[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 00:04

mooi gemaakt. Hoe vinden de paardjes het?

Vienna2007
Berichten: 1477
Geregistreerd: 01-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:58

Gooien ze die niet om?

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:59

Lotteettol schreef:
pmarena schreef:
Wat is dat toch met mensen die bang zijn dat hoeven vast komen te zitten in hooinetten :P

Als je een SLOWFEEDER hooinet gebruikt dan heeft die hele kleine mazen , daar past een hoef echt nevernooit in :

http://www.boomloosrijden.nl/hooinet.html



nou mijn pony....die vertrouw ik niet met een hooinet, hoe goed ik die dingen en hoe hoog ook ik ze vastmaakte, ze gingen er altijd bijna in staan. Ze worden soms ook best ongeduldig, dus dat wil ik niet.



Volgens mij heb jij het steeds over die suffe ouderwetse netten :P

DIT hebben wij in de wei en stal :

http://youtu.be/MTAjH30H39o

Vienna2007
Berichten: 1477
Geregistreerd: 01-04-10

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:03


pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:05

Ja dat is best leuk , maar dan zit je nog te klooien met die waardeloze ouderwetse netjes , ze voetballen die ton overal naartoe , er komt regen in....en er kan maar weinig in. Ik vind het niet zo denderend :o

Vienna2007
Berichten: 1477
Geregistreerd: 01-04-10

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:07

In die van jouw komt natuurlijk ook regen, daar moet ik wel iets voor verzinnen... Ik kan er eventueel zo 1 in stal hangen (tussen de twee boxen in staat maar een afrastering van 1.10), en buiten eentje aan de stal...

aaaah moeilijk... want zodra er regen bijkomt eten ze het niet meer.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:07

Pmarena: die heb ik ook gehad ja (nu nog, maar liggen werkloos in de kast) :j . Ook in een frame. Werkte super, alleen werd het toch nog drekkig om het net heen omdat ze daar altijd stonden (en poepten, waarom zou je immers eerst naar het toilet lopen he :roll: ), hooi lieten vallen dat ze vervolgens niet meer aten etc. Daardoor sloeg de bodem dicht en werd het echt smerig. Toen ben ik overgegaan op een nieuwere, fijnmazige versie van die suffe ouderwetse netten :P die ik steeds op een andere plek in de round pen ophing. Op den duur toch weer smerig, vond ik. Ik wil dat mijn paarden droge/schone voeten hebben bij het eten :o . De bak heeft tot nu toe nog de minste verspilling en (dus) ook minder drek en hij is verplaatsbaar. Ik vind ook dat hun eethouding natuurlijker is met het hoofd gewoon naar beneden en niet schuin. Vandaar mijn voorkeur voor de bak :-) .

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:12

Tja de regen blijft niet in een net staan...dat vind ik wel een verschil , het stroomt er zo weer af :)

Of je nu een ton of net of krat gebruikt , dat de paarden de ruimte er omheen kapot trappen is logisch natuurlijk , daarom is het ook handig om de boel daar onder te bestraten. Een weekendje gratis grote tegels halen via Marktplaats en je hebt een prima straatje :)

Beter een paar plekjes goed geschikt maken , dan steeds de boel verplaatsen en overal van die drekplekken krijgen , vind ik hoor :P

Met de 30mm mazen morsen ze heel weinig hooi , met de grotere mazen morsen ze wat meer , daarom zijn we ook overgeschakeld op die 30mm :j

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:18

Aanstraten gaat niet, aangezien ik de round pen gebruik om met de paarden te werken en de bak ook :D .
Het aangestrate deel voor de stal vind ik niet groot genoeg voor drie paarden en een hooibak.
Met de bak heb ik tot nu toe nog geen drek (staat er nu ruim een jaar) maar ik verplaats hem af en toe omdat de paarden altijd wel iets van geultjes weten te produceren waar water in blijft staan. Dan verplaats ik de bak waar ze droog kunnen staan. Af en toe lenen we een tractor om de boel weer mooi bol te maken in het midden van de round pen zodat ze weer op een heuveltje staan en voila :D . Voordeel is natuurlijk wel dat ze in een paddock van wit zand staan. Dat werk je makkelijk even bij, zelfs met de hark indien nodig.

Vienna2007
Berichten: 1477
Geregistreerd: 01-04-10

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:21

Trouwens, merken jullie door een slowfeeder geen terugval in conditie (kwa uiterlijk)? Mijn oudje staat 24/7 buiten, dus die heeft het wel nodig om zich warm te houden (hij staat ook met deken, want hij valt zonder deken heel erg af)....

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:24

Okee , je voert IN de round penn.

Ik zelf vind het niks om op zand hooi te voeren , doe het alleen op bestrating (en in de stal) :)

Nu ja , op de track staan ook 3 hooinetten maar die gebruiken we natuurlijk alleen als de grond stevig is :)

Vienna: hier geen probleem hoor , ze krijgen genoeg binnen , hebben er alleen wat meer werk aan.
Ik pas ook de soort ruwvoer aan het seizoen aan. In de zomer / als ze zat gras eten dan krijgen ze alleen graszaadhooi erbij , krijgen ze geen gras dan krijgen ze gewoon volvet hooi of hooi uit plastic , en een bakje Lucerne.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:24

Vienna: nee, maar die van mij worden heel makkelijk te dik dus ik zoek altijd naar manieren om ze te temperen in wat ze naar binnen werken. Ik weet niet of jouw paard samen met andere paarden eet? Anders kun je netten nemen met iets grotere gaten, zodat hij makkelijker meer naar binnen krijgt.

