hoefbevangenheid en type weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Voor welk weiland zouden jullie kiezen

1. op 18/2 geinjecteerd weiland (kalvermest) + op 29/3 doorgezaaid met paardenmengsel inmiddels kaalgegeten.
2 (15%)
2. op 18/2 geinjecteerd weiland (kalvermest) + op 29/3 doorgezaaid met paardenmengsel nog vol gras.
Geen stemmen
3. op 18/2 geinjecteerd weiland (kalvermest) inmiddels kaalgegeten.
4 (30%)
4 op 29/3 doorgezaaid weiland (met paardenmengsel), niet bemest en recent beregend.
7 (53%)

Totaal aantal stemmen: 13

wuswa

hoefbevangenheid en type weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 20:32

Recent is 1 van mijn paarden (licht) bevangen geraakt.

Met een beetje geluk mag ze volgende week na 'paddock-arrest' (+ veel medicijnen, geweekt hooi en Marstall Vito) weer een uurtje met haar vrienden op de wei (natuurlijk rekening houdend met de fructaan-index). Als het gaat om hoefbevangenheid geldt nog steeds het spreekwoord: zoveel mensen zoveel meningen ... (in Utrecht zeggen ze dit, maar in Engeland weer dat etc.).

Nu kan ik qua weiland uit vier opties kiezen.
Zie de poll; voor welk weiland zouden jullie kiezen en waarom?

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:37

Onze oude merrie (die al verschillende keren hoefbevangen is geweest, met alle ellende van dien) loopt samen met haar vriendin op een klein, kaalgevreten weilandje. Ik vind dit vriendelijker dan de hele dag in de paddock en bijv. een uurtje in een royale weide. Zoals onze merrie nu loopt, loopt ze de hele dag rond op zoek naar een lekkerder grassprietje. In de paddock stond ze alleen maar stil. Wel worden ze regelmatig verweid naar een nieuw, kaalgevreten weilandje. Verder halen we elke dag de mest weg en gaan de merrie's 's avonds op stal.
Maar inderdaad, zoveel mensen, zoveel meningen.

manex

Re: hoefbevangenheid en type weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:42

Mijn paard is ook gevoelig voor hoefbevangen. Die staat sinds een maand op een andere stal. Daar staat ze dag en nacht in een paddock waar ze altijd hooi tot haar beschikking heeft. Sinds een week gaan ze nu een paar uurtjes de wei op waar ze strookbegrazing krijgen. Dus steeds een stuk met lang gras erbij en tot nu toe gaat dat heel goed.

Mij is verteld dat als je je paard op een wei zet die zo goed als kaal gevreten is, dat ze dan meer kans lopen om weer teveel zand binnen te krijgen. Ze blijven tenslotte toch proberen om gras binnen te krijgen.
Een kaal gegeten wei waar ze hooi krijgen bijgevoerd lijkt mij dan beter. Hebben ze toch maagvulling.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 06:21

Ik zou kiezen voor een perceel wat vol gras staat, bemest is en gezien de huidige droogte ook beregend is; zie dit niet bij je opties staan....
Al het overige zit vol fructaan (gestrest gras)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 06:34

madamX schreef:
Ik zou kiezen voor een perceel wat vol gras staat, bemest is en gezien de huidige droogte ook beregend is; zie dit niet bij je opties staan....

Mee eens, plus graasmasker en beperkte weidetijd . Vooral dat laatste is van belang: opbouwen!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 06:50

madamX schreef:

Dat dit stuk niet beregend is klopt (helaas). Mijn sproei-installatie redt het net niet om dit stuk van het weiland te 'pakken'.
Overigens is het onbemeste (doorgezaaide en beregende) stuk afgelopen najaar nog met kunstmest bemest.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 06:52

Allen bedankt voor jullie reacties!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:25

Ik hou mijn shetlander die gevoelig is voor hoefbevangenheid op een kale, onbemeste weide. En voer daar wel hooi bij.
Het is een ruime week geleden bijna mis gegaan toen hij 2x per dag een half uur op een bemeste (rundermest), volle weide mocht lopen. Na een kleine week voornamelijk op stal doorgebracht te hebben staat hij nu weer lekker op de kale weide met wat hooi en doet hij het weer prima!

Het gras is hier trouwens ook ingezaaid met een speciaal paardenmengsel.

(Mijn andere paard, die niet gevoelig is voor hoefbevangenheid, loopt ook op de kale weide met hooi erbij, maar mag wel 2x per dag een klein uurtje op de bemeste, volle weide. Op dat moment gaat de kleine shettemans even op stal.)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 15:32

Christah schreef:
Ik hou mijn shetlander die gevoelig is voor hoefbevangenheid op een kale, onbemeste weide. En voer daar wel hooi bij.
Het is een ruime week geleden bijna mis gegaan toen hij 2x per dag een half uur op een bemeste (rundermest), volle weide mocht lopen. Na een kleine week voornamelijk op stal doorgebracht te hebben staat hij nu weer lekker op de kale weide met wat hooi en doet hij het weer prima!

