Zo zag ik mijn paard in de wei staan, en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLianneZorro

Zo zag ik mijn paard in de wei staan, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:11

Mijn ouders zijn gescheiden en daardoor neem ik mijn paard wel is mee naar mijn vader.
Dat had ik deze vakantie dus weer gedaan.
Zondag kwamen we weer terug en we zetten hem eerst in de wei bij zijn oude koppel.
Altijd werd hij al een beetje verstoten en ik zag dat hij er ook ongelukkig was.
Toen hij in de wei kwam ging alles goed. De paarden snuffelde even en klaar.
Mijn vader, vriendin en ik waren er nog een 20 mins bij blijven kijken en het bleef rustig.
Ik had er al een slecht gevoel bij dus ik ging vast me spullen opruimen, omdat ik bang was om te zien dat er toch iets gebeurde.
Daarna hadden we me vriendin naar huis gebracht en toen ging ik ook naar huis.
Ik was onder de douche gestapt en ging me bed in.
Ik kon niet slapen en ik bleef ook een tijdje huilen.
Vandaag moest ik gewoon naar school, en daarna was ik gelijk naar hem toe gegaan en toen zag ik hem zo in een hoekje van de wei staan:

http://i55.tinypic.com/2py7v9g.jpg

http://i52.tinypic.com/5n54bd.jpg

http://i52.tinypic.com/10wmoud.jpg

Toen ik hem zo zag staan heb ik hem gelijk de wei uit gehaald en opstal gezet. Ik heb de meeste wonden geprobeerd schoon te maken.
Maar bij enkele had hij zo veel pijn dat hij naar achter trapte.
Nu staat hij bij een ander koppeltje ruinen in de wei.
En toen kreeg ik gelijk een reactie van iemand: '' Als het niet goed gaat moet hij weer terug naar het oude koppel.
Want eigenlijk lokt Vido het zelf uit dus eigenschuld dikke bult''.
Ik vind het zo een vreselijke reactie dat ze zo reageerde ik stond daar helemaal in tranen en toen kreeg ik dat nog over me heen.
Hiervoor had ik al na gedacht om naar een andere stal te gaan en nu weet ik het voor 90% zeker.
Daar heb ik het nu ook met mijn moeder over gehad maar die zei dat ze me dan niet meer zou brengen met de auto aangezien me zusje gewoon nog hier opstal staat.
Nu heb ik het er wel voorover om te fietsen... Maar ik ben bang dat ik dat niet vol hou met me school...
Op stal heb ik het erook over gehad of hij een stukje apart mog met een vriendje van hem maar dat mogt niet.
maar hij mog wel alleen ergins staan op een vreselijk klein stukje met weinig gras en dat word zowiezo niks want ik wil niet dat hij alleen is.

Ik weet nu echt niet wat ik moet doen...

Sorry als ik verkeerd sta

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:18

Als paarden bij elkaar in de wei komen moet de rangorde worden bepaald, en daar word bij gevochten. Op die 1e plek is het niet duidelijk waar hij zit, een zwelling+wondje moet je wel even in de gaten houden.
Toen mijn paard in de kudde kwam had hij een enorme scheur in zn voorbeen, veel happlekken etc. Ander paard had waarschijnlijk door hem een enorme borstwond. Niets aan te doen, nu word hij volledig geaccepteerd en andersom ook.
Hem van de wei halen heeft eigenlijk geen zin, dan begint het alleen steeds weer opnieuw.
Daarnaast lokken paarden NIET vrijwillig gevechten uit, wat ze zei is dus klinkklare onzin.
Hij kent de gedragscodes van de kudde hoogstwaarschijnlijk niet en wordt daardoor afgestoten. Na verloop van tijd leert hij ze kennen, en omdat ze toch met elkaar in een weide staan zullen de anderen hem hoogstwaarschijnlijk gewoon accepteren.

Edit: de 1e foto is zn oor, zie ik nu. Maar.. het zijn wel opvallend kleine wondjes en veel voor een gevecht.. weet je zeker dat het de paarden zijn geweest? en niet muggen/gevaarlijke omheining of uitstekende dingen?

xLianneZorro

Re: Zo zag ik mijn paard in de wei staan, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:22

Hij staat nu al 8 á 9 maanden in die kudde... En ik heb hem vaker aangetroffen met wonden en kale plekken maar nog nooit zo erg. Ik denk wel dat het paarden zijn want het zijn wel echte bijt wonden zeker bij zijn buik... Dat bij zijn oor vind ik zelf ook erg raar...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:26

Gaat het goed bij het nieuwe koppeltje ruinen zou ik daar mooi blijven..het heeft geen zin hem terug te zetten bij de eerste groep alleen maar 'omdat hij het maar moet leren'. Wie betaalt de DA-rekening als het nog erger wordt?

