Eigen weide aan huis, hoe alles doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Eigen weide aan huis, hoe alles doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 11:46

Hallo,

Wij hebben een huisje gekocht met 1ha grond (hoera :D ). Eindelijk gevonden na lang zoeken.

Heb altijd paarden in pension gehad dus eigelijk ben ik nog een leek. Ik ben dus op zoek naar goede tips ivm

- paarden op vlas of stro : wat is gemakkelijkst op te slaan, prijs, mesthoop,....
- welke omheining : ik had gedacht aan permanentdraad (denk toch dat het zo noemt) of hippo safety fence. Er moet later een paard en pony in komen te staan ( de
kindjes moeten ook wat krijgen niewaar )
- hoe stallen maken : Ik wil graag een uitloopstal. De bedoeling is dat paarden 24/7 buiten kunnen op groot stuk paddock met doorgang naar wei als ik een poort
ofzo openzet, maar het moet praktisch blijven als ik een paard wil zadelen, kuisen, dierenarts, je weet wel..
- hoe zit het met waterleiding om dat door te trekken naar je stal? Ik heb namelijk niet zoveel zin om emmers te zeulen.
- misschien nog dingen waar ik helemaal niet aan gedacht heb dus vuur maar af.

Ik weet dat alles zijn prijs heeft maar graag toch tips die te betalen zijn want de centjes blijven niet komen.

Groetjes

tamary

Re: Eigen weide aan huis, hoe alles doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:21

Kijk eens hier voor ideeën.
[VSW] Weiland veranderen in "Paddock Paradise"
[VSW] Weiland veranderen in Paddock Paradise *Deel 2*
En zorg er voor dat je nu meteen de stukken die je permanent wil kunnen gebruiken winterklaar zijn (vorst en nattigheid, dus verharding en isolatie van o.a. je waterleiding en zorg dat je die waterleiding ook binnenshuis kan afsluiten en dat die leeg loopt, dus vorstbestendig is).
Maak je stallen zo dat je er ook boxen van kan maken mocht dat nodig zijn. En zorg dat je een kleiner stukje kan afsluiten (bv poort die normaal gesproken open staat) ivm verzorging, etc.

Neem een goede plattegrond van je terrein (kadaster kaart bv) met de afmetingen en ga tekenen. Vervolgens kan je dat uitproberen met prikpaaltjes en zelf er rondlopen met kruiwagen, etc. kan je overal makkelijk door? Kan een trekker de weide in en bij de mesthoop komen? Ook zonder dat de paarden in de box opgesloten moeten worden of loslopen doordat de draden los moeten? Wat is de meest practische/bereikbare! plek voor je schrikapparaat (aan/uit zetten, etc.)

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:30

Stro is het goedkoopst. En het makkelijkste af te voeren ( boeren willen vaak wel een stro mestbult op hun land maar geen vlas of zaagsel mestbult)

Ik heb er van dat bruine lint omheen waar stroom op kan. Staat luxe (vind ik) niet al te duur. En ik vind het fijner en veiliger dan dat dunne draad.

Wij hebben eventueel nog een stal te koop. Zo'n verplaatsbaar ding met 2 stallen. (dus geen vergunning nodig) Ik had mijn paarden ook het meeste 24/7 buiten (behalve met concours) en de staldeuren liet ik altijd los. Konden ze zelf kiezen of ze naar binnen of buiten wouden.

Een waterleiding zou je eventueel een bron kunnen laten spuiten en grondwater geven. Is goedkoper dan leidingwater. Als je er automatische drinkbakjes op wil doen moet je een hydrofoor installatie neerzetten. (zoek maar op google) Als je dat met een gewone pomp doet houd je pomp het niet land vol.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:53

Wij hebben het als volgt opgebouwd:
Twee boxen gebouwd aan de garage, de boxen hebben ieder twee deuren, een staldeur naar het erf waardoor ik ze kan voeren en eruit kan naar buiten. En een staldeur naar de bak/paddock.
Voor deze staldeur is straatwerk van een paar m2, daarna wandelen ze de rijbak in die tevens als paddock wordt gebruikt. Aan het einde van de bak zit een draad die toegang geeft tot de wei.
Op deze wijze kunnen ze altijd de boxen in, die deuren staan altijd open en in de bak lopen. Ze staan ook vaak op straatwerk te soezen...
In de wei hebben we een drinkbak geplaatst.
In de zomer ligt er niks in de boxen, ze slapen in de rijbak of in de wei en staan alleen met voeren binnen. Verder heb ik ze in de winter op rapsodie staan. Gebruik ik weinig van en een loonwerker laat ik het 1x per jaar ophalen. We hebben een mestput gemaakt naast het straatwerkje waar ze staan, is makkelijk mesten en je ziet hem niet liggen vanaf huis.
De wei heeft geimpregneerde hard houten palen om de 5 meter en 2 rijden Gallagher bruin 40mm lint.
Het stroomapparaat zit aan de stal op netstroom dus geen apparaatje wat een lege batterij kan krijgen of zo.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:47

als je de paarden 24/7 zelf wilt laten kiezen of ze binnen of buiten staan is bodembedekking wellicht niet nodig. je kunt ook kiezen voor rubber in de stal, of een kale vloer. Ik doe alleen in de winter stro in de stallen zodat ze kunnen gaan liggen als ze willen; de rest van het jaar is de stal leeg. Ervaring leert dat ze het naar buiten lopen; en het een troepje wordt.......

