Aanbrengen oogzalf en schoonmaken oog

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Aanbrengen oogzalf en schoonmaken oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 14:57

Mijn paard heeft na die windbuien van vorige week een geirriteerd oog gekregen wat nu is gaan ontsteken, er komt behoorlijk wat rommel uit nu sinds twee dagen, het is verdikt, warm en het doet zeer als ik eraan kom.
Nu heb ik zalf gehad van de da en dat moet twee keer per dag in, ik maak dan eerst het oog schoon met gekookt afgekoeld water en een gaasje, dit gaat nog net, de buitenkant kan ik mooi schoonmaken wel uiterst voorzichtig ander komt ze in de weerstand. Maar nu komt het, er blijft rommel in het oog zitten ( tussen de binnenkant van de huid en het oog ) dat krijg ik niet weg en ik ga daar ook niet aan zitten, ik probeer met veel water en de rommel wat naar voren te wrijven maar lukt nie echt en het is niet fijn of makkelijk.
Nu het aanbrengen van het oogzalf :( , ik heb een ehbo boek hoe het moet maar dat lukt hier niet, zodra iets richting haar oog komt dan gaat hij stijf dicht of ze trekt haar hoofd weg, onderooglid beetje opentrekken lukt ook niet, ze beschermt haar ogen goed, na veel geworstel komt er dan uiteindelijk wat in maar ik zou het graag wat makkelijker doen zodat ik zeker weet da ter ook wat zalf op de juiste plek komt.

Heeft iemand tips hoe dit te doen en sowieso tips wil ik wel hebben voor het herstel van het ontstoken oog, ik ga zo kamille halen dat schijnt verzachtend te werken

dianalamboo

Re: Aanbrengen oogzalf en schoonmaken oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:00

Wij hebben 7 weken lang zelf gezalfd. Een praam erbij kan goed helpen, hebben wij de eerste weken ook gedaan en vervolgens lukte het om zelf de lip vast te houden. Heb je iemand die je kan helpen, want dan gaat het ook makkelijker. Naarmate de pijn minder wordt en ze eraan wennen gaat het steeds beter met zalven en lukte het ons om alleen te zalven zonder praam oid.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 17:45

7 weken ??? dat is lang zeg, was dat voor een ontstoken oog ? Ik had gehoopt met een paar dagen toch wel een hele verbetering te zien, gewenning is het inderdaad ook, wat deed jij met het vuil in het oog ?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:55

ons paard had een splinter in het oog, geopereerd en wel dus heel ander verhaal. Wij maakte het oog niet schoon, zagen ook geen vuil. Ik zou niet teveel vegen en doen om het vuil eruit te krijgen. Komt vanzelf eruit

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:59

Misschien heb je wat aan mijn topic? Ik heb het 4 x daags moeten doen 4 weken lang..
Zie : [MD] Hoornvlies ernstig beschadigd. Hoe die zalf erin krijgen?

Ik heb een zak appels gekocht, en de appel in 4 partjes gesneden. Elke x als de zalf er in zat een stukje appel. Had ze met 2 dagen door en toen ging het heel eenvoudig en kon ik het ook alleen!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:23

toen mijn paard een ontstoken oog had zag ik na een paar dagen flinke verbetering. alleen was dat een erg makkelijk paard qua zalven.

bij mijn hond krijg ik er ook geen oogzalf in. ik deed uiteindelijk eerst flink wat op mijn vinger en dan zoveel mogelijk in het oog. tubetje krijg ik echt niet in de buurt van zijn ogen, dus had niet veel keus. wel ff goed je handen wassen vantevoren natuurlijk.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:33

Het paard van een vriendin van mij moet vanwege een auto imuun ziekte al geruime tijd (denk een jaar ofzo) elke dag tweemaal daags gezalfd worden. In het begin moest je dat met twee mensen doen, een die de praam en het hoofd vasthield, de andere deed dan de zalf erin. Nu kunnen we het alleen en binnen 5 seconden is het gepiept. Wat wij doen is onze duim net onder het onderste ooglid (wel op het ooglid maar dat je een klein beetje druk tegen de oogbol hebt via dat ooglid) en onze wijsvinger op het bovenste ooglid en dan zo het oog openen, dat je je vingers dus van elkaar af haalt zeg maar. Doordat je de oogleden van elkaar afschuift over de oogbol krijg je het oog vrij gemakkelijk open. Dan drukken we de zalf uit de tube op het onderste ooglid, zodra ze knippert smeert ze het zelf over haar oog uit. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, het is lastig uitleggen zo in een bericht, zou eigenlijk een foto moeten hebben maar die heb ik helaas niet. Zal proberen binnenkort er eentje te maken. Hoop dat het je wat helpt!

