[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:20

Ik had 3 cm mazen, maar door de bredere banden hebben ze er minder grip op. Een net van 3 cm ging prima.

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:41

Nadat ik op bokt op zoek was gegaan naar ervaringen met netten met kleinere mazen (ik had welkoop netten met maas 4,5 dus dat 'slowde' niet bepaald), kwam ik in dit topic uit en na een poosje meelezen, heb ik uiteindelijk besloten mijn eigen netten te maken. Ik heb ze nu een tijdje in gebruik en het scheelt aanzienlijk in 'eet-tijd'.
Bedankt dus voor het delen van al jullie ervaringen. Ik meld het hier daarom ook even, misschien heeft iemand anders er ook weer wat aan.

Ik heb twee bagagenetten van 3x2 meter gekocht bij masta (22 euro nog iets per stuk en gratis verzenden), paracord touw van de action om te knopen, karabijnhaken ook van de action (1 grote en 1 kleine per net)

Van de 2 bagagenetten heb ik 3 grote netten gemaakt (10-12 kilo) en 2 'halve'

Het superfijne dikke rode elastiek bovenaan kwam bij het bagagenet, ideaal!

Edit: de maas is 3x3


Afbeelding

Calente

Berichten: 251
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:16

Ik kom weer even binnen vallen hier :Y)

Paardlief heeft nu een Paardendrogist hooinet met 3x3 maas, deze wordt een paar keer per dag gevuld. Ze moet altijd genoeg kunnen knabbelen, omdat ze gevoelig is voor maagzweren en snel buikpijn kreegt (nog nooit koliek gehad).
Ze is op dit moment niet te dik, als ze vers op het land staat neigt ze soms wel naar overgewicht, maar dat speelt alleen in het voorjaar.
Er gaat best wat hooi doorheen op een dag, ze steekt ook rustig haar neus aan de bovenkant erin.
Ik was dus aan het kijken voor een 2x2 net. Maar dan zit ik met de vraag, krijgt ze dan wel genoeg binnen voor haar maag?

Ik weet op dit moment niet echt hoeveel ze eet op een dag omdat stal voert, maar ik denk dat het tussen de 15 en 18 kilo voordroog is. Hoeveel minder wordt dat met 2x2 maas?

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:52

Calente schreef:
Ik kom weer even binnen vallen hier :Y)

Paardlief heeft nu een Paardendrogist hooinet met 3x3 maas, deze wordt een paar keer per dag gevuld. Ze moet altijd genoeg kunnen knabbelen, omdat ze gevoelig is voor maagzweren en snel buikpijn kreegt (nog nooit koliek gehad).
Ze is op dit moment niet te dik, als ze vers op het land staat neigt ze soms wel naar overgewicht, maar dat speelt alleen in het voorjaar.
Er gaat best wat hooi doorheen op een dag, ze steekt ook rustig haar neus aan de bovenkant erin.
Ik was dus aan het kijken voor een 2x2 net. Maar dan zit ik met de vraag, krijgt ze dan wel genoeg binnen voor haar maag?

Ik weet op dit moment niet echt hoeveel ze eet op een dag omdat stal voert, maar ik denk dat het tussen de 15 en 18 kilo voordroog is. Hoeveel minder wordt dat met 2x2 maas?


Bij maagzweren is het vooral belangrijk dat de maag gevuld is en ze niet te lang zonder staan toch? Het zal echt van je paard afhangen. Die van mij doen er vergeleken mt 3x3 wel langer mee maar zijn inmiddels aardig getraind met een 2x2 net, daar wennen ze vanzelf aan..

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:56


DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:53

Het ziet er totaal onlogisch uit. Het ding zit vast aan de muur en zal dus steeds minder over het hooi vallen als dat lager komt te liggen.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:32

Dat denk ik dus ook maar ben toch benieuwd naar gebruikers hiermee

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:37

Als de meeste mensen het onlogisch vinden zullen die het ook niet kopen :D
En degenen die het onlogisch vinden en hebben willen er misschien wel vanaf, maar zullen dan dus niet zeggen dat het een onlogisch ding is :D

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:34

Ik zag op FB ( Wittelsbuerger) dat hij in Duitsland best wel gebruikt word. Mensen zijn er wel over te spreken na een jaar gebruik. Maar veel reageren ook met de vragen over het logische er van.
Was eigenlijk nieuwschierig of hij in NL ook al gebruikt werd

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:07

Kun je op youtube geen filmpje vinden waar je ziet hoe het zich in het gebruik houdt ??

