Pony bang voor water.. :/

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HeavensDevil

Pony bang voor water.. :/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 15:39

Mijne 4 jarige pony Binky is bang voor water maar met dit weer willen wij hem juist lekker wassen.. En ja wij hebben al geprobeerd om het water gewoon naast zijn been te laten druppelen.. daarna op zijn hoef maar hij blijft maar weg lopen en door ons heen lopen vast maken willen wij niet want dan trekt ie zich gewoon los..

Hebben jullie hiervoor tips ??

ual_95

Re: Pony bang voor water.. :/

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:53

Misschien kan je eerst beginnen met gewoon wat lauwer water? Dus niet meteen koud.. Zou ik ook niet leuk/lekker vinden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:05

Laat een persoon de pony vasthouden, de ander houdt een emmer water met spons bij de hand. De pony mag best lopen, maar dan in rondjes om je heen. Zorg dus voor voldoende ruimte. De andere persoon pakt de natte spons en houdt de spons tegen de pony (een been bijvoorbeeld). De pony zal waarschijnlijk gaan lopen, maar degene met de spons blijft meelopen en zorgt ervoor dat de spons de pony blijft raken. Pas als de pony stopt met lopen en wat begint te ontspannen, haal je gelijk de spons weg. Dat is namelijk de beloning. Echt pas weghalen als hij stilstaat, vooral niet eerder.
Succes

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:14

mijn pony was er ook bang van.
ik heb eerst gewoon een flesje water genomen en wat uitgekapt in men hand.(in een flesje zit niet zoveel water als in een emmer dus zijn ze er minder bang van)
dan laat je hem uit je hand drinken.
als hij dat doet ga je een stapje verder.je kapt water van het flesje in je hand je laat hem drinken en spettert "per ongeluk" wat op hem (niet te veel maar een paar drupjes.)
nu is hij al gewent dat het water uit het flesje stroomt dus kap je beetje bij beetje het flesje naast hem leeg.als hij dat laat doen.doe je het weer maar dan een beetje dichter bij.blijft hij staan dan weer een beetje dichter bij.dan kap je (een klein beetje)water "per onkgeluk" een beetje op zijn hoef.dan wat hoger op zijn been,op zijn schouder en zo ga je steeds beetje bij beetje hoger.uiteindelijk kan je het flesje over zijn rug leeg kappen.lukt het met het flesje?dan doe je het net hetzelfde met de tuinslang.
elke pony is verschillend dus weet ik niet of het bij jou pony gaat lukken maar bij die van mij ging het echt super.ik was om 2 uur begonnen met stap 1 en om 4 uur stond hij netjes gewassen in zijn stal. :D
nog 1 tip:zet je pony op het gras dan heeft hij afleiding en heeft hij iets te doen

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:09

emmer met water en een spons en dan gewoon beginnen bij zijn hals.
zorg ervoor dat iemand anders hem vasthoud zodat jij je handen vrij hebt.
Het is voor hem inderdaad prettig als er afleiding is in de vorm va bijvoorbeeld eten, maar als hij echt gestrest wordt zal hij waarschijnlijk niet eten. Eet hij wel is het alleen maar mooi meegenomen en zal hij ook eerder stoppen met verzetten.
Ik zou gewoon vrij lomp een natte spons over zijn hals halen. Mijn paard houd gewoon niet van water en al helemaal niet op zijn benen (hoofd is helemaal onmogelijk) maar zodra ik zijn lijf en hals nat heb, vind hij het niet erg meer. Ik kan hem nu ook gewoon afspuiten met de tuinslang. Dus ik zou niet zo enorm voorzichtig beginnen maar gewoon met een natte spons bij zijn hals. Ga wel door totdat hij stopt met draaien en moeilijk doen, dan belonen afbouwen / stoppen.

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:58

Ja wij hadden het geprobeerd met sponsje.. en gewoon bij zijn benen beginnen maar twas alleen door ons heel lopen en draaien :/

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:52

Als je pony over je heen wil lopen, moet je daar eerst eens op gaan trainen imo.

Wat ik met water deed was mijn pony (toen 3) vast houden op een plek met veel ruimte. Vervolgens iemand anders de tuinslang er op (zorg dat je voldoende slanglengte hebt) en dan gewoon rondjes laten lopen/rennen. Direct straal weg wanneer hij even stilstaat. Klinkt misschien heel cru, maar inmiddels staat mijn pony netjes stil en vind hij het zelfs prettig.

Met een spons en emmer heb ik ook geprobeerd, maar dat werkte niet zo goed. Net zoals RGBrink zegt, niet té voorzichtig. Een druppelstraaltje vond mijn pony enger dan een normale straal water. Het is gewoon een kwestie van wennen. En als je je pony na het afspuiten lekker laat rollen in het zand, zullen ze dat ook al snel weten. Dat is echt de grootste beloning ooit voor hem, heerlijk paneren :j

Het commando 'zet neer' kan ook helpen om je paard te leren dat hij zijn voet moet laten staan wanneer je er met de slang op gaat. Zeker bij de achterbenen is het een beetje een raar gevoel voor de eerste keer (volgens mijn pony dan). Daar heeft een straal ook nog een voordeel boven een spons, je kunt meer afstand houden en loopt dus ook niet het risico geschopt te worden.
Succes!