Manen wassen, hoe??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Manen wassen, hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 19:39

Hai!
Ik heb hier al een heel oud topic over waar niet meer in gereageerd word,
Maar mijn probleem: de manen en staart van mijn pony zijn heel vet, maar ze is bang voor water hoe was ik ze?
als je tips hebt, heel erg bedankt :D

met vriendelijke gr lisa

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:12

Als ze vet zijn, dan loopt eventueel regenwater er makkelijk af. Het is dus eigenlijk alleen maar een goed hulpmiddel voor je pony. Door te wassen, verbreek je de natuurlijke vetlaag en zal de pony sneller nat op de huid worden (dus niet alleen de vacht/manen/staart). Tenzij je zeer actief aan wedstrijden doet, zou ik het wassen achterwege laten. ;)

capopjekop

Re: Manen wassen, hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:55

Neemt niet weg dat het wel handig is als de pony aan wassen went. Je kunt ook een keer om medische redenen moeten gaan wassen. Dus ik denk dat er niks anders opzit dan je pony aan water te laten wennen. Zelf houd ik ze de eerste keer vast, of laat ze vasthouden. Begin rustig met het sproeien van de hoef. Waarschijnlijk gaat je pony dan lopen, zelf loop ik gewoon mee met de slang op het been gericht en zeg dat mijn pony moet gaan stilstaan. Als ze dat braaf doen beloon ik natuurlijk heel uitgebreid met mijn stem. Ik haal de slang niet weg, dat zou een beloning zijn. Lopen = straal weg denkt je paardje dan. Als ze bij het afspuiten van de hoef rustig blijft staan ga je steeds een stukje hoger. Die van mij vonden dat de eerste keer heel eng, daarom ben ik ze gaan aaien terwijl de straal op ze stond, daar werden ze heel rustig van. Succes.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:58

Staarten kun je altijd wel met regenwater in een emmer doen. Dan hang je gewoon de staart in de emmer. Daarna zou je kunnen wassen met speciale shampoo's die je op dezelfde manier uitwast.
Vind ik altijd wel erg handig werken.

Leren wassen is altijd handig. Je paardje moet het ooit leren. Net als al gezegt begin anders met iemand vast laten houden en voorzichtig de hoefjes afspuiten en zo steeds verder naar boven.

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:01

Hoi ..

Mijn pony van 3 was panisch voor water ..Ik ben gewoon heel veel gaan oefenen , vooral met het mooie weer van afgelopen weken.
Ze trok letterlijk het halster kapot als de kraan aan ging en begon te stijgeren.
Nu kan ik haar gewoon lekker wassen:)
Het zou fijn zijn als je hulp had , dat iemand je paardje vasthoudt tijdens het wassen en in kleine stapjes werken dus niet gelijk je hele pony gaan wassen en zo veel mogelijk herhalen.

Succes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:06

Even wachten tot het lekker heet weer is en dan met een emmer en een spons haar laten wennen aan water. Het is inderdaad wel nuttig dat je pony gewassen kan worden voor het geval dat om medische redenen zou moeten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 12:45

Hoi!
Iedereen bedankt voor de tips! Ik heb er veel aan! Hopelijk word het snel weer mooi weer! :)
Het topic hoeft niet gesloten te worden, tips zijn nog altijd welkom
@shenavallie, mijn pony staat ook nog eens 24 uur per dag buiten dus misschien is het wel handig! alleen iedereen heeft gelijk voor medische redens moet ik al gaan proberen te wasssen ;)