[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:06

Ik heb zo'n grote hooibal en dat vindt mijn driejarige helemaal geweldig.
Heb ook een bak met wat biks of stukjes wortel erin, is hij heel lang mee zoet.
Zo'n andere bal waar ze ook wortels in doen hebben ze volgens mij zo in een kwartier leeg.

Afbeelding

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:27

opisop_shop schreef:
Ik heb zo'n grote hooibal en dat vindt mijn driejarige helemaal geweldig.
Heb ook een bak met wat biks of stukjes wortel erin, is hij heel lang mee zoet.
Zo'n andere bal waar ze ook wortels in doen hebben ze volgens mij zo in een kwartier leeg.

[ [url=m/CzJ3xE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bedoel je die fun en flex bal? Met veel meer gaten?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:36

Ja die hebben ze denk ik zo leeg

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:06

opisop_shop schreef:
Ja die hebben ze denk ik zo leeg


Goed om te weten. Ik wilde die aanschaffen om te kijken of hij eht wel leuk vind. Maar mijn 3jarige speelt ook met voetbal dus aan de andere kant komt dat denk ik wel goed

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:41

Eens een schopje in dit topic :D

Ben tich wel trots op mijn zelf gemaakte slowfeeder *D

Afbeelding

Heb er zo 2 gemaakt voor nog geen €100 euro, wel een dag mee zoet geweest :')

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:53

Dat ziet er heel netjes uit voor een mooi bedrag.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 19:44

Mooi hoor.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:31

Flynnieman schreef:
Eens een schopje in dit topic :D

Ben tich wel trots op mijn zelf gemaakte slowfeeder *D

[ [url=m/ENFqvj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb er zo 2 gemaakt voor nog geen €100 euro, wel een dag mee zoet geweest :')


Ziet er goed uit.
Zoiets moet ik ook nog gaan maken.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:42

Tip voor de volgende keer, je net iets minder strak spannen, dan gaat hij langer mee.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:52

Heeft er iemand van jullie de easy grazer ton. Wij hebben hem al een paar jaren en de paarden eten er graag uit. Helaas kun je hem in Nederland niet kopen en moet je hem in Engeland bestellen. Of weet iemand toevallig een adres in Europa.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:30

Prinnie schreef:
Tip voor de volgende keer, je net iets minder strak spannen, dan gaat hij langer mee.

Mijn sloper krijgt hem op deze manier kapot. Nu een heel ruim net erin. Werkt perfect.

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:31

Prinnie schreef:
Tip voor de volgende keer, je net iets minder strak spannen, dan gaat hij langer mee.


Ja was ook de bedoeling, maar mijn net was niet lang genoeg, beetje verkeerd gegokt qua lengte, oeps :'). Volgend net wat erin gaat zowiezo groter maken

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:42

Flynnieman schreef:
Prinnie schreef:
Tip voor de volgende keer, je net iets minder strak spannen, dan gaat hij langer mee.


Ja was ook de bedoeling, maar mijn net was niet lang genoeg, beetje verkeerd gegokt qua lengte, oeps :'). Volgend net wat erin gaat zowiezo groter maken

Mijn net is 1.50 x 2.20 uit mijn hoofd gezegd. Blijft nu heel mooi.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:13

Even een binnenvaller...wil mijn paard ivm mogelijke maagzweren nu toch ook echt uit een net gaan voeren. Wilde zo'n hooitas bestellen om op te hangen, meerdere mensen op stal hebben die en zijn er tevreden over.

Maar... zit een beetje in m'n maag met het gevaar. Dierenarts gaf aan dat het net wel echt laag moet hangen, maar paard heeft voor ijzers en ben zo bang dat hij erin blijft haken als ik het laag hang. Kan helaas niet aan de slag met allerlei constructies, is een redelijk grote pensionstal en dat is niet toegestaan. Dus wat is wijsheid? Toch wat hoger ophangen, of niet?

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:09

Wat is je denkwijze mbt een hooinet en mogelijke maagzweren ??

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:17

Door een hooinet doet het paard langer over hooi dus staat hij minder lang zonder ruwvoer (wat dus maagzweren veroorzaakt). Het is dan kiezen tussen twee kwaden, maar dan zou ik het net iets hoger hangen. Zeker als het paard voldoende buiten staat en daar laag/van de grond kan eten. In de natuur eten ze ook van verschillende hoogtes.

Of heb je anders de mogelijkheid een soort bak te knutselen waar je het net in vast zou kunnen klikken?

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:28

Ja, spreiding van voer en minder knoeien. Omdat hij nu af en toe wat minder eetlust heeft gooit hij z'n hooi door de hele stal heen, waardoor hij eigenlijk nog minder eet. Momenteel staat hij met een (gelukkig kortdurende) blessure én hij is net verhuisd, dus alles bij elkaar wat stress én weinig buiten (staprust). Dus dan is genoeg ruwvoer extra belangrijk voor een maagpatiënt.

