Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Spuiten kost tussen de 60 en 80 euro per uur (een vierkant stuk land van een hectare is in een half uurtje gepiept), daarbij komen dan nog kosten van de bestrijdingsmiddelen, 2-3 liter per hectare is de normale dosis. Meestal wordt een mengsel van MCPA en MCPP gespoten. Het hangt van de loonwerker af of hij ook de aanrijdkosten meerekent, en of hij bijvoorbeeld altijd minimaal een uur rekent.
Pak de gouden gids en bel er een paar, dan weet je het zeker.
joyce B schreef:ik was voor 2,5 ha spuiten €350 euro inclusief BTW kwijt... 3 jaar geleden.
Die spuitmiddelen waren ontzettend duur en omdat het al laat in het voorjaar/vroege zomer was had hij erg ruim gespoten.
Na een bepaalde tijd mag een loonwerker niet meer spuiten vanwege de bijen en andere bestuivers enzo. Volgens mij was dat ergens half mei? Als je pas laat de beschikking hebt over dat land, zou je kunnen overwegen volgend voorjaar te spuiten. Loonwerker komt met 12 meter brede armen! Houdt rekening met je afrastering als je wilt dat hij overal bij kan, hier konden ze dus niet goed over de paddock-paradise paden spuiten.
Hier stonk het ontzettend na het spuiten, dat trok met enkele dagen weg, maar moest 14 dagen wachten, liefst met regen, voordat de paarden er weer op konden. Beter is om langer te wachten. De planten moeten zichzelf dood groeien. Als je de paarden er te snel weer op zet, kan het middel ook minder goed zijn werk doen. Spuiten na lange periode van droogte is niet verstandig omdat zich een waslaagje om de plant vormt en bij langdurig watertekort de plant niet kan groeien. Beter is te wachten tot er weer een paar flinke buien zijn geweest zodat de plant weer fris en schoon gespoeld is, en ze door het water weer kunnen groeien zodat het middel zijn werk beter kan doen. Als het na het sproeien langere periode droog blijft, heb je kans dat het onkruid sneller weer terug komt (had ik afgelopen jaar toen de boer met spuitlicentie had gespoten. 1e snee onkruidvrij, 2e snee stonden er al weer gele bloemetjes...
robbedoes schreef:als je boterbloemen hebt, is je land te zuur.
als je het bemest kalk mee strooien.
dan voorkom je een hoop rotzooi.
wij hebben een jaar kak gestrooid en het jaar erop was het twee derde minder.
Excuseme schreef:Ik had hem niet gezienrobbedoes schreef:als je boterbloemen hebt, is je land te zuur.
als je het bemest kalk mee strooien.
dan voorkom je een hoop rotzooi.
wij hebben een jaar KAK gestrooid en het jaar erop was het twee derde minder.
Haha, dat doen wij ook![]()