klophengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uvanta

klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 17:48

wie heeft ervaring met een klophenst tussen merries in de wei

biancavos

Re: klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:26

lijkt me niet bepaald een goed plan, toen die van mij nog klophengst was wilde hij op elke hengstige merie springen, daarnaast kan een klophengst nog heel goed vruchtbaar zijn.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:27

biancavos schreef:
lijkt me niet bepaald een goed plan, toen die van mij nog klophengst was wilde hij op elke hengstige merie springen, daarnaast kan een klophengst nog heel goed vruchtbaar zijn.

Daarnaast zou ik mijn hengstige merrie niet graag in de wei achter laten bij een (klop)hengst die nog pogingen onderneemt er op te klimmen :D

Dus vanuit jou positie wellicht weinig problemen, maar vanuit opzicht van de andere eigenaren lijkt mij dat dit niet gewenst is ;)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:29

Idd. Een klophengst is ook gewoon een hengst. En een hengst zet je nou eenmaal niet zo even tussen de merries. Dat geeft ongelukken.... ;)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:35

linda_arnold schreef:
biancavos schreef:

Daarnaast zou ik mijn hengstige merrie niet graag in de wei achter laten bij een (klop)hengst die nog pogingen onderneemt er op te klimmen :D

Dus vanuit jou positie wellicht weinig problemen, maar vanuit opzicht van de andere eigenaren lijkt mij dat dit niet gewenst is ;)

daarom stond die van mij dus ook absoluut niet samen met merries...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:38

Ik heb een ruin (vermoedelijk klophengst) tussen merrie's staan die er ook elke keer boven op klimt als ze hengstig zijn, maar nog geen veulentjes van hem gehad hoor, ook de merrie's doen het nog prima, zelfs de dekens overleven alles (hij heeft dan wel geen ijzers).

MAAAIKSTER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:35

Niet echt een handig idee denk ik.
hij zal waarschijnlijk op elke hengstige merrie springen
en de mede paarden eigenaren op stal zullen het ook niet echt waarderen denk ik

2nc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:36

Hoe weet je dat het een klophengst is? Heeft de d.a. een bloedtest gedaan? Als er geen testosterone is, is het gewoon een ruin.

De meeste "klophengsten" waar mensen het over hebben zijn ook helemaal geen klophengsten, maar gewoon ruinen die af en toe merries dekken. :D Kans op veulens: nul. Als het een beleefte ruin is, die de merries niet verwond met tanden of slecht onderhouden voorhoeven, kan het meestal geen kwaad. :O Uitzondering: merries met rug of heup problemen, of waar de ruin veel zwaarder is dan de merrie, of zoals al gezegd, waar de ruin ijzers heeft. Maarja, sommige merrie-eigenaren vinden het gewoon niet fijn. ;)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:09

Wij hebben ook een klophengst gehad (wisten we toen nog niet werd er niet bij gezegt toen we hem kochten) hij stond met onze merrie in de wei en hij dekte haar, nooit bij stil gestaan dat een klophengst ook vruchtbaar kon zijn en dat hij ubberhoud een klophengst was en 11maanden later stond er een heel mooi merrieveulentje langs de merrie. Dit was de eerste en laatste zomer dat ze bij elkaar hebben gestaan. Hij heeft wel meerdere merrie´s daarna gedekt maar dat was op verzoek dus geen foutje...

Dus ik zou zeggen Nee ik zou geen klophengst tussen de merrie´s zetten als het niet je eigen merrie´s zijn of als de merrie eigenaren geen veulentje willen.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:13

hier nare ervaring.
We hebben kleinschalig pension stal en er zou een ruin komen staan. leuke griet en eerste indruk leuk paard zag er niets raars aan. Omdat onze paarden buiten in een kudde lopen en uit ervaring wij nieuwe paarden beter gelijk er bij in kunnen zetten zodat er bepaald kan worden wie de baas is dit ook zo gedaan. Alleen 2 dagen later stond de oude merrie van 32 in het hoekje onder de nare plekjes. En kreeg vreemde telefoontjes dat ik moest oppassen omdat het een klophengst was. Alles viel op z`n plaats wand de oude merrie had niet een of 2 schaafplekjes zoals wel eens gebeurd als er een nieuw paard komt maar was totaal afgemat. Meisje had week de tijd om spullen te pakken en te vertrekken.

