[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:52

tamary schreef:
Probleem is dat het niet/nauwelijks slowt en het gemorste stro ook niet gegeten wordt (berg afval wat je weg moet halen, heeft geld gekost en je dieren noch jij zijn er ook maar iets mee opgeschoten). In hit-actief stallen is er en aparte stroruif en is het hooi op rantsoen om altijd wat te knabbelen te hebben zonder te dik te worden. En een groot deel van het hele slowfeeden is om altijd ruwvoer te hebben zonder baggervette paarden. Mixen helpt daarbij dus niet, meerdere ruiven en afwisselen tussen hooi en stro je in welke doet veel meer, dan zijn ze al langer bezig omdat ze willen controleren waar het lekkerste eten is.

Ik weet niet of dat altijd opgaat? It is me had het daar in elk geval niet over, vandaar dat ik zei dat áls het verder slowt ik er geen probleem mee zou hebben. Ja het kost geld in aanschaf, maar als daarmee het doel (verder slowen) bereikt wordt is dat mij prima.



DubbelDun schreef:
Is het dan niet handiger om 2 verschillende slowfeeders te vullen met de ene hooi en de andere stro.
Als het hooi toch al als eerste gegeten wordt zullen degene die nog honger hebben vanzelf wel aan het stro beginnen. Grote kans dat er dan ook minder mee geknoeid wordt.


Dat klinkt dan inderdaad handiger.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:59

Ik mix hooi en stro ook maar bij ons gaat alles gewoon op en amper op de grond. Het is wel “lekker” stro.
Als ze op stal staan krijgen ze wel 2 aparte zakken maar buiten hebben ze 1 bak.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 15:10

Door het stro is er altijd wat te eten, maar door de wind waait het weer weg en dat geeft zo n rommel en dat is ook weer zonde van het stro.

Het apart voeren in een hooinet is een goed idee. Dat ga ik proberen! Bedankt voor het meedenken!

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 23:40

Kasmir schreef:
Ik mix hooi en stro ook maar bij ons gaat alles gewoon op en amper op de grond. Het is wel “lekker” stro.
Als ze op stal staan krijgen ze wel 2 aparte zakken maar buiten hebben ze 1 bak.

Wat voor soort is dat, lekker stro?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:05

In het hooihuisje hebben wij wel stro erbij. Hooi ligt daar los in met het stro. Wordt beiden goed gegeten. In de 2 ibc vaten alleen hooi, want anders laten ze het stro wel liggen, helemaal als het nat wordt.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:49

Wat voor stro geven jullie bij? En in welke Maas?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:12

Love_Mirra schreef:
Wat voor stro geven jullie bij? En in welke Maas?

Ik geef onbeperkt stro in een palletbox met een action (4,5x4,5) net erover maar dat net is meer tegen het eruit wippen dan om te slowen.

Heb net mijn extra sterke Equiculinair netten binnen.
Maas was groter dan ik had verwacht, mijn Huck net is met de dikke draad erbij gemeten en deze niet dus scheelt toch wel een halve tot hele cm helaas. Kwaliteit van de draad ziet er wel top uit.
Heb de grootste gepakt, heb heel droog voordroog op het moment en zonder uit te schudden krijg ik er echt net aan 7,5kg in. Op zich genoeg maar niet zoveel als de site belooft.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:23

Ik liep een rondje door de Gamma, omdat we nieuwe roosters van metaal gaan maken, maar twijfel. Ze hebben daar 2 diktes steigerbuis, maar ook dunnere leiding bij de loodgieters afdeling die ook sterk aanvoelde. Mijn man denkt dat dit gaat draaien. Gewicht is natuurlijk fijn, maar het moet voor mij ( reuma ) ook makkelijk te vullen zijn.

Schelen de prijzen veel met online shops?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:26

superpony schreef:
Ik liep een rondje door de Gamma, omdat we nieuwe roosters van metaal gaan maken, maar twijfel. Ze hebben daar 2 diktes steigerbuis, maar ook dunnere leiding bij de loodgieters afdeling die ook sterk aanvoelde. Mijn man denkt dat dit gaat draaien. Gewicht is natuurlijk fijn, maar het moet voor mij ( reuma ) ook makkelijk te vullen zijn.

Schelen de prijzen veel met online shops?