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:02

DubbelDun schreef:
Kun je op youtube geen filmpje vinden waar je ziet hoe het zich in het gebruik houdt ??


Ik kwam deze foto tegen;

Afbeelding

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:29

Ik vind ook alleen maar foto's.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:53

Bij elke hap hooi komt dat rooster dus mee omhoog. Lijkt me niet prettig eten voor een paard.
Verder zit de bak hier nog behoorlijk vol, dus ik zou het rooster ook wel eens willen zien als er veel minder hooi nog in zit.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 00:36

Op youtube heeft een man een los rooster erin, maar die heeft dan iets van hoekjes gemaakt. Zie je aan het eind paard maar 1 plukje nemen. Ander filmpje is met net. Lijkt me ook handiger, maar moet je wel handige constructie maken.
Ik denk dat hij gewoon netjes steeds iets meer terugklapt en op het eind het paard hooi van de bodem pakt. Moet je geen paard hebben die ermee gaat klooien en tegen de richting in ermee vast komt te zitten.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:28

Ik zou sowieso geen metalen rooster gebruiken om te "slowfeeden" . Heeft bij mijn, inmiddels overleden, paard toch voor extra slijtage van de voortanden gezorgd.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:05

@fransje: en hoe groot waren de mazen van dat metalen net ??

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:14

DubbelDun schreef:
@fransje: en hoe groot waren de mazen van dat metalen net ??


Was een rooster, geen net, van metaal en niet heel klein 5 cm tussen de spijlen.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:25

Voor metaal vind ik 5 cm te klein, dan kun je idd slijtage krijgen. Ik heb roosters van 7,5 en 10 cm en totaal geen last van slijtage.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:55

Over slijtage gesproken, bij mijn pony viel me laatst wat schade op aan de voortanden. Ik weet niet hoe lang het er al zit, het is me nog niet eerder opgevallen, maar ik heb er ook nog niet eerder specifiek naar gekeken. Ik denk dat het wel van afgelopen winter moet zijn. Hij heeft toen zowel uit een bak met action net erover gegeten als uit een extrasterk net van equiculinair, heel dik draad met 3*3 maas. De laatste had hij met het grove hooi soms wel erg veel moeite er iets uit te krijgen dus ik denk zelf dat het daarvan komt. Iemand iets zinnigs te zeggen over waar meer of minder slijtage voorkomt?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:57

Hier eten ze al jaren uit netten en geen slijtage aan de tanden.

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 00:09

3 verschillende paarden uit netten. 1 heeft indd echt slijtage vab get net, andere niks, en weer een ander twijfel ik (die pony is oud). Maar t ligt er aan hoe je paard eet.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:28

Mijn pony eet trouwens al 6 jaar uit verschillende slowfeeders, maar het is me nog nooit eerder opgevallen. Voorheen een grote baal met daar over zo'n groen veelgebruikt net (zowel maas 4 als 3 gehad). Zelfde net ook nog hangend gebruikt (dubbel gevouwen). Ook die gewone geknoopte netten gehad en nog een tijd metalen roosters met ruime maas (denk zeker 8).
Nu de laatste winter dus een action net en die extra sterke van equiculinair en opeens wel slijtage te zien. Die laatste is de eerste met zulke kleine mazen in combinatie met echt dikke draaddikte dus die verdenk ik.
Helaas is het stal/paddock seizoen bij ons nu begonnen vanwege werkzaamheden aan de weides dus ben nu aan het puzzelen wat ik ga doen. Ik denk dat ik die van equiculinair weg haal en dan de slijtage goed in de gaten ga houden.

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:21

oliebol....ik heb juist die extra sterke vab equiculinair gekocht omdat ik jĂșist bang was voor slijtage van het rooster wat er nu in lag....

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 12:24

Het ligt echt aan je paard hoor! Gewoon de manier waarop ze eten. Dat ene paard zonder schade die eet heek netjes met zn lippen. Mijn haflinger doet t met grofgebekt :+ Sowieso de schade van een rooster is denk ik erger dan een net.

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:29

Wie was het die een pvc frame in hun hooibak had zitten als slowfeeder?