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:26

Mn pony heb ik overlaatst ook oogzalf erin moeten doen, ik deed het gewoon terwijl hij stond te eten,
ik spuitte wat vooraan in het hoekje, en wreef het verder, hij vond t niet erg...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:13

elke zomer is het weer raak en moet ik zo nu en dan zalven. Het begint steeds meer te wennen bij haar maar in het begin had ik best veel overedingskracht nodig.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:02

Kamille thee maken. Het gekookte water af laten koelen en met een doekje eerst de ogen schoonmaken.
Het makkelijkste is dat je als je de oogzalf in het oog wilt hebben je dat probeert waneer je met je hand op de bovenkant van het hoofd rust (is bij een groot paard erg moeilijk) zo ga je met de beweging van het paard mee en kun je niet in het oog prikken.
Je breng dan het onderste ooglid ietsje omlaag en laat wat druppen of een lijntje tussen het ooglid en het oog vallen. Na dat je dat gedaan hebt kun je het beste even heel voorzichtig het ooglid wat masseren zodat het er niet meteen uit komt.

Maar tijdens het eten is ook erg handig, dan zijn ze wat afgeleid maar bewegen ze ook meer.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:16

ik deed handshoentjes aan ( latex ) en heb het via mn vinger in haar oog gekregen. gewoon met het tubetje lukte bij mijne ook niet. na 2 dagen waren haar ogen gelukkig weer rustig!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:50

hier was het ook een drama en lukte het niet (merrie is met sommige dingen kopschuw)
Het zo goed en zo kwaad mogelijk met water schoon gemaakt een paar dagen en een vliegenkap opgedaan. Nu doe ik elke keer als ik merk dat een oog wat begint te irriteren (door stof/zand of vliegen) gelijk een vliegenkap op en dat helpt gelukkig. Wat een ellende, om die zalf veilig en schoon in de ogen te krijgen...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 18:46

bedankt voor jullie tips en reacties,
dianalamboo, inderdaad komt het er vanzelf uit maarja als je bezig bent wil ik graag alles schoon en dat is lastig maar ik zit niet in het ook
Kim, dank je voor je link, stond veel in, is bij jouw paard het hoornvlies weer genezen ?
Bella het is me helemaal duidelijk ;)

Ik heb met geduld en rust het beste resultaat al is het nog wel gedoe met die zalf, wat wel heel fijn was dat vanmorgen het oog een stuk rustiger was en er niet meer zo veel troep uit was gekomen, ik maak trouwens eerst schoon met afgekoelde camillethee met een gaasdoekje.
De zalf breng ik aan door eerst een tijdje het puntje van haar oog wat schoon te wrijven/masseren ( dit heeft een ontspannende werking heb ik gemerkt en ze geeft zich eraan over ) en als ze dan helemaal rustig is probeer ik het met de zalf, soms met het tubetje en soms met wat op mijn vingertop ( hygene is dan ver te zoeken want je zit continu aan dat paard, halster, touw etc. ) maar ik merk vooral dat het gewenning is en dan blijft het nog wel gedoe maar als je de rust maar bewaard dan gaat het hier goed.
Ik zag vanmorgen wel toen ze de andere kant opkeek met haar oog dat er een soort puistje, naast har oog richting kaak, zat waar waarschijnlijk die rommel uitkwam denk ik zo, morgen komt er een holistische arts voor de jaarlijkse check en die kan mooi ook even kijken

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:09

hier is het weer helemaal schoon met het oog en er komt en heel klein beetje rommel nog uit afentoe, ik smeer nog 2 dagen door maar de ellende is over gelukkig, bedankt voor jullie tips !

heuvel2407

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:54

Afgekookte groene thee wil ook wel helpen.
Dit kun je in het oog laten lekker met een watje