Sandra5002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:15

Ik zou het niet doen..
een vriendinvan mij heeft er ook slechte ervaring mee..
Ze deed haar klophengst tussen de merrie's en de hengst dekte gewoon..

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:23

Geen goed idee denk ik. :+ Grote kans dat hij merrie's bespringt...

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:48

Een klophengst heeft vaak wel last van zijn hormonen maar is meestal niet vruchtbaar omdat zijn verstopte bal te warm zit. Die hangen niet voor niets normaal gesproken "buiten". Ik zou er mijn merrie niet bij willen hebben lopen, heb diverse merries gezien die door zulke fake-dekkingen (dit was wel door echte ruinen) letterlijk binnenste-buiten getrokken waren.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:09

ik zou eerst een laten uitsluiten of vaststellen of hij een klophengst is.
mijn ruin dekt ook wel eens de merries, geheel probleemloos op een beleefde manier, hij is echt geen klophengst, ik was bij zijn castratie aanwezig ;)

dus ik zou geen voorbarige conclusies trekken.

2nc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:28

_/-\o_

Precies. Het lijkt hier deels heksenjacht ("anonyme telefoontjes dat er een klophengst in de wei is!!") en deels paniek dat onze paarden ongeoorloofde sex hebben. _O- _O-

Bij twijfel, bloedtest.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:13

joyfordogs schreef:
ik zou eerst een laten uitsluiten of vaststellen of hij een klophengst is.
mijn ruin dekt ook wel eens de merries, geheel probleemloos op een beleefde manier, hij is echt geen klophengst, ik was bij zijn castratie aanwezig ;)

dus ik zou geen voorbarige conclusies trekken.

Inderdaad. Een ruin kan ook (met veel plezier :D) dekken. Een klophengst is vruchtbaar, dus die zou ik niet bij merries zetten, of je moet op veulens zitten te wachten.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:16

Mijn pony merrietje is een sloerie en wordt doorlopend gedekt door de ruinen als ze hengstig is.
Echt iedereen klimt er op.....Maar ze doet maar een eind,dat is de natuur.
Blijkbaar vind ze het lekker en met die ruinen heb je iig geen vroegtijdige zaadlozing!!!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:43

fokken met een klophengst is niet verstandig, het is namelijk een erfelijke aandoening.

hier worden de merries idd ook gewoon gedekt door mijn ruin, ze worden dus redelijk natuurlijk gehouden hier ;)
met het ras waarmee ik kleinschalig fok, is natuurlijke dekking nog heel normaal btw.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:51

joyfordogs schreef:
fokken met een klophengst is niet verstandig, het is namelijk een erfelijke aandoening.

hier worden de merries idd ook gewoon gedekt door mijn ruin, ze worden dus redelijk natuurlijk gehouden hier ;)
met het ras waarmee ik kleinschalig fok, is natuurlijke dekking nog heel normaal btw.

Klinkt misschien wel natuurlijk, maar is het natuurlijk helemaal niet. Een hengst dekt een merrie en daarna is ze drachtig en slaat ze af. Een ruin springt het hele jaar door bij iedere hengstigheid weer op de merries, dit is vragen om rugproblemen.

Nav de vraag van TS: een klophengst is een hengst en moet dus ook zo worden behandeld. Dus niet bij merries in het land en bovendien moet iedereen (zeker de merriebezitters) weten dat het een hengst is omdat die nu eenmal een andere plaats heeft in de kudde dan een ruin of merrie.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:26

dus klophengsten mag je niet mee dekken?
of mag je dat zelf bepalen?

zou wel een verassing zijn als mijn verzorgpaardje ineens een veulentje ernaast heeft lopen <3 /3

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:58

Of je met een hengst dekt is nog altijd je eigen keuze. Waar het hierom gaat, is het feit dat klophengsten nog wel kunnen dekken.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:05

het is onverstandig om met een klophengst te gaan dekken omdat het een erfelijk gebrek is, het lijkt niet zinvol om bewust met een gebrek te gaan fokken.
zowiezo ben ik tegen vermeerderen, wat ga je doen met het veulen?