Een eigen pony/paard ; wat komt er allemaal bij kijken ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annickx

Een eigen pony/paard ; wat komt er allemaal bij kijken ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 21:08

Hoi!

Ik wil echt heel graag een eigen pony, wil niks liever dan dat. Ik heb al een pensionstal gevonden waar ik eventueel een pony zou kunnen stallen.

Ik weet wat het per maand kost, de stalling, maar is dat inclusief voer? Ik denk het wel.

En hoe vaak moet een paard naar de hoefsmid? Of tandarts? En inenten? En hoe duur is de hoefsmid?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik moet mijn moeder echt overhalen!!

Groetjes Annick

troi

Re: Een eigen pony/paard ; wat komt er allemaal bij kijken ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:13

Reken dat er boven je stalling uit (dat is meestal rond de 200 euro en incl voer) gemiddeld een euro of 30-50 per maand komt, dat is DA hoefsmid etc. Hoe vaak die komen verschilt per paard. Meestal hoefsmid 1x per 6/8 week.
Vergeet ook vooral het spaarpotje niet voor extreme DA kosten (die je al snel hebt, bij bijv koliek). Je moet voordat je je paard komt zeker 2000 euro achter de hand hebben die je daaraan kan uitgeven. Zorg ervoor dat je moeder dat weet. Paarden zijn fantastisch maar schreeuwend duur.. Ik kon er pas op mijn 30e een kopen. Beetje wachten is niet zo erg hoor..

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:17

troi schreef:
Reken dat er boven je stalling uit (dat is meestal rond de 200 euro en incl voer) gemiddeld een euro of 30-50 per maand komt, dat is DA hoefsmid etc. Hoe vaak die komen verschilt per paard. Meestal hoefsmid 1x per 6/8 week.
Vergeet ook vooral het spaarpotje niet voor extreme DA kosten (die je al snel hebt, bij bijv koliek). Je moet voordat je je paard komt zeker 2000 euro achter de hand hebben die je daaraan kan uitgeven. Zorg ervoor dat je moeder dat weet. Paarden zijn fantastisch maar schreeuwend duur.. Ik kon er pas op mijn 30e een kopen. Beetje wachten is niet zo erg hoor..

daarnaast ook 1/2 keer per jaar naar de tandarts,
dan heb je nog spullen zoals halsters/zadel/borstels/dekens enz.

Succes!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:08

En wat denk je van de lessen die zijn ook super duur!
Nja bij mij dan hihi

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:26

ik ben heeeel veel geld kwijt haha
paarden houden is echt super duur haha

reken de aanschaf van je zadel ( goed passend )
hoofdstel
dekje
beenbescherming
longeerlijn
longeerzweep
poetsspullen
eventueel zweetdekentje of winterdekens
ijzers
om de 3 maanden hoefsmid (bekappen)
wormenkuren
en idd zoals er al is gezegt lessen 1x in de week 25,- ?
1x per jaar inenten
paarden tandarts voor het wegveilen van scherpe haken op de kiezen

dit ben ik kwijt

250,- stalgeld (winter 280,- ) per maand is all in ( hoef dus niets zelf te doen )
80,- hoefsmid ijzers om de 10 weken zomer ( 30,- bekappen iedere 3 maanden winter )
les geld 1x per week 25,-voor een uur = 100,- per maand
de tandarts is bij mij al 2x geweest koste per keer 85,-
had me pony net bleek er een strootje in zijn lip te steken = gaan ontsteken hoppa 100,- dierenarts kosten erboven op
en dan nog je extra kosten wat je zelf maakt aan het kopen van spulletjes ( dekjes - dekens-shampoo's enz )

je bent zoiezo echt een smak geld kwijt alleen al met de aanschaf van je paard/pony en de spullen
en dan pas komen de DA - hoefsmid - Tandars- Stalgeld-Lesgeld - en de rest van de kosten

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:42

Dit was ik kwijt:
285 Stalling p/m
30 Voer p/m
95 Ijzers (eens in de 8 weken)
16.50 Les, per week.
150 euro p/j
25 inenten
20 Wormen kuur elke 3 maanden

Zadel dat ik wou koste 1600,-
Hoofdstel koste 99,-
Dekjes die ik wou, 50,- p.s.
Idd de rest wat boven genoemd word.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:55

Ik ben het volgende kwijt (reken nu even per paard)

€150 stalling all in.
€25 voer per maand (ik geef ander voer dan de pensionstal)
Het ene paard staat op ijzers wat mij €80 kost per 10-12 weken.
Het andere paard staat blootvoets wat mij €25 kost per 6-8 weken.
Ontwormen kost €10 tot €20 per keer
Enten kost €22.50 per jaar.
Les kost mij €10 tot €12.50 per week (ligt eraan of ik alleen les of nog iemand na mij komt)
Tandarts kost €35 per keer ( 1 tot 2 keer per jaar)

Daarnaast heb je natuurlijk nog de kosten van al je spullen die er nodig zijn zoals zadel, hoofdstel, halster(s), dekje(s), poetsspullen, kleding voor jezelf, onderhoudsspullen, verzorgingsspullen enz.
Dekens zet ik hier bewust niet bij aangezien ik van mening ben dat vrijwel ieder paard prima zonder kan aangezien de wintervacht de beste deken is die er is ;)

Om te beginnen hoef je niet heel erg veel extra spullen te kopen. Dat kun je in de loop van de tijd altijd beetje bij beetje gaan aanschaffen.
Het begin volstaat prima met: Longeerspullen, beenbescherming (afhankelijk van welke richting je op gaat met rijden en of je paard ze nodig heeft) en eventueel wat spullen voor grondwerk als je je daarin wil verdiepen (wat ik zeker kan aanraden) zoals een leadrope, stick en touwhalster.