Laat je niet intimideren door die 'iemand', zeker als het niet eens de staleigenaar is..

Succes!

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:27

Ik heb hem vandaag in het weitje gezet de andere paarden zelf waren er niet die waren naar de manege lessen volgen maar ik krijg zo een smsje van iemand die ze ff in de gaten houd...

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:33

iLOVEVIDO schreef:
Hij staat nu al 8 á 9 maanden in die kudde... En ik heb hem vaker aangetroffen met wonden en kale plekken maar nog nooit zo erg. Ik denk wel dat het paarden zijn want het zijn wel echte bijt wonden zeker bij zijn buik... Dat bij zijn oor vind ik zelf ook erg raar...

Ik ben het met slofje eens, het hoort in principe gewoon bij de rangorde bepalen. Mijn paard had in het begin ook veel wondjes, maar na een tijdje is dat klaar..

Als jij je paard mee hebt gehad naar je vader en hem daarna weer terug zet zal de rangorde opnieuw bepaald moeten worden.

Ik zou het op zijn minst wat langer aankijken, mocht het te erg worden kun je altijd andere acties ondernemen..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:56

TS, ik ken je situatie hoor. Mijn paardje zit nu ook helemaal onder de wondjes, ook bloedende wonden. Tegen mij wordt ook steeds gezegd dat dit rangorde bepalen is, maar het is al wekenlang aan de gang. Nu is mijn paard ook geen lieverdje hoor, die trapt anderen ook. Helaas is hij wel degene die onder de wonden en plekken zit. Daarbij is hij nu heel onrustig op de wei, steeds langs de draad heen en weer lopen.

Wat ik je als tip wil geven: "Kijk het aan zo lang jij vind dat het nodig is. Jij kent je paard het beste, dus jij weet ook wanneer hij zich niet happy voelt in zijn kudde" Succes in ieder geval ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:59

Is je paardje de enige schimmel in de kudde. Zo ja doe hem eens een donkere zomerdeken op. Kijk of ie dan nog zo gepest wordt.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:02

Mijn paard is een tijdje terug ook flink te grazen genomen door een nieuwe in de wei. Grote diepe wond op haar binnen-bovenbeen. Gelukkig genezen wonden meestal snel. Nu is er niks meer aan de hand en ik denk dat jou paard ook vanzelf wel wordt geaccepteerd!

Als het écht niet beter wordt moet je inderdaad aan een andere kudde denken maar dat zou ik nu nog niet doen.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:05

Het paard staat al 8/9 maanden in deze kudde. Ik zou mijn paard echt geen maanden lang in elkaar getrapt laten worden. Sorry maar dat is gewoon mishandeling als je daar mee doorgaat. Als paarden in de eerste week de rangorde bepalen en daarna sporadisch nog eens een trap uitdelen alla maar 8.9 maanden nee hoor had mijn paard er direct uit gehaald.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:07

Dinopino schreef:
Is je paardje de enige schimmel in de kudde. Zo ja doe hem eens een donkere zomerdeken op. Kijk of ie dan nog zo gepest wordt.

kan dat echt verschil maken? mijne is namelijk ook de enige die helemaal wit is

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:14

Die van mij werd in het begin door zijn - nu allerbeste - vrienden het licht uit z'n ogen geslagen. De wei is even verdeeld met een lijntje ertussen, en binnen een dag stonden ze over het lijntje al aan elkaars schoften te krabbelen. En zoals ik als schreef: het zijn nu echt weer elkaars allerbeste vrienden, die met elkaar een hoop rottigheid uithalen (touwtjes lostrekken, ontsnappen, waterton in de sloot gooien en er dan naar gaan staan kijken). Ik denk dat het gewoon een zaak is van even de rangorde bepalen.
Succes!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:15

Dilan1993 schreef:
Dinopino schreef:

dat maakt degelijk verschil hoor
mijn schimmel ruin was ook altijd de pineut en werd ook steeds goed te grazen genomen
terwijl die echt wel de kudde regels kent ;) hij is 1 x zo hard getrapt dat hij de volgende dag zelfs niet meer zijn stal uit kwam en dus compleet stokkreupel
getrapt was...
Mijn merrie (ook schimmel) is een alfa en laat zich niks erheen maken maar toch ook wel eens de pineut en daarbij was ze bij beide keren
flink te grazen genomen zomaar uit het niets **ik stond er zelf naast**

Sommige paarden gaan gewoon niet door 1 deur
dat is bij mensen ook zo, maar dat steeds uit mekaar halen maakt de situatie er niet beter op.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:22

klopt :3 wij hadden een witte merrie tussen de 7 donkerdere, die werd geaccepteerd na een tijd, maar in de zomer heeft ze haar bruine eczeemdeken op en dan werd ze weer een week achterna gejaagd :P

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:22

Dilan1993 schreef:
Dinopino schreef:

Ik heb inderdaad ook al vaker gehoord dat schimmels en witte paarden 'gepest' worden...