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:40

Zelf heb ik buitenstallen laten zetten van hout. Het zijn 3 stallen, waarvan ik er 2 voor de pony's heb en eentje voor voeropslag. In de stallen liggen rubbermatten met daarop strokorrel. Voor de stal heb ik een stuk verhard, omdat het swinters erg blubberig wordt. Nu kunnen ze altijd droog staan en voer ik het hooi in de winter in de hooinetten die voor de stal hangen. Mijn deuren staan altijd open, dus ze kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten willen staan.

Hier staan mss ook nog tips:
[VSW] De ideale stal?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:47

Stro of Vlas is je eigen keuze, Vlas zit in plastic dus kan makkelijker worden opgeslagen, kan evt. buiten staan. Stro moet droog blijven.
Je hebt maar een paar paardjes dus zit niet met wetgeving en boeren in de omgeving willen het altijd wel hebben.
Afrastering is ook wat je zelf mooi vind. Wel zou ik eerder lint nemen dan koord.
Stallen, moet je eens kijken in de omgeving wat je mooi vind, bedrijven die tuinhuisjes bouwen bijvoorbeeld kunnen ook er een maken met een zeide open.
Waterleiding, is gewoon gleuf graven en leiding inleggen, Tyleenslang kost 20 euro per 100 meter, dus dat is zeker goedkoper dan een put laten slaan.
En als je toch aan het graven bent meteen een stroomleiding naar de stal voor als het eerder donker wordt van de winter.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:56

Het nadeel van lint is dat het meer wind vangt en dus ook sneller slap gaat hangen.
Ik heb koord van Ako 3 rijen met daarachter schapengaas Bij de poorten zitten 6 draden (dit voor mijn shet). Stroom op de huisweide gaat met een stekker in het stopcontact en mijn kleine weides met een batterij.
De mest gooi ik nu (ik woon niet in NL) achter op het land en in de herfst gaat het terug over de weide.

In stal heb ik rubber liggen. Dit jaar wordt er nog 40m2 bestraat zodat ze niet in de blubber hoeven te staan als het veel regent.

Mijn stallen zijn gemaakt in bestaande schuren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:02

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:30

qua afrastering is het afhankelijk van je budget, wat je mooi vind en wat jij persoolijk veilig vindt.

ik heb drie lagen donkergroen 4mm lint. staat best mooi en ik vind het minder storend voor de omgeving dan wit lint. maar als het mijn eigen
grond was had ik er een mooi houten hekwerk neer laten zetten.

ook voor stallen heb je natuurlijk heel veel keus afhankelijk van je budget.

ik heb zelf alleen grondwater. en dat is voor je stallen denk ik wel een aanrader. dit is snel rendabel vooral als je wilt sproeien.
ik heb zelf een pomp met een keteltje. geen idee hoe zoiets precies heet, maar die houdt het op druk voor je waterbakken. werkt perfect :j

als je het in de winter vorstvrij wilt houden kom je al snel uit op een rondpomp systeem waardoor het water constant blijft stromen. ik was afgelopen jaar te laat met het aanleggen hiervan en heb de hele winter met water kunnen slepen. en geloof me dat ben je erg snel beu ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:38

Als je een schuilstal met paddock hebt, hoef je geen bodembedekking te gebruiken. Dat scheelt in je opslag en afval. Wij hebben ligmatten in de schuilstal (zie profiel). Als je geen grondwater hebt kan je de waterleiding van je huis onder de grond doortrekken. Doe dat een halve meter diep en neem dan een verwarmde waterbak en je hoeft bij vorst ook niet met water te slepen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:01

- paarden op vlas of stro : wat is gemakkelijkst op te slaan, prijs, mesthoop,....
Ik zal stro doen, veel champignon boeren willen alleen stro, en opslaan maakt volgens mij niet zo veel uit, je kunt het allebij makkelijk opstapelen :)

- welke omheining : ik had gedacht aan permanentdraad (denk toch dat het zo noemt) of hippo safety fence. Er moet later een paard en pony in komen te staan ( de
kindjes moeten ook wat krijgen niewaar )
Aan de buitenkant van het hele gebeuren (mits er geen sloot zit) zou ik een hekwerk plaatsen, en daarvoor 2 a 3 draadjes die makkelijk stuk kunnen als ze vast komen te zitten.

- hoe stallen maken : Ik wil graag een uitloopstal. De bedoeling is dat paarden 24/7 buiten kunnen op groot stuk paddock met doorgang naar wei als ik een poort
ofzo openzet, maar het moet praktisch blijven als ik een paard wil zadelen, kuisen, dierenarts, je weet wel..
Ik zal 3 apparte stallen maken, zeg maar zo iets: *verhoudingen kloppen niet echt :+ )
http://i56.tinypic.com/k3rl1v.jpg
Dan kun je de deur open zetten die naar de wei leid als ze op de weide mogen, en dan ook andersom :)
Bijv. makkelijk dat je dan nog 2 apparte stallen hebt als je bijv. tóch nog besluit om nog een pony erbij te kopen, of een veulentje te fokken oid.

- hoe zit het met waterleiding om dat door te trekken naar je stal? Ik heb namelijk niet zoveel zin om emmers te zeulen.
Dat weet ik niet :+

- misschien nog dingen waar ik helemaal niet aan gedacht heb dus vuur maar af.
Leg een goede bodem in je bak, en als dat niet mogelijk is en de bak super stoffig is, dan zet er optijd een sproeier op zodat je pony geen 'stof longen' krijgt.