Edit: of idd wat pmarena zegt: de "vetheid" van je hooi aanpassen aan het seizoen
Laatst bijgewerkt door Mac op 13-12-11 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Vienna2007
Berichten: 1477
Geregistreerd: 01-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:25

Ze krijgen bij ons voordrooghooi, en normaal (gekruid) hooi... Geen graszaad... We gaan eens aan de slag! Ben benieuwd..

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:37

heeft iemand ook een filmpje van dat de paarden voordroog uit zo'n net eten?

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:46

Ik heb sinds kort een slowfeeder met maas wijdte 3 cm in stal hangen en voer daar kuilgras in .
Dit heb ik aan de tralies vastgemaakt ,en zelfs mijn shet die er naast in stal staat kan een plukje mee eten
Mijn haf doet nu veel langer om zijn kuil op te eten en is een stuk rustiger op stal ,ik ben er erg blij mee zeker nu ze wat langer binnen staan ivm het weer

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:49

Waarom zou voordroog anders zijn op film dan hooi?

Ik ga volgend jaar inderdaad wel bestrating aanbrengen rond het hooinet. Nu gaat dat even niet lukken met al die blubber, dus dit winterseizoen moeten het er maar mee doen.

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:00

Vienna2007 schreef:
Gooien ze die niet om?



Staat vastgebonden aan een hardhouten paal die 3 m lang is en 1,5 m de grond in geslagen is :p
En daarvoor is 9m2 gestraat dus ze kan mooi droog staan te eten en eventueel gevallen hooi kan ik straks makkelijk aanvegen (ligt nu nog veel zand op de tegels, ga het zondag vegen)
Afbeelding

Zondag ga ik m uitproberen dus dan horen jullie het :D
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 13-12-11 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:03

tine10 schreef:
Waarom zou voordroog anders zijn op film dan hooi?

Andere structuur en lengte, plakt meer?

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:42

@pmarena: hoe kom je aan dat mooie frame??

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:44

Ze hebben hier nu hooi uit plastic en daar eten ze net zo van hoor uit de netten :)

Wuswa : steigerpijp die mijn vader nog had liggen , door mijn neef op zijn werk omgebogen , vervolgens hebben we er gaten in geboord , isolatoren in geschroefd , uiteindes afgezaagd , 2 vierkante gaten gegraafd , frame er in gezet en snelbeton in de gaten :)

Maar je ziet ook wel eens dergelijke speeltuin-rekjes op Marktplaats ofzo staan :)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:52

Dit is voordroog:

Groene netten hebben mazen van 3 cm.
Ik heb deze netten nu in die zwarte netten zitten (die met maasjes van 3 die uitrekken tot 5 of zo :D )

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:53

pmarena schreef:
Ze hebben hier nu hooi uit plastic en daar eten ze net zo van hoor uit de netten :)

Wuswa : steigerpijp die mijn vader nog had liggen , door mijn neef op zijn werk omgebogen , vervolgens hebben we er gaten in geboord , isolatoren in geschroefd , uiteindes afgezaagd , 2 vierkante gaten gegraafd , frame er in gezet en snelbeton in de gaten :)

Maar je ziet ook wel eens dergelijke speeltuin-rekjes op Marktplaats ofzo staan :)


Ik zal eens op MP kijken!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:59

thanks! handig die tips hier

Cyrain
Berichten: 53
Geregistreerd: 29-11-11

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:49

Hier heb ik dat ook gehad. Is eigelijk vrij makkelijk te maken, en ben zeer tevreden van het systeem. Niets valt op de grond, of toch weinig, en makkelijk te vullen.
Het is een kist (lijkt op een grote fruitkist, hier gebruiken ze ze voor de appelsienen van de velden te halen).
Ongeveer een kist 1m op 1m, en een metertje hoog ofzo. Daar doe je het hooi in. Dan maak je een kader van hout (zwaar houd) en daar doe je een net tussen (Een groot gewoon hooinet dat sterk genoeg is) daar spijker je een andere houten kader op (dus het net zit tussen twee kaders.
In de kist beneden maak je 4 touwtjes vast in elke hoek. Je doet het hooi erin en klikt te touwtjes vast aan de houten kader. Als ze eten en het hooi minder word gaat de kader gewoon naar beneden tot hij op de grond van de kist zit.

Weet niet of het een duidelijke omschrijving is, mijn nederlands is ook niet zo goed, woon al te lang in spanje.

Weet niet hoe ik foto's op de forum moet zetten... Dan zou ik het kunnen zien.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:56

Ik vind die stang van pmarena ideaal, ben niet zo'n liefhebber van houten bouwwerkjes ivm splinters en sneller kapot