Stal koel maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ies_

Stal koel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 17:43

Hello!

Mijn paard zit met een peesblessure waardoor zij komende 6 weken, met dit warme weer, op stal moet staan. Ze moet 2x per dag 10 minuten stappen en daarbij worden de benen gekoeld. In deze tjid van het jaar staan bij ons geen paarden op stal en is het ook veel te heet binnen. Nu zoek ik iets om het koeler binnen te houden, ik heb al een ventilator voor de stal gezet en een soort van grote ventilator die in de stal hangt aangezet, maar daar word het eigenlijk niet veel beter van.
Wie heeft er een goed idee om het wat aangenamer voor haar te maken op stal? :) Ze vind het vreselijk, dus ik vind het ontzettend sneu. 6 weekjes bikkelen en dan hopelijk een hoop vooruitgang!

Ik ben benieuwd naar ideeën :)
Groetjes, Isa

risky

Re: Stal koel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:47

Kun je niet gewoon buiten een klein stukje afzetten met lint, dan kan ze toch op rust staan zonder binnen te moeten staan.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:48

Muren nat maken kan ook een boel schelen, maar dat werkt natuurlijk niet lang..

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:49

Wat heb je voor muur in de stal zitten? Steen of van die platen?
Inderdaad wat VERAx zei muren nat maken kan denk ik wel veel schelen

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:49

nou als het paard een peesblessure heeft dan mag het denk ik zo weinig mogelijk lopen. En je hebt kans op nog meer blessures/verwondingen. Of heb ik dit nou verkeerd?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:56

mijn paard heeft ook peesblesure gehad die heeft een half jaar op de wei gelopen, daarna weer binnengehaald en weer controle gedaan en de blesure was genezen.

ik ben niet zo van box rust, het moet tijd hebben om te genezen en mijn da zij dat beweging goed was voor de doorbloeding, ik had wel het voordeel dat de weitjes bij ons niet groot zijn en dat ze maar met z'n 2tjes zijn en eigenlijk bijna nooit rennen in de wei, staan meer te slapen met dit weer.

als de mijne ooit nog eens gebleseerd raak zou ik haar zo weer een tijd stil zetten en lekker van de weiderust laten genieten.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 18:29

risky; De kleine stukjes die ze dan toch gaat lopen, draaien bewegen etc. mag ze echt niet. Ik kan ook geen stuk bedenken waar ze niet voor andere in de weg staat, uiteindelijk alles bij elkaar loopt ze alsnog te veel. Bedankt voor het meedenken!

Janine001; De 2 korte zijdes zijn van hout en de achterwand is van ?. Geen idee haha! In elk geval geen hout. Maar het hout moet je neem ik aan niet nat maken? Dankjewel!

Sjors493; Nee dit heb je goed en daarom heeft ze 6 weken boxrust. :) Mijn vraag was alleen hoe ik het daar koel moest houden.

CoRiNa1983; Jaa normaal gesproken zou ik dit ook zeggen, maar het verhaal zit zo. Ongeveer 3 maanden geleden stond Quasito te koop en een hele enthousiaste koper was komen kijken, rijden en er was een onwijze klik. Ze zijn naar de kliniek gegaan om haar te keuren en alles verliep prima, ze kwam ook door de buigproef heen. Ze moesten alleen nog foto's maken van haar benen (ik heb geen idee hoe een keur proces gaat, maar ik neem aan dat dit er standaard bij hoort?) en op de foto was te zien dat ze een peesblessure had. Hij was al aan het genezen, dus we mochten niet meer met haar werken, en bouwden langzaam op totdat ze 24/7 de wei op kon. Vrijdag moesten we terug komen om opnieuw foto's te laten maken, en op de foto was te zien (zwart wit foto) dat er bijna geen wit meer over was, kortom, ze is onwijs achteruit gegaan. Dit hebben we nu voorgeschreven gekregen, en aangezien de wei geen succes was, wil ik me hier heel strikt aan houden :)
Misschien scheelt het wel ze hier in een kudde staat, maar als je ziet hoe de kudde er hier bij staat, helemaal met dit weer :') Slapen en afentoe een stukje lopen om ergens anders te grazen. Meer doen ze haast niet.
Dankjewel!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:37

mijn paard is geopereerd aan zijn kootgewricht,er is een chip uit gehaald van 8 mm
en hij moet ook 6 weken boxrust, mag gelukkig wel elke dag even aan de hand grazen
wij hebben onze stallen in een plantenkas en de deuren staan tegen elkaar open en hij heeft een buitenluik

het is in de stal bij hem lekkerder dan buiten in de hete zon, hij heeft een windje.

beterschap met je paard. :(:)

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 18:48

mirgino; Jeetje wat naar zeg! :(:) Op hoeveel weken ben je nu al? Is ie niet onzettend druk?
Ze stal klinkt wel ideaal, lekker koel, top! Hopelijk geneest ie helemaal goed!
Dankjewel, ze hebben al gezegd dat het nooit helemaal weg zou gaan, dus eigenlijk heb ik geen idee wat me te wachten staat.

