Zonnepaneel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Zonnepaneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:29

Binnenkort gaan we onze nieuwe weide ingebruik nemen, samen met de paddock gaat dit het nieuwe verblijf worden van de paarden. Omdat er geen elektriciteit ligt, moeten wij altijd gebruik maken van batterijen voor de stroom op de draad. Die dingen lopen leeg en ik kan om de zoveel tijd een nieuwe kopen en dat loopt aardig op van kosten.
Nu is er tegenwoordig een batterij op zonnepanelen. Zijn er bokkers die hier al gebruik van maken? Want ik zou daar graag meer info over hebben. Bv: hoe zit het met de stroom als de zon lange tijd niet schijnt, zoals bv in de winter?
Wat zijn de voor- en nadelen?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:36

Wij hebben er een gekocht. Helaas is zonnepaneel op mysterieuze wijze gebroken, dus moet nu accu alsnog aan de oplader zetten. Nog geen ervaring mee dus. Maar volgens instructie moet paneel op noorden gericht staan, dus zonlicht heeft er weinig invloed op. Gaat gewoon om daglicht.

Worrel

Re: Zonnepaneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:31

Moderne zonnepanelen zijn idd daglichtgevoelig. Volgens mij moet je bij aanschaf van deze apparaten erop letten of je er een koopt waarbij het paneel onderhoudsspanning aan je accu levert (waardoor je accu minder snel leeg is maar wel weer aan de lader moet) of de accu echt oplaad.

Dan moet je er weer op letten of je met je paneel gaat "druppelladen" zodra de accu vol is.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 09:56

Bedankt voor de tip Worrel.
Ik vind het zelf wel heel interessant. Ik ga er zeker eens achter horen en dan mijn lijstje met vragen meenemen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:15

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb gewoon een kleine accu in mijn stal waar het stroomapparaat op werkt. Zou dat geen optie zijn? Die gaat lang mee en kun je gewoon steeds opladen thuis.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:25

kun je geen kabel aanleggen? dat is bij ons op stal ook gebeurt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:32

Nou, dan zou er bij ons 500 meter kabel moeten komen, over land dat niet van ons is. Dat gaat als het al lukt heel erg in de papieren lopen. Dan is een accu (eventueel op zonnepaneel) toch echt veel goedkoper.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 09:06

Ja, onze weide ligt echt tussen de akkers, dan moet ik al gaan aftappen van huizen die idd op 500 meter liggen. Geen optie dus.
Een accu is ook een mogelijkheid natuurlijk maar een zonnepaneel lijkt me dan handiger, die hoef je niet op te laden.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:31

Ik heb gewoon bij de garage gratis twee tweedehands autoaccu's gehaald en deze aangesloten op mijn stroomkastje. Als de ene leeg is (ong 3 maanden) dan laad ik die op en stop de andere erin. Scheelt echt een hoop in de kosten. Zonnenpaneeltjes lijken me ook wel wat.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:08

Nadeel van een zonnepaneel lijkt mij de aanschafprijs en misschien aantrekkelijk voor dieven?

Goeie tip deedee19 van die autoaccu's.
Met een acculader erbij en die twee gratis accu's ben je heel goedkoop uit.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:30

Ja klopt. De acculader kostte geloof ik rond de 60 euro en het autobedrijf wil graag van de accu's af hoor. Als ze echt leeg zijn mag ik ze terugbrengen en omruilen voor een exemplaar wat voor de wei nog goed genoeg is maar voor een auto niet meer.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:56

Hangt er wel vanaf hoe veel meter omheining je hebt, of zo'n oude accu nog genoeg doet, lijkt me. Voor een klein stukje is het een prima oplossing.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 09:09

Het is inderdaad vrij duur ik krijg binnenkort nog voor een mooi bedrag ecocheques waar ik die mee kan betalen. Ja, dieven zijn gevaarlijk maar als ik daar allemaal aan moet denken, die zonnepaneel komt sowieso op het dak, dan moeten ze al een ladder meenemen en dergelijke. Dat gaat opvallen bij de buren :D . Trouwens die kunnen ook makkelijk zo'n accu stelen...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:36

