Hallo Allemaal, Ik ben al een tijdje op zoek naar informatie over de kaakgroei van paarden. Helaas heb ik dit nog steeds niet kunnen vinden ik hoop dus dat jullie me kunnen helpen. Hoe groeit de kaak van een paard/ pony? Mijn 2jarige tinker merrie heeft namelijk een lichte ondervoorbeet, heb dit weleens vaker gezien bij 2jarigen. Maar weet dus niet hoe het bij die zijn uitgegroeid, en vroeg me dus af of dit normaal is.
Ik ga sowieso binnenkort de dierenarts te bellen om naar haar gebitje te kijken, maar vroeg het me gewoon af hoe de kaak van een paard nou groeit. en overal is informatie over de tanden te vinden, maar nergens van de kaak. Hoop dat jullie me alvast verder kunnen helpen. Alvast bedankt
De kaken groeien naar mijn weten precies zoals ze zijn. Een krom hoofd blijft krom, een onderbeet een onderbeet en een overbeet een overbeet.
Aan het gebit op zich kan wel veel gedaan worden en met name bij een onder en overbeet is het belangrijk dat de tanden niet te lang worden.
Paarden kunnen meestal nog grazen met de meest wonderlijke misvormingen aan de kaak en gebit. Eten gaat ook altijd goed omdat ze dat tussen de kiezen malen en hun tanden daarbij geen rol spelen. Ze pakken het voer op met de lippen.
het punt is dus dat ze eerst gewoon een goed gebit had, en sinds een paar maand licht onderbeetje heeft, en ik dus wil voorkomen dat dit erger word. Mijn shettie heeft namelijk al een krom gebit, voordeel bij haar is dat ze nu wel goed op gewicht blijft. en niet zoals de meest shets zo'n blokje wordt.. maar de tinker wil ik straks gaan sporten en dan zijn onder/overbeetjes niet echt makkelijk, ivm ligging bit enzo
ik zal er morgen nog eens proberen naar te kijken, maar de brave merrie is niet zo braaf zodra je aan haar mond gaat zitten.. dat is nog een gevoelig puntje dus moet daar wel altijd eventjes de tijd voor nemen.
Ja, lastig dan. Mijn hengst wil ook niet dat ik aan zijn mond zit, maar ik maak met een lapje de neusgaten schoon en als ik dan al in die regio zit laat hij ook de lippen wel optillen. Misschien is dat een idee?
FrannieTJE
Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 15:47
vanochtend eventjes gekeken, het is echt de kaak die verder naar voren staat..