Hoeveel paarden maximaal in een kudde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rozebottel

Hoeveel paarden maximaal in een kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 10:06

Wat is de optimale grootte van een kudde?
(Als de grootte van je weide onbeperkt is)

Dus bij hoeveel paarden kun je maximaal bij elkaar zetten zonder dat ze problemen krijgen onderling?
Of zullen zich bij hele grote groepen meerdere kuddes vormen?

Wie heeft hier ervaring mee?

Anoniem

Re: Hoeveel paarden maximaal in een kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:09

Op mijn vorige stal hadden we een kudde van rond de 15 paarden en dat ging goed. Je hebt wel weer vriendjes en mindere vriendjes binnen die kudde natuurlijk, maar met genoeg ruimte is dat geen probleem.
Op de huidige stal staan ze met 8 paarden, gaat ook goed. Je ziet wel vaak dezelfde paarden 2 aan 2 staan.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:10

Er lopen hier bij ons 10 paarden in de kudde! Op een 2 hectare. Dit is een gemengde groep! Shetlanders, haflingers, kwpn'ers, fries en een groninger! Hier gaat het nog steeds goed, ze hebben voldoende ruimte om te vluchten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:11

Bij ons op de manege staan de paarden nooit op stal, maar met zijn allen gwoon 24/7 bij elkaar. Zijn in totaal ongeveer 60 paarden en gaat prima!

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:14

Bij mijn eerste paardrijden hadden ze denk ik een stuk of 30 paarden en die stonden allemaal bij elkaar en dat ging prima. Er was een hele duidelijke rangorde tussen alle paarden. Moet wel zeggen dat die wei echt enorm was met een eigen waterbron, 2 grote stukken bos, heuvels en een hele grote open vlakte. Ondanks dat er zo veel paarden in de kudde stonden moest je soms nog wel eens echt zoeken waar ze nou stonden als je ze uit de wei wilde halen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:50

Ik denk dat de grootte van de kudde in principe onbeperkt is , mits er genoeg ruimte en mogelijkheden zijn op het stuk waar ze staan , inderdaad.

Zodat de paarden zich niet aan elkaars aanwezigheid gaan ergeren omdat ze genoeg ruimte hebben om wat rust op te zoeken , kleine groepjes te vormen , genoeg eten / drinken / schuilplaatsen.... irritatie krijg je over het algemeen vooral als ze last van elkaar ervaren , net zoals bij mensen :P

Bij een kudde van 5 kan al volop frustratie zijn als ze niet genoeg ruimte en mogelijkheden hebben.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:01

JE kan er zoveel bij elkaar zetten als je wil. Echter ik zou de kuddes niet groter maken dan +- 10 paarden. Omdat er anders vrij veel onrust is (vooral bij hengsten).
Het enige waarmee je wel moet opletten (ik weet niet wat je ermee wilt, maar als je bv opfok doet) is dat de kuddes niet steeds veranderen van samenstelling!

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:09

Kennis van mij heeft 32 jonge hengsten op een aantal hectares (Zweden, ruimte zat!). Dat gaat goed :) Al ben je ze soms wel eens kwijt ;) (Lees: 30 min door het gebied struinen en dan pas vinden...)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:11

Wij hebben een vaste groep van 7 paarden, waaronder een pony, jonge paarden, oudere paarden, merries en ruinen door elkaar. En dat gaat prima.
Volgens mij maakt de grootte van de groep niet zoveel uit, als het land maar groot genoeg is voor het aantal paarden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:14

De pest is dat weideformaat nooit onbeperkt is. Er staat altijd een hek omheen. Wilde kuddes (zonder hek dus) kunnen zo 100en paarden bevatten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:16

Wat mij betreft zo groot mogelijk, mits er genoeg ruimte is. :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:17

Bij ons staan er 65 paarden in de kudde. Deze vormen inderdaad kleinere interne kuddes van zo'n 4 a 5 dieren. Die kleinere kuddes wisselen soms wat van samenstelling.

Ze hebben standaard een flinke ruimte tot hun beschikking, maar gaan dagelijks ook 2 a 3 uur op een weide van ca 0,5 ha en dat geeft ook geen problemen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:04

65 paarden op een halve ha, dat is wel even druk dan ;)

Denk dat in de natuur grotere groepen zich opsplitsen omdat 1 hengst nooit zoveel merries bij elkaar kan houden zonder dat andere hengsten daar wat dames van schaken om hun eigen kudde te beginnen. De volwassen vrijgezelle hengsten vormen weer hun eigen vrijgezellen kudde met lotgenoten.

In "gevangenschap" zie je denk ik ook vaak dat grote groepen zich opsplitsen in kleinere groepjes.

Interessant is hoeveel ruimte een kudde van een bepaald aantal paarden sociaal gezien nodig heeft om elkaar niet in de weg te zitten, zo dat er vredig naast- en met elkaar geleefd kan worden...

heuvel2407

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:57

Volgens mij maakt het niet zoveel uit hoe veel paarden je in een kudde doet.
Ligt er wel aan hoeveel land je hebt natuurlijk