Ik krijg een dezer dagen eindelijk het zonnepaneel binnen (1e was op onverklaarbare wijze gebroken). Ben heel benieuwd hoe het werkt. Zal jullie op de hoogte houden. Scheelt me in ieder geval een flink gezeul met de accu (wat is dat kreng zwaar), als deze leeg is en opgeladen moet worden.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 13:03

tine10 schreef:
Ik krijg een dezer dagen eindelijk het zonnepaneel binnen (1e was op onverklaarbare wijze gebroken). Ben heel benieuwd hoe het werkt. Zal jullie op de hoogte houden. Scheelt me in ieder geval een flink gezeul met de accu (wat is dat kreng zwaar), als deze leeg is en opgeladen moet worden.

Ik ben inderdaad zeer benieuwd naar je ervaringen! Bij ons gaat het zeker nog twee maanden duren vooraleer we de nieuwe weide in gebruik nemen en dan pas gaan we ons zoiets aanschaffen, dus tijd genoeg om jouw bevindingen te horen.

Worrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:03

Zonnepanelen zijn niet zo duur meer, ik heb geen idee hoeveel Watt je paneel moet leveren om prik op een stukje schrikdraad te houden. Ik zou wensen dat ik iets meer elektrotechnisch hobbyist was, dan zou ik gaan experimenteren.

elizewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:56

Een vriendin van mij heeft eerst een stroomapp. met een zonnenpaneel gehad. heeft goed gewerkt, maar in de winter begaf hij het toch vaker. Tweede accu (oplaadbaar) erbij gekocht en die om de zo veel tijd omgewisseld. Werkte prima.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:37

Afgelopen dinsdag eindelijk zonnepaneel ontvangen. Hebben ze de verkeerde gestuurd, te klein. Maar we mochten deze gebruiken tot de goede is ontvangen. Afgelopen dinsdag had ik nog 4000 volt op het lint/koord. De volgende ochtend rond 9 uur stond er alweer 6000 volt op. Dus met een paar uurtjes daglicht (het was een zwaarbewolkte dag!!). Het paneel staat op het noorden, we hebben (grofweg gerekend) 4 kilometer koord/lint in de wei staan.(koord rondom de 4 ha, binnenin ivm strookbegrazing oud lint)

Inmiddels heb ik een klap van 10000 volt erop. Ruim voldoende dus :D . Nu is het wel zo dat ik normaal gesproken overdag geen stroom op het lint heb staan, alleen maar snachts. Maar om te zien hoe de apparatuur zich redt, zal ik deze week dag en nacht stroom erop hebben. Ik hou jullie op de hoogte.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 09:19

Klinkt alvast veelbelovend!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:48

Werkt prima hoor zo'n schrikdraadapparaat met zonnepaneel ! Als je hem maar goed ophangt zodat hij zoveel mogelijk daglicht opvangt , en het paneeltje een beetje schoon houdt (sneeuw er af halen enzo :P ) en dan laadt hij prima op hoor met gewoon daglicht. Er hoeft echt geen 30 graden zon op staan te branden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:52

Hij moet volgens gebruiksaanwijzing op noorden staan, dus niet op de zon. Heb nu alleen te klein zonnepaneel, want merk nu wel dat als ik dag en nacht stroom erop heb, dat hij het toch niet kan bijbenen. Maar goed, grotere komt eraan. Bovendien heb ik overdag eigenlijk geen stroom nodig. Is ook alleen voor de zomerwei. De winterwei is aan huis, dan heb ik stroom uit de muur voor schrikapparaat.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 13:01

Wel, wij hebben maar een dikke halve hectare met 1 tussendraad die moet voorzien worden van stroom. Wij hebben echter dag en nacht stroom nodig, die van mij is nogal een Houdini.
Binnenkort eens gaan zien voor zo'n panneel.