EstherMe

Berichten: 2207
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:25

Top! Dank je! Welke maat heb je? Ik zat aan small te denken..

Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:31

Ze zijn toen zo gemaakt, is 1.50m op 75cm dacht ik ;)

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:18

Goedenavond.

Ik heb vanmiddag mijn slowfeeder binnen gekregen. Little bit feeder 8 kilo.
Was wel prijzig maar ik denk dat ik mijn paard er wel goed aan doe .
Ik wil de hooizak ik een kunststof kuil of bak voor in zijn stal.
Hij heeft behoorlijk voernijd tegen paarden naast hem op stal en daardoor niet meer
te snel zijn voer naar binnen kan werken en ik de kan op verstopping verklein.

Ik heb er nooit over nagedacht naar nu ik me er echt goed in verdiept heb vanwege meerdere lichamelijke
klachten het goed zal zijn hij de hooizak savonds in zijn stal krijgt.
Bij ons op stal word 2x ruwvoer gevoerd dat is rond zeven/half acht sochtends
en eind vd middag rond vier uur. Rond 8 uur savonds is het bij de meeste
al op en zie je wat stalondeugden waar meestal een rede achter is.
Dat betekent dat er meer dan twaalf uur tussen dar ruwvoer moment is. Wat dus echt niet
goed is en veel te veel uur tussen zit.
Heb veel informatie gezocht over rantsoen en spijsvertering en denk dat
hij dus veel baat bij de hooizak savonds in de stal heeft.

Iemand ervaring,tips of informatie altijd welkom

Heb het topic niet doorgelezen. Excuses !!

Aartje

Berichten: 2387
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:34

Ik heb ook nu een paar maanden de hooiruif van schuilstal.com in gebruik.
Is ook een prima slowfeeder!

Het is een vierkante metalen ruif waar je een groot en zwaar rooster (met verschuifbare kettingen) op legt. Ik heb er twee. Een met rooster en een zonder. Als ik de twee ruiven vul, kiezen ze toch liever het ruif met het zware rooster erop waardoor ze het hooi in kleine hapjes verkrijgen ipv in grote plukken.

In het filmpje zie je de hele bedoeling ervan. Helaas zat er nog maar een kleine laag in, maar je kunt hem behoorlijk goed vullen en dan zijn ze er echt heel lang mee bezig!


Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 23:03

Ziet er goed uit Aartje, leuk dat je dit filmpje plaatst!
Colandro, mss tijd voor een stalvergadering? Zo lang zonder eten hoort niet bij een goede pensionstal.

pmarena

Berichten: 48238
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:37

__Nicky schreef:
Met metalen platen en bouten

[ Afbeelding ]


Ziet er mooi uit +:)+

Ik zou het zelf niet willen:

- te grote mazen waardoor het weinig "slow" feeder is
- gaas van metaal is niet zo best voor de tanden
- slechte eethouding met een gedraaide hals
- Kliko zelf is toch wat risico-vol, geeft gemene scherpe scherven als ze er met een poot doorheen trappen ofzo :=

pmarena

Berichten: 48238
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:38


pmarena

Berichten: 48238
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:40

Swift schreef:


Ziet er wel leuk uit, maar ze lijken me dunner dan de gebruikelijke groene netten die ook gewoon van PP zijn. En die 30mm mazen hebben i.p.v. 35 mm.

Ik heb dan liever de dikkere netten want dikker = duurzamer. Kleinere mazen = slower. En groen is altijd beter om tegenaan te kijken dan wit :P

pmarena

Berichten: 48238
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:45

Aartje schreef:
Ik heb ook nu een paar maanden de hooiruif van schuilstal.com in gebruik.
Is ook een prima slowfeeder!

Het is een vierkante metalen ruif waar je een groot en zwaar rooster (met verschuifbare kettingen) op legt. Ik heb er twee. Een met rooster en een zonder. Als ik de twee ruiven vul, kiezen ze toch liever het ruif met het zware rooster erop waardoor ze het hooi in kleine hapjes verkrijgen ipv in grote plukken.

In het filmpje zie je de hele bedoeling ervan. Helaas zat er nog maar een kleine laag in, maar je kunt hem behoorlijk goed vullen en dan zijn ze er echt heel lang mee bezig!

[ Video ]


Is ook wel leuk inderdaad :j

Valt voor mij persoonlijk echter ook weer af door de metalen kettingen waar ze langs moeten eten....dat is echt niet goed voor de tanden :=

En ik vind hem te klein.
Ik wil dat ze goed samen tegelijk uit 1 feeder kunnen eten, hier zullen ze al snel omstebeurten met hun hoofd in moeten gaan en dan moet je nog geluk hebben dat niet 1 paard hem in bezit neemt en de andere(n) weg jaagt. Krijg je toch al snel gefrustreerde paarden van als ze steeds op een ander moeten wachten.

Hier is het zelfs al zo dat ze graag allebei een eigen net of bak pakken terwijl ze ook prima samen aan 1 kunnen staan, maar ze hebben gewoon graag een beetje de ongestoorde ruimte :P

Aartje

Berichten: 2387
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:54

Ik heb dan ook twee hooiruiven. :) De andere zonder het rooster erop heb ik van wat strootouwtjes voorzien waardoor ze er makkelijk tussendoor kunnen eten maar niet in een keer hele plukken eruit trekken.
Maar die twee van mij zijn echt samen opgegroeid (althans, de jongste staat al sinds dat hij afgespeend is bij mn andere haflinger en die verdragen elkaar heel goed. De laatste tijd merk ik wel dat hij meer de baas aan het worden is nu hij volwassen is, maar alsnog 'gunnen' ze elkaar gewoon om te eten uit dezelfde emmer en dan wachten ze ook netjes op elkaars beurt :+ Dus dat moet dan inderdaad wel mee zitten ja.