Stevige verwarmingsbuis trokken ze met de tijd krom hier, maar ik had er een net in want ik durf geen metaal. Een metalen rooster zou denk ik extra stevigheid geven. De tandarts gaf aan dat ze van de netten geen slijtage hebben daar was ik zelfs al bang voor :o

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:32

Wij doen er netten in. Hadden eerder een houten frame, maar trok krom en is stuk gegaan. Nu gewone netten, maar ik wil makkelijker vullen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:34

superpony schreef:
Wij doen er netten in. Hadden eerder een houten frame, maar trok krom en is stuk gegaan. Nu gewone netten, maar ik wil makkelijker vullen.

Hier trokken ze zelfs de sterkste netten binnen een paar maanden kapot in een frame dus ik sjouw maar weer :')
Begreep dat je er een metalen rooster in wilde, zou dan niet voor standaard verwarmingsbuis gaan iig al bleef dat nog wel anderhalf jaar goed.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:04

Nee, ik gebruik altijd netten, nooit metalen roosters.

Nu hebben we gewoon de xl netten van ej overdwars hangen. Dat hebben we eigenlijk al jaren zo. Er gaat een heel baaltje in en we hangen hem zo op, maar ook weleens baaltjes die niet passen. De balen in de netten proppen is wel ene klusje die mijn man meestal 's avonds doet. Het vullen beviel ons toen met de roosters beter. Was jammer dat het hout stuk ging. Daarna zouden we naar een andere plek gaan, dus was het ook van de baan, maar nu toch maar wel iets maken.

Maak dan 2 frames van steigerbuis gewoon. Prijs viel me iets tegen, met name de elleboogjes, maar is ene goede investering.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:24

Ik geef mijn hooi tegenwoordig alleen nog in netten. Omdat mijn Haystack netten versleten waren en ik wel eens wat anders wilde proberen waar net iets meer in kan, heb ik nu 2 van de kleinste netten van de paardendrogist gekocht.
En ik moet zeggen, ze bevallen me prima! Ze zijn, doordat ze net een slagje groter zijn, veel makkelijker te vullen. Daarnaast zijn ze erg stevig en ook soepeler. Mijn oude netten waren heel stug geworden omdat ik mijn hooi (en dus ook de netten), iedere keer nat maak. Momenteel heb ik hooi met wat takken in, maar alles blijft heel.
Ik ben blij dat ik deze gekocht heb. Die van Haystack zijn 75 x 75 cm en deze is 90 x 90, maar er kan wel het dubbele in. Omdat ik mijn hooi nat moet maken, moeten ze ook niet té groot zijn, want dan wordt het te zwaar om te sjouwen.
Ik heb de netten van Haystack met plezier jarenlang gebruikt, maar ben toch blij dat ik deze van de Paardendrogist heb gekocht. Werkt een stuk makkelijker!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 23:13

Om op te hangen bedoel je?

Ik heb echt al jaren de xl netten van ej en die gaan echt bijna nooit kapot hier met 4 paarden. Gebruik ze in de ibc vaten en soms staan ze met zn 4en bij 1 ibc vat te eten, dus wordt er door 4 paarden aan de netten getrokken en gedaan.

Heb in 6 jaar tijd pas 1x de netten vervangen. Die netten van de barefoot site waren bij ons zo kapot, net als aanhanger net van de action.

Sanniejtjuh

Berichten: 1216
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:42

superpony schreef:
Ik liep een rondje door de Gamma, omdat we nieuwe roosters van metaal gaan maken, maar twijfel. Ze hebben daar 2 diktes steigerbuis, maar ook dunnere leiding bij de loodgieters afdeling die ook sterk aanvoelde. Mijn man denkt dat dit gaat draaien. Gewicht is natuurlijk fijn, maar het moet voor mij ( reuma ) ook makkelijk te vullen zijn.

Schelen de prijzen veel met online shops?


Ik heb hier ook (best zware) stijgerbuizen. Online besteld omdat ik dat gelijk de juiste maat kon laten maken was dat gemakkelijker. Maar geloof mij je moet wel een hele rustige eters hebben willen die dunnere buizen “loodgietersbuizen”, kan even niet op de naam komen , niet door gaan buigen/krom worden..