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:49

mijn paard heeft ook boxrust en stappen, verschikkelijk met dit weer hé!
lees even mee want mijn paardje smelt bijna weg joh van het zweten op sommige dagen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:56

buiten in een schaduwplek een stukje afzetten ter groote van een box of 2 maal een box.
liefst een stukje gras en anders hooi erbij.
draaien en keren kan ze ook op stal met deze afmetingen.
bovendien zal je paard ook rustiger zijn na de 6 weken.
na 6 weken box rust is er met de meeste paarden geen houden meer aan,ook niet goed voor een been.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:56

Ies_ schreef:
risky; De kleine stukjes die ze dan toch gaat lopen, draaien bewegen etc. mag ze echt niet. Ik kan ook geen stuk bedenken waar ze niet voor andere in de weg staat, uiteindelijk alles bij elkaar loopt ze alsnog te veel. Bedankt voor het meedenken!

Maar als je een paddockje van 10 bij 10 afzet, gewoon in de wei waar de andere paarden ook staan, dan kan ze toch niet veel lopen? Daarnaast lijkt het mij ook rustiger voor het paard omdat ze niet alleen staat. Het lijkt mij dat ze alleen in haar stal eerder gaat lopen draaien wat mij slechter lijkt voor de pees.
Maar mocht dit echt geen optie zijn, dan zou je kunnen vragen of je het dak mag besproeien met koud water. Dat scheelt vaak al een hoop.

Succes en veel beterschap voor je paard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:03

Foto? van weke delen? Dat kan niet, op röntgen is een pees of spier niet zichtbaar. Dus of je bedoelt een echo of er is iets anders aan de hand.

Draaien zullen ze in een box ivm klein oppervlak veel scherper en dus belastender doen dan in wei of kleine paddock. Vraag aan de DA wat de precieze termen zijn en bel eens met een andere kliniek voor hun behandeladvies. Boxrust is tegenwoordig een heel zeldzaam advies voor peesblessures.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 19:18

Misschien handig om erbij te zetten, sorry dat doe ik meestal pas als het onduidelijk word. Het paard is niet van mij, maar van een boer die meerdere paarden houd. De verzorgers daarvan beschouwen hun paard ook echt als eigen paard, maar als het op dit soort dingen aankomt neemt de boer de keuzes. Helaas is het een echte boer, maar zodra een deskundige zegt het moet zo en zo dan doet ie het ook zo. Dus iets anders dan een stal zit er denk ik niet in, wellicht valt er wat te regelen. Ze staat trouwens niet de hele dag alleen, paard met veulen gaat eind van de middag/begin avond ook op stal.

tamary; Ik was zelf op vakantie toen ze naar de kliniek ging, een vriendin van mij was mee. Zoals ik het heb gehoord was het een foto, maar misschien was het wel een echo, geen idee ik heb hier geen verstand van. Wij gaan naar de kliniek in Bodegraven , zegt ook niet alles maar is wel een hele serieuse professionele kliniek. Misschien hebben ze dit advies wel gegeven nadat het plan op de wei volledig mislukt is.
Het gaat in elk geval zeker weten om peesblessure. :)
Op dit soort momenten is het dus niet echt handig dat ze niet van mij is, ik kan weinig anders doen dan aannemen wat er in de kliniek gezegd is en dat opvolgen.
Super bedankt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:30

Ies_ schreef:
mirgino; Jeetje wat naar zeg! :(:) Op hoeveel weken ben je nu al? Is ie niet onzettend druk?
Ze stal klinkt wel ideaal, lekker koel, top! Hopelijk geneest ie helemaal goed!
Dankjewel, ze hebben al gezegd dat het nooit helemaal weg zou gaan, dus eigenlijk heb ik geen idee wat me te wachten staat.

het was afgelopen vrijdag 2 weken geleden
hij is in Lienden geopereerd op vrijdagmiddag en kon hem zaterdag weer mee naar huis nemen
hij is nogal stress gevoelig en vorig jaar heeft hij daar 11 dgn gestaan en was toen bevangen geworden
toen ik zaterdagochtend kwam had hij niet gegeten en stond te trillen,Henk zei daarom dat ik hem mee kon nemen ook omdat pasen er aan kwam en ik dan 2 dagen niet kon komen
en hij doet het super, soms zoals van de week met de harde wind dan wil hij weleens met 4 benen de lucht in springen,maar hij houd zich op stal best rustig en s`middags met grazen ook en daar kijkt hij echt naar uit, als hij me ziet dan blijft hij knorren totdat hij zijn box uit mag :D

de box is 350 x 500 cm
hier staat hij overdag in en s`avonds gaat hij in de box ernaast dat is zijn box deze is 250 x 500 cm
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... C07988.jpg
foto`s van na en voor :+ staan verkeerd om.
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... zonder.jpg
Laatst bijgewerkt door mirgino op 08-05-11 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:42

mijn paard heeft ook een peesblessure die staat buiten in een paddock van 4x4 gaat ook prima

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 23:20

Hee ies, ik zal nog even wat duidelijk geven haha.

(we zijn btw niet naar bodegraven gegaan maar naar voorschoten, maar doet er verder niet toe)

er zijn wel degelijk foto's gemaakt en toen ze die vergeleek met de foto's van de vorige keer was het heel erg achteruit gegaan.
ze zei dat dat dus kon komen doordat ze op de wei stond en heeft duidelijk gezegt dat ze 6 weken stalrust moet hebben.
de peesblessure zal zich nooit meer helemaal genezen is gezegt maar er zou na deze 6 weken wel dikke verbetering in moeten zitten.

opmerkingen als de post hierboven mij zijn dus eigenlijk onzin want ten eerste weten wij zelf toch echt het beste wat ons is aangeraden en ten tweede is de vraag in dit topic om verkoeling van de stal. :)