Verder had ik eigenlijk verwacht schokkende foto's te zien aan de hand van je uitleg. Maar wat ik hier zie is eigenlijk geen big deal. Oké, het is niet leuk om kleine wondjes te zien bij je paard, maar geloof me ik heb al véél ergere dingen gezien hoor. Voor mij zijn deze wondjes eerder een teken van 'echt paard zijn'. Vroeger nam ik ook de moeite om ze allemaal te ontsmetten en zalf erover te smeren. Tegenwoordig laat ik ze zelfs gewoon zo, tenzij ze iets groter zijn of aan de benen zitten, dan ontsmet ik ze wel.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:36

Ik wil toch even reageren:

Rangorde bepalen: Niets mis mee, natuurlijk...

Maar ik heb ook uit ervaring geleerd dat het soms 'door blijft gaan'. Mijn pony wilde de paddock niet meer in (in de wei had hij ruimte, kon hij wegrennen), maar in de paddock was het kleiner. Hij durfde niet meer langs een bepaald paard en alles. Elke keer als ik er kwam had hij wel weer ergens anders een bijtplek, of zijn been open liggen, of meneer was weer eens bijna door de draad heen gerend.

Hoe lang je het wilt aankijken, moet je natuurlijk zelf weten. Maar ik heb de eerste maanden dat ik mijn pony had, heel vaak niet kunnen rijden of wat dan ook, gewoon omdat hij onder de wondjes zat/weer kreupel liep. Het is nooit echt uit de hand gelopen. Maar leuk is anders.

Gelukkig kon mijn pony wel in een andere groep komen te staan, daar ging het een stuk beter. Ik zou de eigenaar voor de keuze stellen: of iets fatsoenlijks of weg... (Je betaalt immers genoeg voor pensionstalletjes tegenwoordig). Het is ook deels de taak (vind ik dan) van een pensionhouder om te zorgen dat de paarden "rustig en goed" in de wei staan. Dan is het maar wat met groepen schuiven... Dat hoort er bij. Gewoon het een keer duidelijk uitleggen waarom je dat wilt.

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:45

bij onze manege was er ook van de zomer een nieuw paard(victoria) super lief en alles.
ging toen in de wei bij de andere na een tijdje, werd achterna gerend door de baas van de kudde(thatum)
wij hadden haar er natuurlijk zo snel mogelijk uit gehaald en toen mocht victoria samen met sunny in een andere wei staan aangezien hun het super goed met elkaar konden vinden.

maar als ze het niet goed vinden om een paar paarden die joun pony wel mag in een ander stuk wei te zetten met joun paard, zou ik miss toch wel opzoek gaan naar een andere stal in de buurt.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:48

Dat is wel balen! Als hij al bijna 9 maanden daar staat, zou ik er ook nie tmeer in geloven ..
Kan hij niet in een wei met de pony van je zusje? En evt. anderen waarmee hij wel overweg kan?

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 19:33

Ik vind 8á 9 maanden idd, te lang. Hij staat sins gister in een ander koppel en tot nu toe gaat het goed!
Hopen dat het zo ook blijft! :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:38

Goed zo!

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:45

Die 2 van mij bleven ook knokken en gaven allebei niet op, die heb ik ook uit elkaar moeten houden. Die van mij kon wel in een wei met pony's die een stuk kleiner waren, meer overmacht voor hem dus.. Weet niet of jij die mogelijkheid ook hebt? Shetjes ofzo? Anders een wei afzetten voor jezelf alleen. Sommige paarden zijn alleen toch gelukkiger dan in een wei waar ze steeds aangevallen worden. Ookal vinden sommige dat ze persé gezelschap van een soortgenoot moeten hebben.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:28

Dit is de reden waarom mijn merrie alleen staat.
Die doet dit andere paarden ook aan. Ik ben nu veel
geruster dan toen ze nog samen met anderen stond
want ze is gewoon bloedlink.. Ze staat nu naast andere met
een draad ertussen.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:29

Die van mij zijn allebei dominant, en zodra er eten in het spel is dan schoppen ze mekaar lens. De een staat met andere paarden die voor haar onderdanig zijn en de ander met 9 geiten en een zwaan, en dat vind hij geweldig :\ Als hij ligt staan ze zelfs bovenop hem :P