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:59

Ik ben ook erg blij met mijn steigerbuizen. Ik zal eens een foto maken van mijn frame van cv buis..die is alles behalve recht...

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:14

Ik kom hier even binnenvallen..

Onlangs kwam ik een artikel tegen over de schade die bepaalde hooinetten kunnen aanrichten op de tanden van paarden en ben dus op zoek gegaan naar alternatieve vormen van slowfeeders.

Ik wijt niet alle schade aan de hooinetten - ik gok ook dat er schade is van het eten van te kort gras. Maar sta dus wel open om eens naar andere systemen te kijken die ik wel gewoon kan toepassen in mijn stal. Zo heb ik het nu:
Afbeelding
Zijn de netten van de paardendrogist. Netten van een zachter soort touw is evt. ook prima.

Ik had ook al naar van die grote hooizakken gekeken maar die vind je niet in de Benelux.. Uiteraard wel de vierkante en kleinere varianten.
Afbeelding
Afbeelding

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:15

Die van ons eten echt al jaren uit netten en hebben geen schade aan de tanden. Ze zijn 19, 20, 20 en 25 en kauwen ook allemaal goed. Alleen shet heeft geen snijtanden meer, maar eet prima mee. Kwam door EOTRH, dus staat er los van.

Ik vind die onderste ook wel mooi en lijkt me sterk. Zou wel willen weten hoe die bevalt bij mensen, want dat is lastig te beoordelen.

Oke, dus toch steigerbuis. CV buis voelde voor mij wel sterk, maar mn man zei meteen dat die gaat buigen, scheef wordt etc.

Ze eten wisselend rustig en wat heftiger. Bij een beginnetje, staan ze er flink aan te trekken. Daarnaast staan ze ondanks 3 voerplekken vaak met zn 4en tegelijk bij 1 bak aan 1 net te trekken........

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:09

Ik wil eens gerust proberen of ik een foto kan maken van de tanden. Kwam het artikel ergens op facebook tegen en de schade was wel gelijkend. Kan het alleen niet meer terug vinden..

Die netten die ik geplaatst heb zijn van Nibblenets ofzoiets. Zag wel ook dat Imperial Riding ze verkoopt. Echter is dit dus gemaakt van nylon banden, dus vraag me af of dit ook geen schade zou veroorzaken? De banden zijn wel breder.
https://www.minihorseshop.nl/imperial-riding-slowfeeder

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:35

Ik heb al 11 jaar hooinetten en mijn oude dame van 32 heeft alle tanden nog... de kiezen worden er langzaamaan steeds minder :D

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:47

Zo ziet mijn frame van cv buis eruit...
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:57

Dat is behoorlijk verbogen ja.
Overigens heb je van 'cv'-buis zowel dun- als dikwandige pijp. En de dikwandige zal allicht sterker zijn.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:01

Ik spreek niet over tanden verliezen, maar dus oppervlakkige schade aan de snijtanden. Er lijken delen weg geschuurd, alsof ze ergens tegenaan eten. Vooral bij de 2 grote paarden, dus kan ook liggen aan de maasgrootte. (Misschien moet ik iets groter proberen?) Maar zoals ik al zei - kan het ook gewoon slijtage zijn door het eten van kort gras. Echter mogen ze echt niet altijd op een volle gras wei want ik denk dat ik mijn Shet kan rollen dan. :=

Afstappen van slowfeeders wil ik ook niet. Het is gewoon handig, minder hooi overal rondgeslingerd in de stal.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:08

O,ja dat is precies waar mijn man bang voor is met die buizen en dan is het ook zonde van het werk. De houten zijn toen maar een half jaartje mee gegaan, maar toen was het nat worden denk ik ook een probleem.

Jackytje, ik snap het, maar bij ons echt keurige tanden. Geen slijtage aan oppervlak of iets. Ook geen beschadigde neuzen.

De shet met EOTRH is een ander verhaal, maar eet ook goed uit de netten. Mn ene ruin moest echt afvallen en heeft nu een aantal uren per dag een graaskorf om. Gaat ook super.

Wij hebben amper gras. Weitje is nog niet hoog genoeg en dan is het maar voor een uurtje voor de leuk straks.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:31

Welke doorsnee hebben jullie? IK kwam nu online bij steigerbuizen en die hebben meer soorten en maten dan de Gamma.