Paarden en koeien samen in 1 wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke84

Paarden en koeien samen in 1 wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 10:18

Geeft dat problemen?
Ik heb het al eens vaker gezien maar nooit zelf mee gemaakt.
Hoe zijn ze met elkaar, gaan ze elkaar uit de weg zoeken ze de confrontatie op?
Misschien beter om eerst een stuk af te zetten zodat ze niet gelijk samen hoeven te lopen?
De koeien hebben wel horens maar het lijkt mij dat een paard veel sneller is, iemand met tips?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:19

kan best hoor.
Ik heb het vaker gezien en dat gaf geen enkel probleem.
Ik zou het paard alleen na het natte seizoen wel even laten testen op leverbot :j

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:19

nee dat geeft geen problemen hoor
mijn eeste paard wilden niets anders dan tussen de koeien lopen
mocht ze dat niet brak ze uit om naar de koeien te gaan

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 10:56

Okay dankjewel voor jullie reacties!
Kans op leverbot is er alleen als de koeien niet (goed) worden ontwormt toch?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:58

de kans op leverbot is er altijd in een weide waar koeien/schapen lopen of hebben gelopen.
Je vind het aleen door middel van bloedonderzoek.
In gewoon uitgebreid mestonderzoek zal je ze nooit vinden

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:58

Hoi!
Tussen onze ponys en de koeien van de buren (stonden een tijdje bij ons in de wei) hadden we ook een draadje gespand. We hadden toen net een veulentje wat gewoon onder de draad door kon lopen. Dus die stond meestal gewoon tussen de koeien en moeder had er geen problemen mee, super schattig!
Groetjes anne

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 11:00

Okay dan is zo'n onderzoek niet verkeerd want mijn pony loopt nu al waar schapen op hebben gelopen. :=

RubyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:01

Mijn paarden hebben een poosje bij een boer met koeien gestaan. Ik heb ze verhuisd omdat de koeien altijd bovenop de paarden zaten als ze tochtig waren. Zelfs een enterhengst was geen probleem voor de koeien. Hengst op de grond en koe erbovenop gaat mij toch een beetje te ver, zeker naast de rugwonden die ze altijd hadden door springende koeien, dus nee, ik moet er niks van hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:01

voor de weide op zich zou het beter zijn, omdat geen van beide op hun oude mestplaatsen wil grazen maar wel op elkaars oude plaatsen.
verder opletten dat in het geval van melkkoeien het paard deze niet te fel probeert te mobiliseren, want dan heb je minder melk :D

Dat van die leverbot wist ik niet...
en idd een koe bovenop een paard/hengst is er wel net over...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:03

Mijn merrie heeft het ook gehad....heel lang geleden.....
Vandaar dat ik er bekend mee ben.
Het is niet erg als je er maar op let.
Het is met een drankje goed te verhelpen maar als je er geen erg in hebt kan je paard goed ziek worden.
Het is altijd goed om 1 x per jaar of half jaar eens bloed te trekken voor wormen of tekorten

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:07

Paarden en koeien kunnen prima samen, zijn beiden graseters. Koeien kunnen minder kort grazen en zijn minder kieskeurig. Dus de mestplekken met lang gras die paarden mijden, daar nemen koeien nog wel een paar happen. Is dus wel handig eigenlijk, ze vullen elkaar aan. Bij een kort gegraasd weiland zullen de koeien weinig meer te vreten hebben terwijl de paarden nog wel kunnen grazen.

Bij ons blijven de koeien (droge melkoeien) gewoon staan als de paarden eens gaan rennen, gaan niet aan de kant. Maar vervelend zijn ze ook niet naar elkaar. Alleen als de paarden echt te idioot doen vlakbij ze, dan wordt er wel eens met de kop geschud. De paarden gaan dan even verderop. Dat ging vanaf het eerste moment prima, ze snappen elkaars lichaamstaal blijkbaar wel.

Leverbot kunnen paarden ook krijgen. Alleen kun je het niet zien aan de mest, alleen met bloedonderzoek.
Ze kunnen we wel ziek van worden (bloedarmoede, gewichtsverlies, diaree, vochtophopingen). Dus bij een drassige wei goed opletten of dan de paarden toch apart zetten.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:09

leverbotjes zitten niet alleen in de natte greppels maar ook aan de waterkant van de sloot.
Mij werd door de DA aangeraden dat eenmaal per jaar minimaal te laten nakijken.