Daarnaast is het inderdaad belangrijk om een spaarpotje te hebben.
Dierenartskosten kunnen uit het niks ontstaan en al heel snel oplopen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:58

Als je al een pensionstal op het oog hebt: waarom ga je daar niet eens langs dan? Daar kunnen ze je vast vertellen hoeveel het daar per maand kost en wat je daar voor krijgt. Dan moet je zelf gaan nadenken of dat aan je eisen voldoet: op sommige stallen komen de paarden bijvooorbeeld 's winters niet op de wei en welke faciliteiten (zoals binnenbak, buitenbak, longeercirkel, trainingsmolen) wil je dat er aanwezig zijn? Prijzen verschillen heel erg; dat hangt af van de service die je krijgt (binnen/buiten zetten, uitmesten, voer), de faciliteiten die op het erf aanwezig zijn en ook in welke regio je woont...
Ga dus ook eens bij andere stallen in de buurt langs!

Hoefsmid verschilt ook heel erg: ook dat kun je navragen bij hoefsmeden in jouw omgeving. Maar het ligt ook aan het paard, dus helemaal zeker weten, kan je het nog niet (tenzij je al een specifiek paard op het oog hebt). Staat het paard op ijzers? Kan het eventueel zonder ijzers? Als het paard zonder ijzers staat: slijten de hoeven snel of groeien ze juist hard en moeten ze elke 6-8 weken worden bijgewerkt?

Tandarts komt hier 1 keer per jaar en ze worden 2 keer per jaar ingeënt. Volgens mij verschillen de kosten hiervan ook heel erg per Tandarts of Veearts. Dat kan je dus ook gaan navragen in ouw buurt.
Vergeet ook de wormenkuur niet: dat gaat hier wel via stal, maar het zit niet bij de stalprijs inbegrepen: dus die kosten komen er ook nog eens bovenop!
Ook heel belangrijk: Medische aankoopkeuring, éénmalig bij de aanschaf van je paard. Afhankelijk van of je daarbij ook röntgenfoto's wilt laten maken, valt deze nog iets duurder uit.
En natuurlijk het reeds genoemde 'spaarpotje' voor onvoorziene (medische) gebeurtenissen: je moet dus een goed bedrag overhouden!

De aanschafprijs is vaak niet alleen het dier zelf, sommige paarden worden met tuig en toebehoren verkocht, maar ga daar maar niet van uit! Je moet dus rekening houden met kosten voor een zadelmaker (goed passend zadel is een must!) en aanschaf van hoofdstel, dekens (als je die wilt gaan gebruiken), longeerspullen, borstels, verzorgingsproducten, enzovoorts!

Lessen zijn inderdaad ook heel belangrijk; ook hier zit enorm veel variatie in, maar let wel op dat je een goede, gediplomeerde instucteur hebt. Het kan zijn dat je er verschillende moet uitproberen voordat je de instructeur hebt gevonden die bij jou past.
Wil je wedstrijden rijden? Dan ben je ook nog geld kwijt aan een startkaart, lidmaatschap van een vereniging, inschrijfgeld voor de wedstrijden zelf en vervoer.

Als je dit allemaal eens zelf ging uitzoeken en navragen in jouw omgeving, is je moeder misschien wel onder de indruk hoe goed je erover hebt nagedacht, wanneer je de resultaten aan haar laat zien... Maar wees niet teleurgesteld met een 'nee': een paard blijft een grote investering en jouw ouders hebben er misschien gewoon niet het geld voor over.
Ik ben 25 en heb pas geleden pas mijn eerste eigen paard kunnen kopen: ik betaal alles zelf, want mijn ouders wilden er vroeger ook niet aan.
Laatst bijgewerkt door mairead op 03-05-11 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:59

Hier zijn al heel veel topics over.....maar met je 12 jaar is het eerste waar je voor moet zorgen, je ouders overhalen, want die moeten alles betalen!
Voor al je andere vragen even de zoek functie gebruiken.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:50

Ja idd even de zoekfuctie gebruiken ;)

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 08:54

Wat is een zoekfunctie?

De stal waar ik dan een pony kan stallen is : Pensionstal van de Singel. Enja, ik denk dat het toch maar een verzorgpony word.. Mijn moeder moet namelijk alles zelf betalen want ik heb geen vader en ze heeft ook niet echt een geweldige baan...

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:58

Rechts boven in staat : Zoeken als je daar op klikt en dan op schrijft wat je zoekt geeft ie forums aan zeg maar ;)
Hopelijk een beetje duidelijk :')

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:05