Graag advies over weide/paddock grootte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horse1989

Graag advies over weide/paddock grootte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 14:49

Hallo!

Ik ben momenteel de aanschaf van een woning aan het overwegen. Achter de woning ligt een stuk grond van 10 meter breed en 42 meter diep. Ik zou erg graag een eigen paard aan huis willen houden. Maar nu dus mijn vraag: vinden jullie 400m2 groot genoeg voor het houden van 1 paard van ongeveer 1.60? Ook ben ik benieuwd of jullie aanraden om gras in te zaaien of er een paddock van te maken, uiteraard in beide gevallen met een (schuil)stal.

De manege zit echter wel vlak om de hoek, zodat mijn paard voldoende interactie zou hebben met andere paarden bij de dagelijkse bezoeken aan de manege. Ook beschikt de manege over goede rijfaciliteiten.

friesiszwart

Re: Graag advies over weide/paddock grootte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:52

Het stuk is te klein om gras te hebben, is snel kaal en krijgt dan de kans niet om te groeien. Ik zou dus zorgen dat het stuk goed gedraineerd is en gebruiken als paddock. Maar mag je hier wel paarden op houden? Wat vinden de buren ervan (ivm vliegen en toch de paardenlucht). En ik zou er zo wie zo een 2e paard of pony bij willen zetten.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:52

Is die 400 m2 ook de enige mogelijkheid voor je paard om buiten te staan en dus zn beweging kwijt te kunnen?
Dan vind ik het te klein. Dat is de helft van een standaard rijbak, waardoor hij amper de ruimte heeft om even flink het gas in te trappen en uit zn dak te gaan :)

horse1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 15:13

Bedankt voor de reacties!

Er hoeft geen vergunning te worden aangevraagd bij de gemeente om paarden te houden. Dat heb ik al nagevraagd. Uiteraard is het inderdaad belangrijk om dat in samenspraak te doen met de buren. Goede tip!

Verder is het inderdaad de enige uitloop mogelijkheid. Uiteraard afgezien van het (buiten)rijden. Maar die 400m2 is de enige buitenfaciliteit.

Ik twijfel zelf erg, hoor! Soms lees over 4 paarden in een buitenbak (als paddock) van 20x60. Dus dan valt 400m2 wel weer erg mee, maar toch ben ik bang dat het aan de kleine kant is.

Iemand anders nog advies?
Laatst bijgewerkt door horse1989 op 03-05-11 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:19

400 m2 is voor gras echt te krap, je moet dan de weide opdelen om te voorkomen dat de boel aan gort wordt gelopen in bv de winter. Voor een paddock is het wel een mooi stuk als je er een stal bij op zet.

Toch lijkt het mij niet verstandig. Je paard heeft dan:
* geen gezelschap van een maatje
* geen mogelijkheid om te grazen
Ik ben bang dat een paard op die manier echt afstompt. Elke dag hetzelfde stukje ziet en nooit samen met andere paarden lekker kan rennen/spelen en grazen.

Kan je in de buurt geen land huren? Dat je dan er een maatje bijneemt en ze samen voor de nacht naar huis haalt en overdag op de weide zet?

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:26

Een hectare is 10.000m2 ;) Scheelt maar een nulletje maar wel behoorlijk wat ruimte per paard.
Zelf vind ik 400m2 te klein als enige uitloop, zeker met het oog op sociaal contact onderling. Ergens in de buurt een weiland huren en 's nachts naar huis halen eventueel, zou geweldig zijn, zoals MarliesV ook al zegt. Als die mogelijkheid er niet is zou ik bij die woning geen paarden willen houden.

horse1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 15:31

Oeps! Blond :o Ik heb het al aangepast.

Inderdaad is het advies van MarliesV erg goed! Dank je wel.
Ik zal eens kijken of dat mogelijk is.

Sarah25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:31

MarliesV schreef:
400 m2 is voor gras echt te krap, je moet dan de weide opdelen om te voorkomen dat de boel aan gort wordt gelopen in bv de winter. Voor een paddock is het wel een mooi stuk als je er een stal bij op zet.

Ik ben bang dat een paard op die manier echt afstompt. Elke dag hetzelfde stukje ziet en nooit samen met andere paarden lekker kan rennen/spelen en grazen.

Kan je in de buurt geen land huren? Dat je dan er een maatje bijneemt en ze samen voor de nacht naar huis haalt en overdag op de weide zet?

hier ga ik helemaal in mee!

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:45

400 m2 is inderdaad krap, en wat je zegt van 4 paarden in een bak van 20 bij 60 is ook geen probleem want elk paard heeft dan 1200 m2 om te lopen dan speelt het aantal niet meer mee ik ben het ook met marliesV eens

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:25

MarliesV schreef:

Precies mijn idee! Er zijn ook best mensen te vinden die ook op zoek zijn naar een plaats voor hun paard. Misschien hoef je dus niet eens zelf een paard er bij te nemen. Ik zou het bijvoorbeeld best een prettig idee vinden dat mijn pony 's nachts bij iemand aan huis in de paddock staat.

Alleen die paddock lijkt me inderdaad wat klein. Er zijn natuurlijk altijd paarden die het slechter hebben (23/7 op stal) maar zelf wil ik toch dat mijn pony gras kan eten.
Wie weet is er ook wel een weiland waar al (een of meer) paarden staan, waar die van jou dan bij zou kunnen. Dan kun je 'm nog altijd in de tuin zetten voor de nachten en/of wanneer er iets is. Zolang je paard dan (bijna) elke dag met vrienden op de 'grote' wei kan, zou hij imo ook best alleen kunnen staan voor de nachten. Of je moet al een paard hebben dat niet alleen kàn staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:32

Sarah25 schreef:
MarliesV schreef:

hier ga ik helemaal in mee!

Niets aan toe te voegen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:48

Géén paard alleen nemen, dat is dierenmishandeling!

Afbeelding

Neem minimaal een shet erbij. 400 m2 is klein, dus maak daar maar een paddock van met een schuilstal erin.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:28

400 meter is geschikt als winterpaddock (met minimaal 1 ander paard/pony), met daarnaast voldoende afwisseling en beweging onder het zadel en de mogelijkheid ergens anders in een rijbak of op buitenrit flink de benen te strekken, maar voor het hele jaar door zou ik er echt een stuk weiland bij huren in de buurt, of weidegang bij de manege voor de zomermaanden als dat mogelijk is...

Ik heb nu 1 paard en 2 grote pony's achter huis staan, en de (winter)paddock met schuilstal was 20 bij 20 zand en dan nog zo'n 120m2 bestrating met stal. Als ik ze dan in de bak (20 bij 60) liet, dan vonden ze het heerlijk om lekker even rond te rennen en te spelen. Maar als ze dan eindelijk weer op de wei mochten (stukken tussen de 1200 en 4000m2), waren ze daar weer ontzettend blij mee! De afwisseling houdt ze fris en gelukkig. 24/7 in een paddock van 10 bij 30/40 wordt op den duur wel erg saai... Ook met een maatje er bij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:34

De lengte is geen probleem, maar de breedte maakt een bocht maken tijdens een sprintje erg lastig. Shetlander zal dat waarschijnlijk veilig lukken, maatje groter niet.