zware bak, wat kan ik verwachten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

zware bak, wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 19:13

ik heb verschillende topics gevonden via de zoekfunctie over wat te doen met een zware bak, maar dat is niet echt een antwoord op mijn vraag vandaar dit topic.

sinds een paar weken mag ik van een ontzettend aardige familie de bak gebruiken. zij hebben die bak ooit aangelegd, het scheen een hele goeie te zijn geweest met drainage. ze gebruiken de bak al zeker een jaar niet meer en hij was idd wat verwaarloosd. en wat groener :+
nu ben ik er dus in aan het rijden, hij is inmiddels een keer voor mij gesleepd ( lieve mensen!! ) wat al wel wat scheelde, maar toch is hij nog zwaar.
ik weet niet goed wat er in ligt, het lijkt een mengsel te zijn tussen geel zand en zwart zand. er ligt iig geen tapijt in of koks oid, het is voornamelijk zand geloof ik. en af en toe een steen ;)

ik vroeg me af of iemand me kan vertellen hoe lang het ongeveer zal duren voordat deze bak weer minder zwaar wordt.
op dit moment is de helft van de bak al heel aardig te doen, maar de andere helft is vrij zwaar en daar zakken we soms in weg.
ik ben de enige waardoor er in gereden wordt, al wordt er wel grondwerk in gedaan door een dochter van de familie.
met dit warme weer is het erg stoffig, al durf ik niet met zekerheid te zeggen dat de bak dan ook zwaarder is.

heet iemand enig idee hoelang het gaat duren voordat deze bak weer wat vlakker is? en is het dan een kwestie van gewoon in blijven rijden, dat ie vanzelf wel wordt aangestampd, of zou een regenbuitje misschien helpen? en kijk ik dan naar weken of maanden?

er iets anders ingooien of vezels van tapijt oid toevoegen zal niet lukken, het is niet mijn bak en ik ben de mensen die hem aan me uitlenen al dankbaar genoeg dat ik een bak heb uberhaubt.

het gaat mij er vooral om om te peilen hoelang het duurt voordat de bak weer goed is.

julius_juut

Re: zware bak, wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:34

Flink water er op zal wel helpen, gewoon rijden denk ik niet. Voordat je met één enkel paard zoveel rondjes hebt gelopen dat de grond aangestampt is ben je al toe aan een rollator. :P

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:19

Een losse bak wordt niet steviger door erin te rijden, maar juist losser.

Veel water erop helpt wel, evenals aanrijden in plaats van slepen. Dus wiel voor wiel met een liefst niet te lichte tractor eroverheen rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 23:23

Het beste is eerst goed slepen en daarna de sproeier er goed op. En dan dat bij houden.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 13:39

iedereen is het er wel over eens dat water helpt. dus die regenbui die we hier hebben komt als geroepen :D

heeft iemand enig idee hoelang het duurt voordat de bak iets minder zwaar is? weken, maanden?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:49

Dat ligt eraan hoe vaak je de bak sleept ;)
Hoe vaker hij gesleept wordt, hoe sneller minder zwaar.
Als je niet sleept wordt de bak ook niet minder zwaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:39

je hebt vlakken en lostrekken.
Als ze hem lostrekken met slepen wordt hij niet minder zwaar maar juist zwaarder/losser. Als ze hem alleen aanrijden en vlak trekken dan moet dat gelijk effect hebben, mits de bodem vochtig genoeg is. Met rijden of losgooien wordt hij namelijk weer losser.

Soms zijn er verschillen in de bodem, dan is een bepaald deel van de bak zwaarder dan een ander deel.
Wat dan wel eens kan helpen is bij het zwaardere stuk wat zand weghalen of vervangen door ander zand wat minder zwaar rijdt/vaster ligt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:41

Heel veel sproeien, en echt platrijden (dus tractorband aan tractorband) met alleen 1 paard krijg je het echt niet minder zwaar gereden.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:24

Weet je hoe de bak hier voor was? Kijk of de bak drainage heeft ofniet, dan kan hij daarvoor ook al zo zwaar zijn geweest.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 23:51

dus vooral water en platdrukken is het beste?
en slepen kan juist tegenstrijdig werken?
dan kan ik dat aangven bij de lieve mensen waar ik de bak van mag lenen en dan hopen dat ze daar wat mee willen doen.
en anders vingers gekruisd voor meer regen :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:21

Als hij inderdaad gedraineerd is en te veel afwatert, zou je de drainage dicht kunnen zetten door doppen op de uiteinden vast te maken. Dan kan het water niet weglopen uit de buizen.
Mijn bak is gedraineerd met een pompput en dompelpomp die het water uit de "put" pompt. Als het langer droog is haal ik de stroom van de pomp, dan kan het water ook niet meer weg. Is hij weer goed nat en blijft het nat, dan gaat de pomp weer aan.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 07:37

Ik denk met water of even informeren bij proffesionele "bodemleggers".

Pas aub wel op als de bak echt heel zwaar is, dat is ontzettend slecht voor de pezen van je paard. Mijn paard heeft hierdoor ook een peesblessure te pakken, dus kan me wel voor m'n kop slaan!