Hoe hoog zou jij het dan hangen, Jets? Ik denk eigenlijk niet dat ik iets kan knutselen om het in vast te klikken, ten minste, kan me geen voorstelling maken van iets wat hem of het stalpersoneel niet in de weg zou zitten met uitmesten oid.

Zinzi_jewel

Berichten: 8807
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:29

Een kleine kliko
Maar anders deel gewoon op de grond
Een portie wat ie op zeker op eet en dan rest in tas voor een later moment

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:35

Als je bijv in een hoek een plank zou mogen vast zetten zodat je een soort driehoek hebt dan kan je daar een net in doen en die vastklikken met haken. Ik zou hem 50 cm boven de grond hangen ofzo. En als je echt bang bent dat ie erin komt met zijn hoeven dan bijv de boven en onderkant van het net vast maken aan de spijlen zodat hij horizontaal hangt (er vanuit gaande dat het een langwerpig net is).

Ik zou evt kijken naar FiberForce gastro, werkt fijn voor maagzweer paarden en zit fenegriek in om de eetlust te stimuleren. Sommige combineren het met pianissimo om het paard ook te ondersteunen qua stress.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:37

Ligt er ook aan; hoe groot is je stal tegenover je paard? Waar is de deur? Waar is de voerbak en waar de drinkbak?

Toen onze paarden nog op stal stonden, hing ik ook een net op van borst hoogte een meter omhoog. Hooi zakt wel.
Toen hing er eentje met de deken vast in het net. Geen paniek en stond gewoon te wachten en eten, maar het kan wel gebeuren.

Nu hangen we met heel slecht weer weleens wat netten in de schuilstal en zitten ze er nooit in vast, maar zie ook wel een afstand tot het net, betere houding etc.
Als het af is, gaan we wel ook daar bakken maken, maar was voor tijdelijk het handigste.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:02

Ik heb binnen en buiten allerlei slowfeeders staan en hangen.
In al die jaren heeft er nog noit 1 vast gezeten met deken of been ( staan zonder ijzers).
Een hooitas kan je met een halstertouw waarschijnlijk wel aan je bovenzijde van je boxwand vastmaken.
En wat is echt laag? Als je kijkt hoe hoog je paard schraapt, dan iets hoger ophangen.

Lees het topic maar een door er staan vele slowmogelijkheden.
Zelf ga ik nog een plastic ton ophangen met gaten aan de zijkanten.
Om zoveel mogelijk verschillende voer houdingen aan te bieden.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:43

Hier hadden we dus al een bak met slowfeedrek in het stalletje, maar ik moest er een andere slowfeedplek bij maken, omdat Toby de kleine Paul dus niet meer de stal in liet en lekker bijna alles zelf op at >;) en die arme Paultje werd wel heel skinny :(:)

Het "probleem" was alleen dat het 's morgens weinig of geen extra werk moest zijn voor de stalbaas, tijdens de voerronde en het buiten zetten.
Na een beetje googelen (beter goed gejat dan slecht zelf bedacht :+ ), ben ik voor de speciekuipvariant gegaan.


Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk laten ze ze staan, want anders moet ik nog wat fiksen dat ik ze aan een paal kan knopen ofzo :=

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 13:41

MamaMiesje schreef:
Hier hadden we dus al een bak met slowfeedrek in het stalletje, maar ik moest er een andere slowfeedplek bij maken, omdat Toby de kleine Paul dus niet meer de stal in liet en lekker bijna alles zelf op at >;) en die arme Paultje werd wel heel skinny :(:)

Het "probleem" was alleen dat het 's morgens weinig of geen extra werk moest zijn voor de stalbaas, tijdens de voerronde en het buiten zetten.
Na een beetje googelen (beter goed gejat dan slecht zelf bedacht :+ ), ben ik voor de speciekuipvariant gegaan.


[ [url=m/fc15F3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RRD3gM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hopelijk laten ze ze staan, want anders moet ik nog wat fiksen dat ik ze aan een paal kan knopen ofzo :=

Ik heb er 10 cm beton ingestort. Maar een zware tegel zou misschien ook kunnen. Zonder verzwaring gaat die de lucht in.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:52

Hij lag wel op de kop := , maar verder was hij mooi leeggegeten :D

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:41

Ik twijfel tussen een slowfeeder van

Zeldenrust Haystack en PaardEerlijk.

Iemand ervaring met deze 2 merken?

Ik neig naar de Zeldenrust, maar die is 75 x 75, er staat dat er 9 kg ruwvoer in kan. Maar dat lijkt me sterk...
Bang dat hij echt te klein is voor de hele nacht.

Die van PaardEerlijk is 90x1M.