Qua tanden langs de kettingen denk ik dat dat echt reuze mee valt, ze moeten veel met hun lippen doen en pakken dan ook eerst het hooi met hun lippen vast en trekken het er dan uit. Ze bijten dus niet per ongeluk op de kettingen ofzo.

pmarena

Berichten: 48238
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:57

Ja dat je er dan 2 hebt vind ik wel heel verstandig :j +:)+

Zou zonde zijn als ze door zoiets sufs als een hooiruif een hekel aan elkaar gaan krijgen :)

Aartje

Berichten: 2387
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Zandvoort

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:03

Sterker nog, ze zijn zo klef.. af en toe zou ik willen dat ze wat minder aan elkaar zouden hangen := Maar inderdaad, ik zou hun band niet kapot willen maken doordat er voernijd ontstaat. Gelukkig krijgen ze hier ruim voldoende te eten en staan ze ook wel eens alleen (als ik lekker buiten ga rijden) dus dan hebben ze ook even hun 'eetmomentje' alleen. Maar toch heb ik het idee dat ze het gezelliger vinden om samen te eten. ;)

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:07

@ pmarena: Als het hetzelfde materiaal is als de groene netten maakt het inderdaad niks uit. En de 3x3 mazen zijn eigenlijk al niet eens slow genoeg meer voor mijn super handige pony´s... Maar ik heb wel het idee dat de mazen rekken, daarom leken deze netten me misschien toch beter. Maar als het materiaal hetzelfde is... Verkoopt jou nichtje/stangenootje/kennis (wat was het ook alweer?) nog steeds netten? Kan geen advertenties meer vinden van haar.

Otti1977Jarig

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:43


pmarena

Berichten: 48238
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:05

Nee Petra is er mee gestopt, had er geen zin meer in om ze te maken volgens mij :P

mamendt
Berichten: 901
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:35

Hey bokkers..

Ik heb ook een vraag....ik heb een slowfeeder op het oog...maare...de vraag is nu hoe hoog moet hij zijn????? Ik heb een haflinger van 1.50 en ben zo bang dat ze er in gaat maaien......vooral als het langzaam gaat ( vandaar de slowfeeder) kan ze wel eens met haar voorbeen kappen...hoe hoog moet hij zijn zodat het toch nog comfortabel eten is?????

Otti1977Jarig

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:39

Ik heb ook zo'n leuke haflinger, ik heb mijn bak op 2 pallets staan anders staat hij erin als die eet!zal eens een foto zoeken!

Lynn_Nikita

Berichten: 25515
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:41

heeft je haf ijzers?

Otti1977Jarig

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:42

de mijne? Die heeft ze gelukkig niet

mamendt
Berichten: 901
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:58

Ja de mijne heeft ijzers......ik had eerst een slowfeedernet maar daar hing ze al bijna in...ik had het hoog genoeg gehangen maar toch werd ze boos omdat het te langzaam ging en kapte ze met haar voorbeen...meteen raak...gelukkig was ik een meter van haar af.
Maar ik durf dit net niet meer te gebruiken. Nu heb ik een kist op het oog en ik kan zelf bepalen hoe hoog...maar ja, wat is wijsheid?????

Jasia

Berichten: 6758
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:39

Ik wil graag jullie mening.. Is dit nog slowfeeden, of neigt het meer naar paardje pesten??

Ik heb een haflinger, die met pensioen staat. Haar enige bezigheid gedurende de dag is eten, slapen en af en toe een rondje lopen. Baasje knuffelen en eens wat grondwerk horen er ook nog bij. Maar de uurtjes dat ze wakker is, kan ze dus mooi nadenken over hoe ze heel gemakkelijk haar hooi uit haar slowfeeder krijgt en met succes moet ik zeggen!
Ik heb de netten van Epplejeck, en 'vroegah' deed ze met één (helemaal vol gepropt) net toch zeker een hele nacht, de volgende ochtend zat er dan nog wat in..
Nu doet ze er nog maar een paar uur mee. Ook heb ik een groen net, met mazen van 3x3 (van Pmarena), maar ook daar is het slowfeed-effect zo goed als weg. Het enige voordeel van het groene net is dat ze minder hooi verspilt.
Uit de EJ-netten valt toch nog heel veel hooi (zeker een plak per keer).. Nu heb ik even geëxperimenteerd met deze netten en heb nu twee nachten lang twee netten over elkaar gedaan. Dan is het wel een slowfeeder, maar zo slow, dat ze er 24 uur mee doet..

Ze krijgt nu 's nachts een vol groen net (ongeveer 5 plakken) en doet daar ongeveer 7 uur mee.
Daarnaast krijgt ze 3 plakken in de dubbele EJ-netten en kan daar dus de rest van de dag van plukken.
Dan krijgt ze 's middags nog één plak in het groene net, zodat ze ook een keertje 'gemakkelijk' eet. En 's avonds/'s nachts weer een vol groen net + de dubbele EJ-netten.

Vinden jullie dit slowfeeden of paardje-pesten??

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:49

5 plakken voor de nacht lijkt me ZEER royaal.
Ik lees 9 plakken in totaal?
Daar dromen ze hier van!