Het gras is hier trouwens ook ingezaaid met een speciaal paardenmengsel.

(Mijn andere paard, die niet gevoelig is voor hoefbevangenheid, loopt ook op de kale weide met hooi erbij, maar mag wel 2x per dag een klein uurtje op de bemeste, volle weide. Op dat moment gaat de kleine shettemans even op stal.)

Dat bedoel ik met zoveel mensen zoveel meningen. De een zegt: onbemest en kort gegeten geeft gestressed gras met eerder een kans op HB en de ander zegt dat zo'n type wei juist geschikt is voor HB-gevoelige paarden..... De 1 zegt: geef maar een handje haver en de ander zegt: (ook) zetmeel is uit den boze. De 1 zegt: hooi/droog voordroog minimaal 7 uur laten weken en de ander zegt: een half uurtje is genoeg. En zo kan ik nog wel even doorgaan.....

Ik heb nog nooit een HB paard gehad dus ik lees me suf (op bokt vooral het HB-topic). Eigen ervaring heb ik dus niet.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:39

Ik herken je verwarring/frustratie. Toen ik me er een paar jaar geleden in verdiepte werd ik er eigenlijk ook niet wijs uit. Heel internet staat vol met allerlei tegenstellingen. Ik heb uiteindelijk de dingen die me het meest aannemelijk leken en de eraringen uit mijn omgeving gevolgd.
Kort samengevat: paard/pony moet zo weinig mogelijk suiker en eiwitten eten. En daarbij gaat het niet om die waardes per kg van het type gras/hooi of andere voeding, maar om de daadwerkelijk tot zich genomen hoeveelheid.

Ik wil best nog geloven dat kort gras hogere suiker en eiwit gehaltes heeft per kg dan langer(minder gestresst) gras. (Al moet ik eerlijk zeggen dat ik zelfs daar mijn twijfels over heb.) Maar van dat korte gras kunnen ze véél minder eten, dus is de daadwerkelijk gegeten hoeveelheid suiker en eiwit veel minder.

Een andere theorie waar ik me ook in kan vinden is dat paarden gemaakt zijn om droog/dor voedsel te eten, kijk maar naar de natuurlijke leefomgeving van een paard. De rijke groenee weides zijn meer voor koeien. Dat betekent dus nog steeds dat je een paard dat gemakkelijk hoefbevangen raakt iig ook niet op de mooie groene weide zet.

Hooi voer ik het liefst droog oud hooi (geen voordroog of kuil), dat van heel langstengelig gras is gemaakt. Bevat weinig suikers/eiwitten en past ook bij het idee van droog/dor voedsel. Hooi voer ik zelfs onbeperkt, alleen in geval van acute bevangenheid zou ik het met mate voeren voor de zekerheid.

Dat weken van het hooi heb ik ook gedaan, maar hoorde vervolgens van verschillende kanten dat dat de grootste onzin is, dus daar ben ik weer mee gestopt gelukkig. Wat een geknoei.

Verder zou ik een paard dat nog in de herstelperiode zit 's avonds nog op stal zetten zodat ze dan gewoon even geen gras kunnen eten en verplicht hooi en stro moeten knabbelen.

In geval dat je ziet dat het paard een beetje stijf is in het lopen (een van de voortekenen van HB) meteen van het gras halen, wel voldoede maar beperkt droog oud hooi voeren en laten bewegen. Lekker een eind gaan wandelen of rijden. Op tijd ingrijpen kan vaak al heel veel voorkomen!

Zo, dat zijn mijn handvaten zeg maar. Bij die van mij werkt het al een aantal jaar goed. Had zelfs zoveel vertrouwen gekregen dat ik nu dacht hem wel 2x per dag kort op het langere gras te kunnen zetten, maar na een aantal dagen begon hij steeds stijver te lopen en toen heb ik even acuut ingegrepen. Nu blijft hij weer gewoon van t lange gras af en doet hij het weer super.
Pony van de buren heb ik ook onder toezicht, een nog veel ernstiger geval, en sinds die ook op deze manier wordt gehouden knapt hij wonderbaarlijk op.

Uiteindelijk is je eigen ervaring het beste. Ik ben tenslotte ook weer een van de zovele die wat roept. Maar zorg dat je er iig ook een DA en hoefsmid bij betrekt die hier ervaring mee hebben.

Succes ermee.