S_en_Z

Re: Paarden en koeien samen in 1 wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:26

bijna alle paarden staan op land waar schapen op hebben gelopen. Boeren gooien die er vaak op omdat
ze het onkruid aanvreten :) Anders staat er vaak op den duur alleen maar onkruid op je wei..

leverbot via schapen heb ik nog nooit wat van gehoord.. (zeg niet dat het niet kan, ik wist t alleen niet)

BoktponyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:35

Mijn pony´s lopen ook gewoon tussen de koeien :j
Gaat prima en in het begin zullen ze ook wel even moeten aftasten. Koeien zijn hele makkelijke dieren en zullen niet snel de confrontatie opzoeken met de paarden. Ze zijn wel nieuwsgierig, maar snappen best wanneer ze uit de buurt moeten blijven! Mijn pony´s jagen de koeien vaker weg als andersom :Y)
Alleen de eerste keer toen de koeien naar buiten gingen hadden de pony´s even `paniek`. Ze snapten echt niet dat die koeien ook konden rennen springen en bokken :D

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:06

Mijn paard heeft ook een tijdje tussen de koeien gestaan en dat ging prima, ze meden elkaar, soms joegen de paarden een beetje achter de koeien maar niet op een gemene manier.

Nog één gezondheidspuntje waar je wel op moet letten is het feit dat koeien equine sarcoiden overdragen. Na een tijdje heeft mijn paard een equine sarcoid (gezwelletje) ontwikkeld op het ooglid en het eerste wat mijn DA vroeg was: heeft ze soms bij koeien op de weide gestaan? Blijkbaar komen deze sarcoiden heel vaak voor bij koeien, de gezwelletjes gaan vanzelf weer weg. Bij paarden is het echter vaak voorkomend dat de gezwellen niet weggaan en moeten ze weggesneden of geïnjecteerd worden. Aangezien de sarcoid bij mijn paard op het ooglid stond en niet kon worden weggesneden is het bij mij de laatste optie geworden die me ook een aardige duit gekost heeft.

Dit gebeurt uiteraard niet bij elk paard maar als je pech hebt dus wel ...

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:48

Koeien hebben hel rijk gras nodig en paarden juist schraal gras.
Wat dat betreft niet de ideale combi.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:23

Mijn pony heeft zo'n 10 jaar tussen koeien gestaan. Dat leverde geen enkel probleem op!
Af en toe waren we hem kwijt en dan was hij samen met de koeien de stal in gelopen omdat de koeien gemolken werden. (normaal bleef hij dan in het land staan).
Maar het is al die jaar gewoon altijd goed gegaan!

heuvel2407

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:05

Paarden en koeien kunnen prima samen hoor.
Als ze maar gewoon in kudde verband kunnen staan

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:07

Hier staan de koeien ook regelmatig met de paarden, geeft geen problemen..
Mijn paarden hebben nogal een cowsense volgens mij, want de koeien hebben ontzettende respect voor de paarden... ;)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:14

volgens mij kan dat prima koeien tussen de paarden....tegenwoordige worden de horens bij bijna alle koeien afgezaagd ivm veiligheid voor de koe zelf en/of de boer...
vroeger werd het bijna altijd gedaan...
paarden waren toen nog hoofdzakelijk werkdieren en wat was er makkelijker dan de koeien tussen de paarden te laten lopen?
koeien kunnen niet zo kort af grazen als paarden en koeien eten weer op plekken waar paarden niet willen eten...

paarden en ezels is weer geen combi aangezien ezels vaak wormen bij zich dragen waar paarden aan dood kunnen gaan en waar ook niet tegen kan worden ontwormd...
paarden en schapen kan prima samen, maar let wel op de manen en staart van je paard, schapen zijn daar namelijk dol op om op te eten...

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:18

Ik heb wel eens gehoord dat het kuilgras wat koeien krijgen teveel eiwitten bevat voor paarden. Van dat hele korte kuil is dat.. Maar dat is in de zomer niet echt van toepassing :)

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:12

Ik heb dat wel is gezien ;) denk dat dat wel kan hoor!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:20

Rubya schreef:
Mijn paarden hebben een poosje bij een boer met koeien gestaan. Ik heb ze verhuisd omdat de koeien altijd bovenop de paarden zaten als ze tochtig waren. Zelfs een enterhengst was geen probleem voor de koeien. Hengst op de grond en koe erbovenop gaat mij toch een beetje te ver, zeker naast de rugwonden die ze altijd hadden door springende koeien, dus nee, ik moet er niks van hebben.

Als een koe tochtig is wordt ie besprongen, dus dat zal niet de reden zijn geweest. ;)

NaatSaloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:22

Wij hebben het een tijdje gehad. Alleen gingen de pony´´s wel aan de staarten van de koeien trekken. :+